Logo

Trøbbel med sub (kompliserte greier)

Skriv et svar
04.08.2004 19.39.06 #1 av 2
Postet av: mrba
Jeg har kjøpt en Koda SW 10A sub. Den er konstruert slik at den går i stand-by mode etter 8 minutter hvis den ikke har mottatt noe signal i løpet av den tiden, for så å slå seg på igjen med en gang det kommer signal. Min forsterker er en Denon AVR 3803. Suben er koblet til høyre front pre out på forsterkeren og inn på subens høyre linjeinngang. (Har også prøvd fra sub-utgang til subinngang med samme problemer.)
Når jeg spiller DVD film med Dolby Digital (DD) eller DTS fungerer alt fint og suben jobber som bare det. Men...... ved bruk av alle andre lydkilder går suben i standby etter 8 min, dette gjelder også PLII fra DVD. Jeg kjører TV-lyden via videoens tuner og inn i forsterkern, uten at suben vil gå ut av standby mode.

Jeg har så gjort en del eksperimenter:
Test 1.
Hvis jeg kjører lyden direkte fra videoens linjeutganger (uten å gå via forsterkeren) og inn i subens linjeinngang (bruker høyre linjeinngang også her) fungerer alt som bare juling. Har merket meg at lydnivået på linjeutgangen til videoen er MYE kraftigere enn nivået på pre-out utgangene på forsterkeren.

Test 2.
Her er suben koblet som via forsterkeren.
Hvis jeg har sett DVD med DD eller DTS og suben står på, kan jeg velge videoen som lydkilde og suben spiller som bare det, men bare i 8 minutter før den går i standby.

Test 3.
Ved bruk av forsterkerens radio kan jeg spille lenge uten at suben kobler inn fra standby mode, men hvis jeg øker volumet betraktelig hender det at suben "kobler inn".

Har også observert av ved bruk av DVD med DD eller DTS må det være en skikkelig actionscene med litt trøkk i før den kobler seg inn fra standby mode. Den er da innkoblet resten av filmen.

Suben har variabel delefrekvens som er stilt inn på ca 100Hz.

Har vært i kontakt med HiFi klubben (de ba meg koble suben via en av front pre out utgangene). De har ikke kunnet hjelpe meg så langt.

Er det noen som har forklaring eller en løsning på mitt problem.

Mine teorier er at signalet fra pre-out er for svakt, eller..
Forsterker og sub ikke "prater" samme "språk" (kommunikasjonssvikt)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2004 20.28.05 #2 av 2
Postet av: Jacob
Det er egentlig bare 2 muligheter. Enten er subwooferen stilt slik fra fabrikken at den krever for høyt signal for at den skal godkjenen det som signal.

Det andre alternativet er at forsterkeren ikke gir ut noe særlig trykk til 0.1 sporet ved Pro Logic.

Har mest trua på at suben din må justeres litt. Den skal uansett ikke være slik.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar