Logo

Valg av forsterker til Proson Twin 2010

Skriv et svar
07.04.2008 18.53.51 #1 av 9
Postet av: munnharpa
Har 4stk Proson Twin 2010 høytalere som jeg må velge en god forsterker til. Siden jeg ikke har noe peiling selv spør jeg etter anbefalinger. Disse skal også være så billig som mulig..

Har sett meg ut en Harman Kardon: AVR 4550, og lurer på hva deres synspunkter er på denne. Er den isåfall bedre enn Harman Kardon HK 3370?

Vet ikke om dette har alt for mye å si i forhold til valg av forsterker, men driver 2 høytalere på hovedforsterken og de to andre som bakhøytalere på en annen mindre forsterker for å kunne ha lavere volum bak.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 19.40.56 #2 av 9
Postet av: MindWaste
skal du ha surround lyd eller 4 kanals stereo?
Skal du kjøpe brukt? Siden begge disse er utgått?

AVR 4550 er en 7.1 kanals surround reciever mens HK 3370 er en 2 kanals stereo reciever.

Twin 2010 er vel en typisk "partyhøyttaler" så jo mere krutt jo bedre.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 20.17.50 #3 av 9
Postet av: munnharpa
Har du et enkelt svar på hva den store forskjellen på 4kanals og surround er?Helst brukt ja siden budsjettet ikke er på sin sterkeste side..

Står også mye bra om f.eks Harman / Kardon HK 970..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 20.49.43 #4 av 9
Postet av: staffel
4 kanals stereo ..ja bare stereo i 4 høytalere..altså "som regel" stereo 2 høytalere foran som folk kjenner mest til men har du 2 til f.eks så kan du ha stereo på de også..


Surround så får du effektene og lydene suuser forbi deg og slikt
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 21.25.46 #5 av 9
Postet av: munnharpa
Altså, 4 kanals blir liksom like høy lyd på alle, mens med surround vil det bli normalt på de 2 framme og de bake vil spille f.eks noen lyder i sangen for å få en annen følelse? om jeg klarte å forklare forståelig..

Om jeg isåfall kjøper surround forsterker, så trenger jeg ikke en annen forsterker for å styre høyden på de bak? For da kan jeg styre alt igjennom den ene surroundforsterkeren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 21.33.14 #6 av 9
Kan godt gi deg noen andre alternativer hvis du oppgir en prisklasse vi kan forholde oss til?

Kjører du 4 Kanaler vil du kunne få vanlig surrround bortsett fra at de to frontene fungerer som en senter-høytaler, du kan også kunne få lik lyd på alle kanalene, dette kommer ann på hvilket lydformat eller modus du kjører. Anbefaler deg å lese denne guiden for litt mer info:
http://www.hjemmekino.no/guide/surroundlyd.asp

Kjøper du deg en surround forsterker så trenger du ikke flere forsterkere, men mange har noe som kalles pre-out. Det vil si at du kan koble til en effektforsterker senere hvis du ønsker mer effekt.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 22.19.06 #7 av 9
Postet av: munnharpa
Ok, begynner å forstå nå. Jeg blir å satse på en surround forsterker..
Budsjettet er vel på ca. 3000,-, så er det mulig å få en som kan gi litt trykk på gutterommet for rundt den prisen?
Brukt eller ny er samme for meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2008 23.50.38 #8 av 9
Hvis budsjettet er knapt vil jeg anbefale Yamaha RX-V661 da denne har falt mye i pris og gir mye for pengene. De fleste andre recivere i den nedre prisklassen støtter ikke MPCM, eller lyd i det hele tatt via HDMI; noe jeg syntes er upraktisk da man må ha en eller flere ekstra kabler for lyd i tillegg.

Du kan da bruke reciveren som en tilkoblingssenter for alle dine kilder og det blir derfor mye enklere å bruke. Hvis du bestemmer deg for å bruke litt mer så vit at om litt kommer oppfølgeren 663. Forskjellen er at 663 har støtte for de nye høyoppløste lydformatene, 661 konverterer til MPCM (se under), 663 konverterer analoge signaler til digitale og litt mer strømsterk en forgjengeren. Den har da bla 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om de to nevnte produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=130
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

En test utgjort av Lyd og bilde:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=3164

Yamaha 661 konverterer de nye høyoppløste lydformatene til MPCM . PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1) Dette er i utgangspunktet like bra som de høyoppløste lydformatene, dette kommer også mye ann på miksingen i filmen. Les mer om dette blant annet på Blu-Ray guiden her på forumet. Resutaltet av dette er at vokalene kommer tydligere frem, dynamikken blir bedre og det er mer liv og detaljer i lydbildet.

ikke hvordan de nevnte Yamaha modellene låter iforhold, men er svært fornøyd med hva Yamaha nå tilbyr mtp pris iforhold til ytelse, og gir en god lydopplevelse både til film og musikk. Så, personlig ville jeg ventet litt å tatt en lytt på Yamaha 663/1 evt benyttet med av angreretten hvis det er noe du til formodning ikke skulle være fornøyd el.


Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.04.2008 18.01.17 #9 av 9
Postet av: munnharpa
Hjertelig! hjalp meg nye:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar