Logo

Tilkobling med HDMI

Skriv et svar
21.01.2010 14.30.32 #1 av 7
Postet av: Frøken Fryd
Jeg har, som så mange andre her, litt problemer med å koble sammen alle komponentene i mitt hjemmekinoanlegg.

Jeg har en TV (LG 42LF75) med 3 HDMI-innganger, en DVD-spiller (Pioneer DV-600AV) med HDMI-utgang, en RXV565BYamaha surround receiver med 4 HDMI-innganger og 1 HDMI-utgang, samt en Canal Digital HD-PVR-boks med 1 HDMI-utgang.

Det eneste problemet er egentlig HD PVR-boksen. Jeg prøvde først å koble en HDMI kabel fra dekoderen inn i receiveren, men fikk da verken lyd eller bilde ut. Så koblet jeg dekoderen i TV'en med HDMI og en coax fra dekoder til receiver, men jeg har fortsatt ikke lyd fra receiveren, kun fra TV'en.

CD sa at jeg måtte ha en coax fra dekoder til receiver for å få lyd, men burde det ikke egentlig holdt med en HDMI fra dekoderen til receiveren og så HDMI fra receiveren og ut i TV'en? Er det noen innstiller på receiveren jeg må gjøre i tillegg til å velge riktig kilde og å stille inn "hjemmekino" på dekoderens lydinnstilling?

For å oppsummere, dette er sånn det er koblet nå:
dekoder - HDMI - TV
dekoder - coax - receiver
dvd - hdmi - receiver
receiver - hdmi - TV

Takker for alle svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2010 15.56.57 #2 av 7
Postet av: shg
Hei og velkommen Frøken Fryd

I utgangspunktet burde koblingen være som du selv beskriver HDMI fra dekoder og DVD til receiver og HDMI fra receiver til TV.
Virker merkelig at dette ikke fungerer for CD dekoderen, men her er et par ting du kan sjekke, evt. forsøke.

Om alt annet slår feil, ville jeg koblet lyden fra TV tilbake til receiver gjennom Toslink (optisk digital lyd). Din TV og receiver støtter dette. Det er da også mulig å koble andre produkter via TV og få lyd gjennom receiver.

Men la oss ta for oss ting som kan sjekkes for å muliggjør "optimal" kobling via kun HDMI kabler.
Siden det fungerer med HDMI fra DVD til Receiver og videre HDMI til TV, ville jeg forsøkt å flytte HDMI kabelen fra DVD utgang til CD dekoder utgang. Så får vi utelukke kabelfeil mm.
NB! Sjekk at HDMI kablene støtter v.1.3a

Fungerer dette, kan feilen ligge i kabel, eller instillinger ved skifte av HDMI inngang på forsterkeren.
Forsøk også å bytte HDMI inngangen på forsterkeren når det fungerer med HDMI på DVD slik at du er sikker på at HDMI inngangen fungerer.

(Ja det kan bli en del kabelbytter ved feilsøking) :(

Så er det å sjekke instillinger.
Har ikke CD dekoder selv, kun Altibox, men antar at noen ting er felles. Jeg kan stille inn max oppløsning på HDMI utgangen, som hos Altibox er 1080i, selv om anlegget mitt støtter opp til 1080p (likesom ditt). TV og receiver kan håndtere lavere oppløsning fra CD dekoder ulikt.

Sjekk gjerne også hvilken oppløsning DVD spilleren sender gjennom HDMI og forsøk med samme fra CD dekoder.

Prøv flere innganger på receiver. Default oppsett kan være ulikt. Sjekk også instillingen for inngangen at denne ikke er manuelt tilordnet i oppsettet (dersom forsterkeren støtter dette).

Her har du litt å starte med (selv om du nok har prøvd endel kombinasjoner allerede, antar jeg).
Skriv hva som funker og ikke.

Fint om du finner linker til manualene også (det gjorde ikke jeg), gjør det mye enklere å forstå systemet for å finne ut av mulige problemer.

Lykke til

shg
PS. Om du klikker på utstyrslisten min under, kommer du til min hjemmekinopresentasjon, som inkluderer mitt kabeloppsett.
Trenger forresten sårt en benk/hylle til komponentene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 10.25.06 #3 av 7
Postet av: Torja
Desverre støtter nok ikke Canal Digital sin HD-pvr boks digital lyd over HDMI. Utrolig men sant. Så du må nok riktig nok koble en S/PDIF digital ledning mellom boksen og forsterkeren. Enda merkelig nok så støtter kun HD boksen (HD103-C) digital lyd over HDMI. Jeg har begge boksene og kan bekrefte dette.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 10.58.05 #4 av 7
Postet av: Jan frode
Torja

Oppdateringen som muligjør Dolby Digital (AC3) via HDMI på PVR,n kom jo 24.03.2009

Jeg bruker selv kun en HDMI fra pvr, til reciver og det funker helt fint.

http://www.canaldigital.no/Kundeservice ... mars-2009/
Mvh
Jan Frode

Samsung PS64D8005-Yamaha 765-Cambridge Azur 651C-Hegel H200 -Hegel HD20-Vienna Acoustics Mozart Grand SE-Sony BDP-S370-ADB HDPVR 5720 SX -Harmony one-Acer Aspire Revo R3700.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 11.24.05 #5 av 7
Postet av: Jan frode
Frøken Fryd

Når jeg byttet fra S/PDIF digital kabel til kun å bruke HDMI for både bilde og lyd (Dolby Digital -AC3) måtte også endres i Yamaha,n. Du Kan velge i menyen på yamahaen om den skal bruke hdmi, eller optisk/koaksial eller auto. Både hdmi og auto funker men jeg bruker auto.
Mvh
Jan Frode

Samsung PS64D8005-Yamaha 765-Cambridge Azur 651C-Hegel H200 -Hegel HD20-Vienna Acoustics Mozart Grand SE-Sony BDP-S370-ADB HDPVR 5720 SX -Harmony one-Acer Aspire Revo R3700.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 12.29.05 #6 av 7
Postet av: Torja
"Jan frode" skrev:Torja

Oppdateringen som muligjør Dolby Digital (AC3) via HDMI på PVR,n kom jo 24.03.2009

Jeg bruker selv kun en HDMI fra pvr, til reciver og det funker helt fint.

http://www.canaldigital.no/Kundeservice ... mars-2009/

Den hadde jeg ikke fått med meg. Endret i menyen på Denon, og nå kommer DD5.1 over HDMI. Det gjorde det ikke tidligere. Takk for det.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2010 17.57.58 #7 av 7
Postet av: Frøken Fryd
Tusen takk for svar, og engasjement :)

Jeg vet ikke hva jeg gjorde feil første gang, men nå fungerer det utmerket! Prøvde å koble HDMI mellom dekoder og receiver en gang til, og da fungerte det :)

Det eneste som er nå, er at HD-kanalene har litt forstyrrelser i bilde og lyd. Men det kan kanskje være HDMI-kabelen som ikke er bra nok?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar