Logo

Valg av DVD opptaker

Skriv et svar
16.10.2005 16.26.37 #1 av 11
Postet av: Egil
Skal kjøpe en Panasonic TH-42PV500E eller en 40 " LCD fra Samsung.
Til dette trenger jeg en god DVD opptaker med medium HD størrelse.
Den skal ha HDMI utgang og helst være sonefri. Anlegget skal brukes primært være til TV,PC og DVD (lite musikk).

Har sett på Pioneer sin DVR 920H, men den blir litt dyr. Kan tenke meg maks å svi av 10 K til opptakeren.

Er det noen som har noen gode erfaringer i denne kategorien ?

Egil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 16.50.28 #2 av 11
Postet av: Rune
Jeg ville nok valgt å satse på RDR-HX1010 fra Sony, men det finnes også en del andre DVD Opptakere med HDMI.

Sammenligning mellom de som jeg syns er mest aktuelle finner du her:

http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 8,79,72,73
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2005 08.28.50 #3 av 11
Postet av: Egil
Takk for svar. Tror nok jeg faller ned på Sony'en (Ca. NOK 8500)
Dermed er valgets kvaler roet seg vedr. DVD biten. Men er nå svært usikker på LCD vs. plasma, som jo er en kjent problemstilling.

For meg består dette av innbrenning og levetidsproblematikken på en plasma som skal brukes like mye til PC som DVD/film.
Dessuten billedkvalitet på PC. Panasonic'en varter jo opp med ekte 1024x768 oppløsning og får godkjent karakter til PC bruk. (Din side test av 37 ")

Typisk nok består problemet i at man ønsker det beste fra begge - PC egenskaper (LCD) og TV/DVD kvalitet (Plasma) -
og intet produkt finns som forener disse. :cry:

By the way: Bør invisteringen utsettes til nærmere jul - prisfall ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2005 09.03.26 #4 av 11
Postet av: Ken
Jeg er ikke i tvil... tenker du på å bruke TV'en tilkoblet en PC så er det kun LCD (den derre LSD'en!!!) som teller. Bruk en PC med DVI skjermkort, kjøp en DVI-HDMI kabel og vips så har du et kanon bilde! Genialt å surfe på nett, lese mail, se stillbilder, etc,etc...

Nå vet ikke jeg om jeg er svært priviligert da jeg har en Sony KLV-V40 med Wega-engine (nye BRAVIA serien til Sony), men bildekvaliteten fra DVD filmer mener jeg er like bra som plasma. Jeg har satt en plasma skjerm på siden av min (pioneer, men husker ikke modell) og filmbildene på min TV var vel så bra som plasma'en og ikke minst skarpere. Blur-effekten blir også bedre (fokus på endel av skjermbildet) da dette blir skarpere der kameratet har fokus.

mvh
Ken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2005 22.49.38 #5 av 11
Postet av: Egil
Kjøpte en Philips 37PF9830 og er meget fornøyd hittil. Meget klart bilde, men er kresen på signaler. Nå er det opptakeren som gjenstår.
Prisene faller på Pioneer sin DVR 920H (Ca.SEK 10000).
RDR-HX1010 fra Sony er fortsatt et hett alternativ, men siden det ble et Philips TV så er det under vurdering å se på produkter fra Philips.
(færre duppeditter -felles fjernkontroller)

To aktuelle kandidater er DVDR7300H og DVDR9000H.
Problemet er at de ikke finnes på markedet i Norge enda og "ingen" vet
noe konkret om når de måtte dukke opp (Sjekket med Elkjøp)
DVDR9000H fås i Sverige til SEK 8890 (Fyndbørsen)

Leste imdlertid (på et svensk forum)at Philips har et generelt dårlig rykte mht. kvalitet på sine opptakere.

Noen som har synspunkter..?

Egil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2005 00.31.26 #6 av 11
Postet av: lucy
"Egil" skrev:Takk for svar. Tror nok jeg faller ned på Sony'en (Ca. NOK 8500)
Dermed er valgets kvaler roet seg vedr. DVD biten. Men er nå svært usikker på LCD vs. plasma, som jo er en kjent problemstilling.

For meg består dette av innbrenning og levetidsproblematikken på en plasma som skal brukes like mye til PC som DVD/film.
Dessuten billedkvalitet på PC. Panasonic'en varter jo opp med ekte 1024x768 oppløsning og får godkjent karakter til PC bruk. (Din side test av 37 ")

Typisk nok består problemet i at man ønsker det beste fra begge - PC egenskaper (LCD) og TV/DVD kvalitet (Plasma) -
og intet produkt finns som forener disse. :cry:

By the way: Bør invisteringen utsettes til nærmere jul - prisfall ?
Har selv en 1010 fra Sony og er kjempefornøyd så den kan anbefales. Når det er sagt blir man litt skeptisk til Sony når de holder på slik de gjør med kopibeskyttelser og annet dævelskap som prøver å ta livet av pc'ene til folk. Det blir vel ikke noe bedre når blu-ray kommer. Det ender vel opp med at de sender en mann fra Sony hjem til deg når du ser på film så du ikke finner på noe tull.
Si vis Pacem, Para bellum
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2005 12.41.14 #7 av 11
Postet av: Egil
Bare til orientering:

Info fra Philips Norge.

DVDR9000H kommer engang etter jul...
DVDR7300H kommer ikke i det hele tatt.

Fyndbørsen(Sverige) sier at de vil ha DVDR9000H på lager fra 10/12.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2005 18.03.59 #8 av 11
Postet av: Erling
Hei

Jeg er på jakt etter det samme selv...
Men hvor står det om de er sonefrie eller ikke?

Erling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2005 19.38.13 #9 av 11
Postet av: Rune`s hjemmekino
Eg har god ærfaring med Philips HDRW720 - en svært brukervennlig og god opptaker. Glimrende lyd på cd også - husk å bruke en god digital coax, bruker selv QED 75 SIGNATURE.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2006 08.31.12 #10 av 11
Postet av: Egil
Hei,

Til Info:

Ringte Philips Norge for noen dager siden vedr. den sterkt forsinkede
DVDR 9000H. Den har som kjent vært annonsert som kommende modell her på Hjemmekino sammen med DVDR 7300H.

Nå erklærer Philips at modellen ikke kommer til å lanseres i det heletatt
på det skandinaviske markedet. Når så også DVDR er erklært ikke
aktuell - så kan man jo stusse på om Philips vil overhodet tilby oss
noe med HDMI ? På direkte spørsmål ble det opplyst:

"Det kommer kanskje noe annet...?"

Selv har jeg endelig bestilt en Sony RDR-HX1010 på kampanje fra
Serviceavdelingen.

Egil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 09.30.52 #11 av 11
Postet av: SuperJ
"Egil" skrev:Hei,

Til Info:

Ringte Philips Norge for noen dager siden vedr. den sterkt forsinkede
DVDR 9000H. Den har som kjent vært annonsert som kommende modell her på Hjemmekino sammen med DVDR 7300H.

Nå erklærer Philips at modellen ikke kommer til å lanseres i det heletatt
på det skandinaviske markedet. Når så også DVDR er erklært ikke
aktuell - så kan man jo stusse på om Philips vil overhodet tilby oss
noe med HDMI ? På direkte spørsmål ble det opplyst:

"Det kommer kanskje noe annet...?"

Selv har jeg endelig bestilt en Sony RDR-HX1010 på kampanje fra
Serviceavdelingen.

Egil


Merkelig at de da reklamerer for den på Philips sine norske sider. Med en norsktalende reklamefilm tilogmed. Det ligger jo masse informasjon om den på sidene også, bl.a. et norskspråklig produktark.

Reklame: http://www.consumer.philips.com/microsites/no_NO_CONSUMER/cockpits/no_NO_cockpit_dvdr_hd_6.html
Produktark: http://www2.p4c.philips.com/files/d/dvdr9000h_10/dvdr9000h_10_pss_nor.pdf

Noen som vet noe mer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar