Logo

Utnytte pussig romform til plassering av subwoofer?

Skriv et svar
08.02.2009 18.40.52 #1 av 2
Postet av: haakon.nordli
Hei! Som ca halvparten av alle voksne(??) norske menn planlegger jeg å bygge hjemmekino i kjelleren :wink: . Rommet skal også brukes til lydstudio på amatørnivå.
Har forsøkt å lese i tidligere tråder, men har ikke funnet noen som omhandler akkurat dette. Slå meg hvis jeg tar feil :surprised: . Til saken:

Rommet er tenkt utnyttet omtrent slik:

(OK, jeg har brukt IKEA home planner som er sinnsykt enkelt, men nødvendiggjør litt juksing. Jeg skal ha sofa, IKKE kontorstoler...)

Her ser du plantegningen:

Du ser den lille "vorta" på 125 x 70 cm nederst til venstre. Tanken min var å utnytte denne plassen til receiver/spiller/PC og andre dingser, et kjøleskap, OG KANSKJE SUBEN? (BTW: Taket er flatt, høyde 240.) Er det trolig en dårlig idé?
Kortveggene i rommet er per i dag ubehandlet leca. Tenker legge en del arbeid i støyabsorbsjon i tak og langvegger.

SPØRSMÅL 1: Dersom suben plasseres "i kottet" som tenkt, hvordan bør veggene behandles her? (Legger merke til at rommet slik det fremstår i dag, uinnredet og med mye "rå lecablokker", er overraskende dødt lydmessig. Den grove Lecastrukturen gir kanskje både litt absorbsjon og diffusjon?)

SPØRSMÅL 2: Dette er et lite rom som hjemmekino betraktet. Hvor finner jeg veiledende tips mht. effektbehov? (Kan selvfølgelig rusle i butikker og lytte meg frem, men finner vel neppe mange hifi-selgere med lytterom på størrelse med mitt?) Jeg stror jeg stiller ganske store krav til lydkvalitet, men har ikke noe behov for å skremme naboer eller skade egen hørsel. hjemmekino3d.jpg hjemmekino3d.jpg ( 24,8125 KB) Vist 621 ganger hjemmekino2D.jpg hjemmekino2D.jpg ( 35,0654296875 KB) Vist 622 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2009 22.30.08 #2 av 2
Postet av: boly
Ta å lytt til Klipsch, ikke mange merker som får filmen til å bli så morro. (ja jeg har klipsch selv)
Når det gjelder effekt er det greit å vite hvilke høytalere du velger da det har mye å si. Du kan jo å sjekke ut infellingshøytalere, disse tar ikke plass i rommet og du får dermed betydelig større gulvplass.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar