Logo

Test: Store høyttalere visa små satteliter med sub.

Skriv et svar
27.11.2005 16.20.31 #16 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:
"Toffy" skrev:
Ta og les en gang til :wink:

Siden jeg nevner det som unødvendig med sub, når store høyttalere spiler høyere og dypere en sub..

Om en sub har avrulling ved 20Hz eller 16Hz vill du aldri høre noe til. Det du vil høre er om sub med 20Hz arulling med en effekt økning før avrulling. Altså du vill kunne hevde at denne spiller tøffere og dypere en den sub som faktisk spiller dypest.


Hvilke høyttalere spiller høyere og dypere enn en SVS PB12-Plus/2? :shock:


SVS har en følsomhet på 90db og avrulling på 16Hz - 20Hz - 25Hz

Ved bruk av 16Hz avrulling så har denne sub en god frekvens fall mellom 20 - 40Hz Ikke spessielt bra, siden det er dette ommerådet som er viktigs for en sub, for de fleste hovedhøyttalere trenger hjelp her.

Ved bruk av 20Hz arulling så har suben en frekvens fall mellom 25 - 38Hz fortsatt ikke bra.

Ved avrulling 25Hz ingen frekvens fall MEGET BRA. Så denne sub er bra med avrulling 25Hz. Og følsomhet 90Db Og en forsterker på 900W så skulle det klart i lyd.
Har aldri sagt noe i mot denne suben, men den lyder ikke så bra med avrulling uten om 25Hz. Så sant du ikke har digre høyttalere så du deler sub helt ned ved 25Hz, og da latt den kun spille 16 - 25Hz som for dine ører blir 20 - 25Hz (5Hz som du hører fra sub blir utrolig lite for 1200 pund ( mer en 12 000 norske, men regner med at norske butikker selger den for ned mot 10 000,- )

Og størrelse på: 48 X 67 X 71cm er heller ikke veldig liten sub.

Kan si litt om min selv bygde sub: Den består av 2 stk 15" og 1 stk forsterker 500W 8 ohm.
mål er 60 X 60 X 60cm Altså så blir denne faktisk mindre også på mål, men større på ellementer, men mindre på effekt.

Følsomheten er 94db. Husk 3db er en dobbling av lyd. Men 400W skulle kompansere for dette. Men min sub har ingen frekvens fall, men en frekvens økning som byner ved 40Hz og faller ved 22Hz og da 18Hz ved - 3db.

Men har ikke så enkel /fansy justerings muligheter som SVS.

Og denne kosta meg 6 500,- + MANGE timer bygging.


Sier ikke at jeg har bygd bedre sub en SVS, det trur jeg egentlig ikke. Men ja, jeg har hørt SVS. Likte overhode ikke lyden. Men den var satt på 16Hz, som da har frekvens fall. Skal til kompis som er eier av SVS og da krever jeg å teste den på 25Hz som er uten frekvens fall. Gleder meg :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 17.29.53 #17 av 36
Postet av: pnerbye
Jeg har ikke kunnskaper eller erfaring til å motsi det du skriver, men det jo ikke noe poeng i seg selv å motsi deg heller! :)

Hvis valget mitt står mellom:
1. Satelitter og sub
2. Store høyttalere
3. Store høyttalere og sub

.. så velger jeg nummer 3. :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 17.45.04 #18 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:Jeg har ikke kunnskaper eller erfaring til å motsi det du skriver, men det jo ikke noe poeng i seg selv å motsi deg heller! :)

Hvis valget mitt står mellom:
1. Satelitter og sub
2. Store høyttalere
3. Store høyttalere og sub

.. så velger jeg nummer 3. :D


Nei, det er ikke noe poeng å motsi, siden SVS har justerings mulighetene.
Og når du velger store høyttalere så har du muligheten til å dele sub veldig lavt. Så da er det jo bare å prøve hva en selv liker best.

Det er mange som syns det er greit med bass som går dypt selv om den da får frekvens fall. Er ikke allle som registrerer det.

Har du plass til store høyttalere og stor sub, så blir det mer lyd en små høyttalere og sub.


Jeg må også huske at min lyd smak ikke passer alle, i så tillfelle har jeg feil. Men kan tenkes at du likevell liker min lyd smak. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 17.58.00 #19 av 36
Postet av: pnerbye
Det kan også være at de gulvstående jeg tenker på ikke er så store i dine øyne.

Høyttalerne jeg har i tankene er av type 2 x 6,5", og selv går jeg for SVS PB10-ISD. Skal ha 2 par gulvstående og center + sub. Regner med å sette delingsfrekvensen på 80hz som vanlig, men lar de gulvstående stå til large.

Har ennå ikke bestemt hvilke høyttalere jeg går for, men jeg er veldig nysgjerrig på Focal.JMLab Chorus 716 S og Cobalt 816 S for øyeblikket.

Men, hvis jeg forstår deg rett, så ville du heller satset på 5 gode satelitter med sub enn oppsettet jeg har beskrevet? Jeg har nemlig vært veldig frem og tilbake i mine meninger om hva jeg skal handle inn.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 20.39.55 #20 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:Det kan også være at de gulvstående jeg tenker på ikke er så store i dine øyne.

Høyttalerne jeg har i tankene er av type 2 x 6,5", og selv går jeg for SVS PB10-ISD. Skal ha 2 par gulvstående og center + sub. Regner med å sette delingsfrekvensen på 80hz som vanlig, men lar de gulvstående stå til large.

Har ennå ikke bestemt hvilke høyttalere jeg går for, men jeg er veldig nysgjerrig på Focal.JMLab Chorus 716 S og Cobalt 816 S for øyeblikket.

Men, hvis jeg forstår deg rett, så ville du heller satset på 5 gode satelitter med sub enn oppsettet jeg har beskrevet? Jeg har nemlig vært veldig frem og tilbake i mine meninger om hva jeg skal handle inn.


Vel. når du nevner Focal JMlab som er milvis over Cobalt.
Så må du på like dyre eller dyrere satelitter.

Har du plass til gulhøyttalere så velger du JM. Om det skorter litt på plassen så går du for satelitt, JM har noe der også. B&W Nautilus serien har gull satelittere. Men koster.

P.S 2 stk 6,5" har lik areal som 1 stk 12", og kan derfor gi ett rimelig bra trykk. Og en kan få 25Hz fra 1 stk 6,5" og to vil få opp følsomheten :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 21.34.57 #21 av 36
Postet av: pnerbye
"Toffy" skrev:Vel. når du nevner Focal JMlab som er milvis over Cobalt.


Cobalt 816 S er en dyrere og bedre modell fra Focal.JMLab enn Chorus 716 S da. :)

"Toffy" skrev:Så må du på like dyre eller dyrere satelitter.


Skal jeg satse på satelitter er jeg klar over at jeg bør punge ut litt ja. Billige satelitter mangler ofte den gode mellombassen.

"Toffy" skrev:Har du plass til gulhøyttalere så velger du JM. Om det skorter litt på plassen så går du for satelitt, JM har noe der også. B&W Nautilus serien har gull satelittere. Men koster.

P.S 2 stk 6,5" har lik areal som 1 stk 12", og kan derfor gi ett rimelig bra trykk. Og en kan få 25Hz fra 1 stk 6,5" og to vil få opp følsomheten :wink:


Jeg har heldigvis plass til gulvstående, så jeg satser nok på det. Gleder meg til å høre Cobalt 816 S. Skal avtale nærmere med Andrè på http://www.hifihuset.no.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 21.50.34 #22 av 36
Postet av: Atle Torp
Cobalt er jo en seriebetegnelse fra Jmlab som ligger over Chorus...

Focal Jmlab Sib&cub
Focal Jmlab Chorus
Focal Jmlab Cobalt
Focal Jmlab Electra
Focal Jmlab Utopia

Ellers er det tull at det er i området 20-40 Hz at de fleste gulvstående trenger hjelp. De fleste trenger hjelp fra 35 Hz og ned, men det er også bare spekulasjon, fordi det er helt avhengig av hvilke høyttaler man snakker om...

På film og mye musikk er det viktig å ha trykk nedenfor 20 Hz. På film er det bare de som ikke har hørt det, som sier at det ikke er så farlig med det som skjer under 20 Hz. De som har følt hva det vil si at systemet spiller ned til 16 Hz, er klar over hva man går glipp av.

2 stk 6,5" høyttalere tilsvarer bare rett over halvparten av flateinnholdet av 1 stk 12", så det du sier er tull...

Du kan vel kanskje nevne noen gulvstående høyttalere som spiller så dypt at sub ikke er nødvendig. Jeg har enda ikke hørt noen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 14.29.01 #23 av 36
Postet av: pnerbye
"akto" skrev:Du kan vel kanskje nevne noen gulvstående høyttalere som spiller så dypt at sub ikke er nødvendig. Jeg har enda ikke hørt noen.


Profeten til Snickers-IS var sannelig ikke langt unna da! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 14.34.58 #24 av 36
Postet av: Atle Torp
De er så nær, så nær. Men selv ikke de går dypt nok for min smak. Men en skikkelig sub sammen med Prophet, hadde vært tøfft!

Men jeg tror Isen er i gang med noe ;)

..................hvis ikke så burde han i alle fall det :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 18.12.33 #25 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:
"Toffy" skrev:Vel. når du nevner Focal JMlab som er milvis over Cobalt.


Cobalt 816 S er en dyrere og bedre modell fra Focal.JMLab enn Chorus 716 S da. :)

"Toffy" skrev:Så må du på like dyre eller dyrere satelitter.


Skal jeg satse på satelitter er jeg klar over at jeg bør punge ut litt ja. Billige satelitter mangler ofte den gode mellombassen.

"Toffy" skrev:Har du plass til gulhøyttalere så velger du JM. Om det skorter litt på plassen så går du for satelitt, JM har noe der også. B&W Nautilus serien har gull satelittere. Men koster.

P.S 2 stk 6,5" har lik areal som 1 stk 12", og kan derfor gi ett rimelig bra trykk. Og en kan få 25Hz fra 1 stk 6,5" og to vil få opp følsomheten :wink:


Jeg har heldigvis plass til gulvstående, så jeg satser nok på det. Gleder meg til å høre Cobalt 816 S. Skal avtale nærmere med Andrè på http://www.hifihuset.no.


Jeg ser jeg glemte å skrive JM Chorus. Jeg har hørt begge, og syns ikke noe om Cobalt. Viste ikke att Cobalt skulle være en bedre klasse, trudde det var motsatt (uff. snakk om å drite seg ut :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 18.24.56 #26 av 36
Postet av: Toffy
"akto" skrev:Cobalt er jo en seriebetegnelse fra Jmlab som ligger over Chorus...

Focal Jmlab Sib&cub
Focal Jmlab Chorus
Focal Jmlab Cobalt
Focal Jmlab Electra
Focal Jmlab Utopia

Ellers er det tull at det er i området 20-40 Hz at de fleste gulvstående trenger hjelp. De fleste trenger hjelp fra 35 Hz og ned, men det er også bare spekulasjon, fordi det er helt avhengig av hvilke høyttaler man snakker om...

På film og mye musikk er det viktig å ha trykk nedenfor 20 Hz. På film er det bare de som ikke har hørt det, som sier at det ikke er så farlig med det som skjer under 20 Hz. De som har følt hva det vil si at systemet spiller ned til 16 Hz, er klar over hva man går glipp av.

2 stk 6,5" høyttalere tilsvarer bare rett over halvparten av flateinnholdet av 1 stk 12", så det du sier er tull...

Du kan vel kanskje nevne noen gulvstående høyttalere som spiller så dypt at sub ikke er nødvendig. Jeg har enda ikke hørt noen.



Hvilket behov har du for å spille lyder som ligger under den mennskelig oppfattelse evnen??

Og jo. De fleste høyttalere trenger hjelp fra 40Hz. 35Hz gjelder større gulv høyttalere.

en 6,5" har et arel på ca 145cm2 X 2 = 290cm2

Så der har jeg tatt feil av 10"

Når har jeg sagt att en stor høyttaler ikke drar nytte av en sub?

Jeg sa det er feil med en sub, når høyttalere spiller høyere og dypere en suben. Ment da som: bytt til "større" sub.

Burde tro at innleggets helhet hvor jeg skrev ned frekvens forskjelen var klar nok. Men sølv må til..............
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 18.41.03 #27 av 36
Postet av: Flageborg
"Toffy" skrev:Jeg vill fra nå altid anbefalle små bra høyttalere og en god sub. (vet det er mot mine egne ord fra tidligere)


Du bør revurdere å endre din egen mening om dette, for du visste bedre før. Denne linker til et system jeg har kjørt pre-test på, og det fungerer utrolig bra : http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... 17&id=2186
Dette er en MEGET velspillende pakke, MEN ingen fasit som bekrefter dine fra-nå-av-og-framover påstander :wink:

Mine gulvstående B&W 801 spiller best MED en SVS-sub eller 3, med deling på 80Hz, som er den gyldne delings-frekvens.

Mine gulvstående B&W 801 spiller bedre enn hvilken som helst satelitt-høytaler, uansett om den er konstruert, utviklet og bygget på denne planeten eller et annet sted i vår galakse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 18.50.23 #28 av 36
Postet av: Atle Torp
Behovet for å spille under høregrensen er jo for å skape bevegelse. Bevegelsen er jo det man er på jakt etter, når frekvensen faller til subbassområdet. Det finnes en masse musikk som går så dypt at de fleste aldri vil kunne få det med seg.

En 6,5" har vel et flateinnhold på 214 cm2

Hvis du syntes Chorus låt bedre enn Cobalt så lurer jeg på hvor du har hørt det. Kan forsikre deg om at Cobalt er en mye "større" høyttaler, på alle måter, men først og fremst lydmessig.

Det er vel ingen som har fronter som spiller høyere og dypere enn subben sin, da har de i så fall bommet grovt på innkjøpet. Men der er vi enige(!)

Sølvskje du... Når du slenger rundt deg med påstander som er feil, så må jeg motsi deg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 19.03.07 #29 av 36
Postet av: Toffy
"akto" skrev:Behovet for å spille under høregrensen er jo for å skape bevegelse. Bevegelsen er jo det man er på jakt etter, når frekvensen faller til subbassområdet. Det finnes en masse musikk som går så dypt at de fleste aldri vil kunne få det med seg.

En 6,5" har vel et flateinnhold på 214 cm2

Hvis du syntes Chorus låt bedre enn Cobalt så lurer jeg på hvor du har hørt det. Kan forsikre deg om at Cobalt er en mye "større" høyttaler, på alle måter, men først og fremst lydmessig.

Det er vel ingen som har fronter som spiller høyere og dypere enn subben sin, da har de i så fall bommet grovt på innkjøpet. Men der er vi enige(!)

Sølvskje du... Når du slenger rundt deg med påstander som er feil, så må jeg motsi deg


Jeg spiller skjeldent musikk som leverer noe sæerlig under 30Hz.
Har hørt som sagt SVS 12" og den syns jeg er dessidert best med avrulling 25Hz. Også på film.

6,5" er 145cm2 Noen 130 og noen 160. 214 stemmer mer med 7 - 8"

Mange tar feil også jeg, også du. Derfor er det viktig att mange legger seg inn i diskusjoner, så folk kan danne sin egen mening.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2005 19.24.01 #30 av 36
Postet av: Atle Torp
Javisst, da er vi enige.... Men regnes ikke areal slik da:

Pi x r2

hvor r = 8,255cm (6,5"x2,54cm= 16,51 cm/2)

-------------->

3,14 x 68,15 (8,255 x 8,255) = 213,97 cm2

Eller tar jeg feil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar