Logo

UPC analog og varierende signalkvalitet

Skriv et svar
17.10.2005 08.59.00 #1 av 8
Postet av: Ingeniør`n
Har i lengre tid slitt med tidvis dårlig kvalitet på analog kabel fra UPC. Jeg bor på Tranby nord for Drammen. Nylig ble anlegget her koblet til UPC's anlegg i Drammen og signalet ble mye bedre.

Alikevel er det tidvis meget dårlig. Problemet kommer og går og gjør det meget vanskelig å feilsøke. Normalt oppstår problemet i "dagsrevyen" tid rundt kl 19/20 og kan vare en halv time til to timer. Helt typisk oppsto dette i går 16/10 kl 21:15 når NRK 1 sendte Villmark. I det filmen var over ble feilen borte. Dette får meg til å anta at anlegget er underdimensjonert og gir dårlig signal når mange ser TV. Feilen arter seg som horisiontale linjer som blafrer over skjermen og noe siksak mønster.

Problemet er at UPC sier at det ikke er feil på anlegget. Hvis man bestiller teknikker kommer han på dagtid og da er det skjelden eller aldri feil. Begynner å bli mektig lei dette og har vurdert å skifte til Parabol. Har imidlertid 2 TV'r, ingen problemer med radiodelen til UPC og kostnaden med parabol er fort 2-3 ganger det jeg betaler for kabel.

Noen som opplever det samme problemet eller har tips hva som er feilen ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 09.29.34 #2 av 8
Postet av: Baal-Zebub
Det kan være en nabo med et defekt apparat som sender ut forstyrrende signaler i kabel-tv nettet. Kan muligens forklare problemet med at problemet er på kveldstid - når naboen ser på tv. Vet ikke hva slags nett du sitter på, stjernenett eller serienett. På et stjernenett har du en dedikert kabel inn i din leilighet, i et serienett går samme kabel fra leilighet til leilighet og tappes for signaler til den enkelt bruker. Sistnevnte er selvfølgelig en gammel løsning, og bør skiftes. Slike nett er heller ikke godkjente for triple-play (digital-tv, internett, telefoni).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 09.53.42 #3 av 8
Postet av: nutts
Støtter opp forslaget om att det kan være en nabo med ett dårlig apparat.
Hadde selv noe av det samme i huset mitt. Hadde tv stue både oppe og nede. Strøkent bilde i begge etasjer så lenge bare 1 tv stod på, når begge stod på ble det dårlig bilde på tv'n oppe, på enkelte kanaler. Tv'n nede var den eldste, men funka helt topp, altid bra bilde. For en tid tilbake kasta jeg den når jeg ryddet opp i kåken, å satte inn en ny tv. Nå har begge tv bra bilde selvom begge står på. Jeg trodde att det var signalet fra UPC som var problemet helt til jeg fikk inn den nye tv'n.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 10.41.06 #4 av 8
Postet av: Tannoy
Jeg har akkurat samme problem og opplevde det samme på NRK under Villmark igår. Jeg bor forøvrig i Kristiansand. Tror det rett og slett at UPC har et elendig nettverk som gir oss kunder med analoge signaler dårlige mottak.
Det samme skjer f. eks når Lost sendes og TVNorge er helt elendig generelt.
Noen som har noen tips om hva som kan gjøres?
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 10.55.57 #5 av 8
Postet av: Baal-Zebub
Som regel er det ikke signalleverandøren som er problemet på gamle analoge nettverk, men borettslaget/sameiets gamle interne spredenett. Et serienett på 20 år kan ikke vedlikeholdes til optimal kvalitet, og i hvertfall ikke til de kravene vi stiller til tv i år 2005.

Prat med gårdeier/styre og overbevis dem om at kabel-tv nettet må oppgraderes. En 20 år gammel coax er ikke mye å skryte av når man sitter med hdtv klare apparater og monster kabler til 1000 vis av kroner :wink:

En annen viktig faktor er ditt eget utstyr og kabler. En dårlig coax kabel kan i seg selv være mottakelig for signaler som gir forstyrrelser på tv-signalene. Det kan også gjelde f.eks. kontakten på en vhs-spiller, som mottar forstyrrende signaler. Sørg for å anskaffe en trippel skjermet coax, og kast de kablene som medfølger en ny tv eller vhs spiller. Prøv heller ikke å "mekke" din egen kabel. Kjøp en alltid ferdigproduserte kabler - uansett lengde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 15.37.44 #6 av 8
Postet av: Ingeniør`n
Takker for mange svar !

Anlegget skal være - bor i enebolig og har jordkabel med bra tversnitt direkte fra fordeligsboks ute i veien (tror jeg). Tok meg en fridag i dag og plutselig stode det en UPC bil ned på veien. Stakk ned og snakket med ham. Han drev å justerte forsterkerne i anlegget - måtte bare bekrefte at det ikke hadde vært bra men nå skulle det værer bra. Dette stemmer jo ikke helt med det UPC sa om det ikke var feil på anlegget , men slik er det jo ofte når du snakker med support kontra de som faktisk utfører supporten.

Han mente mitt problem kunne skyldes dårlig skjerming av kablene slik at jeg fanget opp støy. Har allerde bestilt ny kabel og kontakter fra Elfa - nok til å kable om hele huset, men i første omgang skal jeg lage nye kabler fra TV til veggkontakter. Tror dette skal være bra kabel med bra tverrsnitt. Skjermingen er jeg usikker på.

Hvor får jeg tak i trippelskjermet coax kabel - alt jeg finner rundt om kring er bare billig skitt ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2005 12.49.35 #7 av 8
Postet av: Baal-Zebub
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2005 20.00.41 #8 av 8
Postet av: Ingeniør`n
UPC har tydlelig "skrudd" mer på anlegget og nå er det MYE bedre, faktisk meget bra. Bare CNN har de skrå stipene det har lenge.

Nye kabler på plass mellom veggkontakt og TV'r og da ble stripene på CNN borte også ! Lagde kabler av Badea KTV 0.8/3.6 coax kabler fra Elfa.

Gjorde også en test på det faste anlegget. Koblet fra kabel i begge ender - fra intakspunkt/jordkabel og første veggkontakt i underetasjen ca 14 meter. Koblet i stedet inn Telass KTV 1.1/3.9 coax. Dette ble ikke bra - masse snø på bildet. Koblet inn originalkabel igjen og alt ble bra.

Hva kommer dette av - skulle det ikke bli bedre med tykkere kabel ? Det skyldes å nevne at denne kablene ble lagt på gulvet og hadde en lengde på 20 m.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar