sverrho
Aktiv
E-post
Hei
Jeg har en eldre philips 28" stående på rommet. Det er en god tv til sitt bruk, tross størrelsen.
Nå har jeg dessverre fått problemer med den. Etter å ha fraktet den Oslo - Trondheim med bil, kan det se ut som den er blitt permanent påvirket av magneten i høytalerene i bilen, eller no. Vet ikke om dette er tilfellet/mulig, men her er i hvert fall problemet:
I øverste venstre hjøne er forgene helt forvrengt. Den vanlige standard blå-skjermen som kommer hvis ikke noe annet vises, er i dette hjørnet rød. Den røde flekken dekker ca 15% av skjermbildet, så det er ganske vesentlig. Skjermen ser ut som hvis man setter en høytaler svært tett / oppå skjermen. Da kommer de samme forvrengningene, men de forsvinner nokså umiddelbart etter av høytaleren fjernes igjen.
Spørsmålet mitt er om noen vet hva dette kan skyldes, og aller helst har en løsning på problemet! Er det mulig at tven kan ha blitt ødelagt ved at den sto for nær stereoanlegget i bilen?
Takker for alle svar
Carr
Aktiv
E-post
Nettside
Jeg har et par ganger hatt samme problemet med pc-skjermer. Problemet er ikke permanent, og jeg fikk løst det på to forskjellige måter: 1) La den stå avskrudd ei uke eller deromkring
2) La en reparatør "demagnetisere" den hvis det haster
Tannoy
Hjemmekinosjef
E-post
Det kan helt klart skyldes at TV en har stått for nær en magnet i en høytaler. Jeg opplevde det samme med en 32" Philips. Bildet ble rødfarget oppe i ett av hjørnene, men siden det var såpass lite, gjorde jeg ingenting med det. I mitt tilfelle var det permanent.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
kjelle
Bilstereoekspert
E-post
min gamle 29" ble mer eller mindre ødelakt av en dårlig skjerma senterhøyttaler jeg hadde før.bildet oppe ble rosa....
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
sverrho
Aktiv
E-post
Så det kan være at en reparatør kan fikse dette? I så fall noen ide om pris? Dette er tross alt en eldre tv, selv om det har det meste av fasiliteter, så det er ikke verd å bruke masse penger på.
Den har nå stått av lenge (en mnd ish), så det er ikke løsningen. Har også fått tips om at det kunne ordne seg etter at den sto på en stund, men den har stått på mange timer i strekk uten bedring, så gir opp det også.
Det er en såpass stor "flekk", at hvis det ikke blir gjort noe med, er tven bare å kaste. Den dekker en trekant øverst i venstre hjørne fra midt på i horisomtal retning, til 1/3 ned i vertikal retning. dvs: gjør tven helt ubrukelig...
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Dette kan skyldes to ting:
1. Høyttalerene har stått for nær TV og det har da magnetisert skjermen. Dette kan fikses ved hjelp av repratør som demagnetiserer denne. Dette fikses ved hjelp av en kraftig spole og man trenger ikke åpne TV.
2. Nettmasken har forflyttet seg grunnet flyttingen. Dette kan ikke gjøres noe med. Men de skal ganske kraftig bevegelser til for at det skal skje.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998