Logo

Trenger hjelp! Mørkt bilde på LCD-TV

Skriv et svar
10.05.2006 21.32.45 #1 av 1
Postet av: furious
Hjelp! Vennligst ta dere tid til å lese gjennom denne, for nå trenger jeg virkelig hjelp av en av dere eksperter her inne. Jeg vil være evig takknemlig!

Jeg har en LG LCD LP1 som i utgangspunktet skal være en meget god TV. Og det tror jeg den er også. Derfor irriterer det meg at jeg opplever de problemene jeg gjør. Jeg har forsøkt nøyaktig de samme innstillingene som de har i butikken, men deres bilde er mye bedre enn mitt. Derfor tror jeg mitt problem ligger andre steder enn i selve TV'en. Har også hatt TV'en inne og fått oppgradert software. Så den skal være tipp topp.

I mørke partier (kveldsscener, inne i mørke rom osv) er det bortimot umulig å se detaljene i bildet. Også på noe så enkelt som en nyhetssending der nyhetsoppleseren sitter med mørk dress. På min TV ser jeg bare en kullsvart jakke, mens når jeg kobler opp min gamle CRT-TV ved siden av viser det seg kanskje at jakken er mørkeblå, har striper, lommer, knapper og andre detaljer som er helt borte på LCD'en.

Det som er merkelig er at når jeg tar opp sendingen på min gamle, billige videomaskin, og spiller av etterpå så er bildet knallfint. Alle detaljene kommer frem!
En annen ting som er rart er at når jeg skrur på tekst-TV i bakgrunnen og legger det til side (Update-funksjon) så er også bildet bra. Og det forteller meg at TV'en kan yte bedre enn jeg får den til å gjøre.

Mitt spørsmål er; Hvorfor er ikke bildet like bra når jeg ser på TV, som når jeg tar opp sendingen og ser den på video etterpå?

Jeg har parabol og digital tuner (Triax) som er koblet med Scart kabel til TV'en. Det går også en Scart kabel fra tuner til video'en. Det går ingen ledninger fra Videoen til TV'en, så når jeg ser på video går signalene via tuneren. Sånn jeg ser det burde derfor ikke bildet være bedre når jeg først tar opp, og deretter spiller av, enn når jeg ser på TV i utgangspunktet. Jeg har også forsøkt med en dyrere skjermet Scart-kabel direkte fra tuner til TV, uten resultat.

Finnes det en alternativ tilkoblingsmåte slik at bildet blir bra? Går det an å sende signalene via en DVD eller video til TV'en? Pr i dag har jeg nemlig kun én Scart inngang både på DVD-spilleren og Video, så jeg får ikke testet.

Hva slags utstyr må jeg i tilfelle ha? En DVD-opptaker med Scart inngang, og komponent utgang? I tilfelle hvilken? Noen anbefalinger?

Eller ligger problemet et helt annet sted?

Setter umåtelig stor pris på hjelp til dette irriterende problemet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar