Logo

"Vakre" filmer!

Skriv et svar
15.03.2004 01.27.10 #1 av 10
Postet av: Raziel
Noen filmer (desverre et fåtall av dem) kan gi deg en følelse av å ha et fint stykke kunst forran deg i levende live mens du ser den på din gode widescreen tv eller projektor. Denne følelsen er belønningen for å ha brukt x antall kroner på tv\projektor, forsterker, høyttalere, DVD-spiller og annet utstyr en måtte ha råd til å kjøpe for å se en film. Jeg snakker om filmer som er visuelt vakre, og kanskje har et bra lydspor for å backe skjønnheten opp. Personlig er det ingen filmer jeg liker bedre å se enn de som er vakre samtidig som underholdende (IKKE Dum og Dummere, som kun er vakker). Har dere noen favoritter som dere annser som fryd for øyet (og gjerne setter på når dere skal imponere venner med den fænsy tv-en deres)?

David Fincher's Fight Club er vel en klar favoritt hos meg. Muligens den mest stilrene filmen jeg noen gang har sett. Genial bruk av cross-fading, vibrasjoner i bildet, nesten konstant mørke omgivelser og mange andre virkemidler sørger for å konstant fremheve filmens mørke undertone. Og en film kan vel neppe kalles visuelt imponerende om den ikke har utrolig bra kvalitet på bildet.? Noe Fight Club selvfølgelig har. Lyden og musikken (som stammer fra The Dust Brothers) er også alltid i stil med omgivelsene.

Andre nevneverdige:
Matrix Reloaded - Godt bilde og god fargebruk. I likhet med forgjengeren er den mege grønn. Det eneste som trekker ned er til tider dårlige computer -effekter.
The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring - Supert bilde her og. redigeringen er veldig enkel (ikke for flashy) og "eventyr-aktig". Omgivelsene er rett og slett nydelige. Hobbitene ser ut som hobbiter, orker som orker osv. Noe man blir fornøyd over.
Catch Me If You Can - I likhet med Fight Club har også denne en stor dedikasjon til stilen sin. Flotte kontraster i fargene og lysforhold som alltid matcher stemningen perfekt.
Solaris - Hele filmen baseres jo på en fiksjonell fremtid, så regissøren (Steven Soderbergh) har jo frie tøyler når han skal skape imponerende omgivelser. Dette klarer han glimrende. Han unngår også en del fremtids-klisjéer i bruk av fargene. Eneste å trekke ned på er at noen aspekter kanskje er litt simple (klærne folk går med i fremtiden for eksempel).
har dere sett Stimpy?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2004 11.25.51 #2 av 10
Postet av: Alas
Rent visuelt må jeg si at Hero er noe av det flotteste jeg har sett. Kinesisk film i samme gate som Crouching TIger Hidden Dragon. Med Jet Li vel å merke. Masse kontraster og farger, blafrende klesplagg, i mine øyne en nytelse å se på. Musikken er ikke så verst den heller, i så måte er jo ikke Crouching Tiger Hidden Dragon så verst den heller.

Synes også at Star Wars Episode I og II er bra, greit historiene suger, men pod-løpene i Ep I er utrolig fett å se og høre på!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2004 16.05.51 #3 av 10
Postet av: Raziel
Enig med deg angående Hero, den er stilig. Og hvordan kunne jeg glemme Star Wars Episode 2? Den er rett og slett utrolig. Noe som gjør den så vakker er at det finnes så stor variasjon i omgivelsene. I tillegg er hele filmen filmet digitalt og har derfor sylskarp bildekvalitet.
har dere sett Stimpy?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2004 19.38.26 #4 av 10
Postet av: peTRE
Har selv en jeg virkelig fikk åndenød av hva det angår bildekvalitet, selv om jeg ikke er støst 'fan' av filmen så kan jeg anbefale Sone 1 utgaven av 'The Beach: Special Edition'.. En sann fryd for øyeeplet og den gjenngir DVD formatet i sin ypperste helhet.

Er forøvrig enig i de andre titlene postet ovenfor her.

Vel, my 2 cents..

Petter
Regnbuer kan være flott, men helst utendørs..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2004 11.45.48 #5 av 10
Postet av: aLmAnZo
Vakre filmer? Og du har mange...

Jeg personlig synes Spirited Away er noe av det vakreste jeg har sett... Se den folkens.

Ja, det er en tegnefilm, og ja talen er på japansk, men den er absolutt verd en titt.

Du har også last samurai og Ringenes brorskap.

Band of brothers har en del veldig rørende og vakre scener.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2004 17.21.16 #6 av 10
Postet av: chris
Forrest Gump må jo være en av de vakreste...
Kjempe bilde både i krigsscenene og når han e ute på sjøen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2004 20.18.00 #7 av 10
Postet av: Mikael
Dette er en fet dokumetar film, kjøpte det for en liten stund siden.
Bare flere filmer hadde blitt produsert på denne måten…………..



http://www.play.com/play247.asp?page=ti ... 57&c=&g=72 96383m.jpg 96383m.jpg ( 6,9482421875 KB) Vist 1441 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2004 10.36.38 #8 av 10
Postet av: geirtore31
Hei alle! Av min samling på ca 300 dvd filmer. setter jeg THE ABYSS som høyest, blir aldri lei den, og det er ikke mangen av den, The Neverending story og GHOST må jeg ha med og.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2004 19.52.02 #9 av 10
Postet av: aLmAnZo
Jeg fatter ikke hvordan jeg kunne glemme det, den absolutt vakreste filmen som finnes er jo så klart... The green mile!!! Den er bare nydelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2004 20.10.53 #10 av 10
Postet av: hdanielsen64
...Shawshank Redemption. En kjempefin fortelling, absolutt verdt å eie.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar