Logo

(Veldig) høy sub

Skriv et svar
13.10.2006 13.18.57 #1 av 13
Postet av: RuneW
Jeg skal igang med å smekke sammen en sub som tar liten gulvplass, men har greit med volum (ca 450 liter f.eks.). Det betyr bare en ting: Man må bygge i høyden (se vedlagt skisse).

Elementene jeg har tenkt å bruke er et par RL-p 15 fra SoundSplinter. Jeg har fått anbefalt å lage noe som ligner på dette prosjektet:

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=19686

Min sub får ca samme volum, samme elementer (og samme antall) og samme portareal. Sånn sett føler jeg meg på trygg grunn.

Det jeg lurer på er om jeg er på litt mindre trygg grunn når det gjelder plassering av elementer og bassrefleksport. Stående bølger i høyderetning av kabinettet tenkte jeg å redusere med en skråplate i bunnen (i sammenheng med bassrefleksport). Erna4.gif Erna4.gif ( 11,560546875 KB) Vist 849 ganger
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2006 17.26.25 #2 av 13
Postet av: boly
Sett i gang og bygg, men husk og poste bilder av framgangen din.

Fant ingen skisse, men regner med du skal bygge beistet i den tråden, bare lenger?

Du skal bygge den mye lenger for ikke og få plass til sybbene på langsida.
Men ikke gjør som fyren i tråden, bruk skikkelig tykkelse på platene. Evt. lim sammen to og to plater.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2006 20.55.03 #3 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Sett i gang og bygg, men husk og poste bilder av framgangen din.


Jadda. Jeg er en røver til å dokumentere DIY-oppleggene mine... De tre siste sub'ene mine ser du her og her.

"boly" skrev:Fant ingen skisse, men regner med du skal bygge beistet i den tråden, bare lenger?


Ingen skisse? Det var da underlig... Men i tilfelle du fortsatt ikke ser den, så er det snakk om en kasse på ca 50x60x190 (DxBxH), som altså tar lite gulvplass, men blir HØY. Hadde tenkt å plassere ett element på hver side og bassrefleksporten foran.

"boly" skrev:Du skal bygge den mye lenger for ikke og få plass til sybbene på langsida. Men ikke gjør som fyren i tråden, bruk skikkelig tykkelse på platene. Evt. lim sammen to og to plater.


Det hadde jo vært fint om den hadde veid under 200 kg til slutt da. Skal tross alt slepe den med til Høsttakkefesten en gang i året... :D

Men skjønner at den helst skal være solid. Kan ikke love å bruke 2x21 mm MDF, men den kommer i alle fall til å bli MYE bedre avstivet enn det han typen gjorde. Jeg reagerte faktisk litt på den noe "pinglete" kontruksjonen. Mine tidligere prosjekter var kanskje ikke så vanvittig bra avstivet de heller, men de hadde heller ikke så slemme elementer.
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2006 23.40.15 #4 av 13
Postet av: boly
Nå var tegningen der.

Du er ikke redd den blir "topptung"? Altså lett for og bikke? ( barn )
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 12.23.46 #5 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Nå var tegningen der.

Du er ikke redd den blir "topptung"? Altså lett for og bikke? ( barn )


Tror du skal jobbe litt med å velte den, men siden jeg (helt korrekt) har barn, så har jeg tenkt å sikre den i toppen på ett eller annet vis. Vurderer forøvrig å ha den bak lerretet (et forholdsvis utilgjengelig sted).
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2006 06.38.50 #6 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Nå var tegningen der.

Du er ikke redd den blir "topptung"? Altså lett for og bikke? ( barn )


Kommer antageligvis til å flytte elementene nesten helt ned, pga element-til-gulv-resonanser. Da blir den forhåpentligvis noe mindre topptung...
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2006 18.16.30 #7 av 13
Postet av: boly
Du må hive ut bilder etterhvert som du skrider frem, morro dette :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2006 21.48.30 #8 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Du må hive ut bilder etterhvert som du skrider frem, morro dette :wink:


Har ingen bilder enda, men en ganske detaljert arbeids-tegning. Jeg liker å fundere en del før jeg kaster meg over MDF-platene...

Jeg har gjort en del om på designet. De ytre målene på kassa er vel stort sett de samme. Har flyttet porten til toppen og elementene nedover, men ikke helt ned. Grunnen til at de ikke er flyttet HELT ned er for å få såkelt "driver to top"-resonans-frekvensen så høy som mulig.

Beklagelig nok må enten "driver to top" eller "driver to bottom"-resonans-frekvensene komme innenfor arbeidsområdet til sub'en (0-80 Hz) når kassa er såpass høy. Håpet mitt er at løsningen med at porten danner en skråvegg på toppen av kassa pluss litt justering med en Feedback Destroyer (som jeg skal bruke uansett) vil gjøre dette til et ikke-problem.

Jeg er i alle fall optimist!

Som du ser av tegningen bruker jeg bare 21mm MDF som materiale, men kassa blir forholdsvis iherdig avstivet (hver 15 cm cc). Erna 4.gif Erna 4.gif ( 53,0380859375 KB) Vist 815 ganger
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 13.47.30 #9 av 13
Postet av: boly
Dette blir helt sikker bra. Tegingene ser riktig fine ut.

Hva tror du ca. pris blir uten finish?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 20.19.16 #10 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Dette blir helt sikker bra. Tegingene ser riktig fine ut.

Hva tror du ca. pris blir uten finish?


Takk! Bruker Corel Draw 12... egentlig et greit program når man lager byggeblokker i korrekt størrelse og enkelt kan "snappe" dem inntil hverandre.

Pris? Tja, det blir vel 2 x 500 for MDF'en + materialer for avstivningen. Har forresten noe 30 mm MDF liggende, men det kommer jo egentlig i tillegg. Skruer og lim og slikt har en jo mer eller mindre liggende. Si 1500 pluss elementer da. Elementene blir det jo $500 pluss frakt, mva og sånt. En grei tommelfingerregel er vel $ x 10. Da havner vi opp i 6500,- eller der omkring... Ikke gratis akkurat. Forsterker må man jo også ha og der sikter jeg meg inn på en (brukt?) PA-forsterker ala Behringer EuroPower 2500. Skal være mulig å få noe lignende for undt 3000,-. Så må man vel nesten ha en Feedback Destroyer hvis man skal være kar. Da havner hele stasen på rundt 10.000,-

Finish kommer jeg til å ta relativt lett på før jeg har hørt monsteret. ingen vits i å kaste bort masse tid og penger hvis det er håpløst å få den til å spille!
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2006 14.23.08 #11 av 13
Postet av: boly
Fremgang?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2006 10.31.55 #12 av 13
Postet av: RuneW
"boly" skrev:Fremgang?


Tja, noen ville vel sagt det. Jeg har gått bort fra monster-sub'en og skal bygge to Sonosub'er isteden. De har fått mye skryt og er lette å bygge.

Jeg har allerede bestilt rørene (50 cm Ø x 150 cm), så sub'en blir ørlite grann lavere (4-5 cm) enn på tegningen. Totalhøyden blir uansett høyere enn kona så den kommer helt sikkert til a sette seg i respekt med en gang den kommer inn i huset... (å jaaaa-da :roll:).

Jeg kommer kanskje til å lage en egen tråd om dette byggeprosjektet når jeg kommer ordentlig igang. Tenkte å vente med å bestille elementene til krona ble litt sterkere... :wink: Erna 4 - Tube II.gif Erna 4 - Tube II.gif ( 18,02734375 KB) Vist 743 ganger
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 13.29.23 #13 av 13
Postet av: okasin
hva med hornsub formet som et stuebord ? Jeg har bygget flere subèr som er relativet stuevennlige..
se linker under.

http://okasin.de/hornsub.htm stuebord
http://okasin.de/kommode_sub2.htm komode
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar