Logo

Vice Theater [Har kjøpt seg Halo JC1]

Skriv et svar
01.12.2008 10.58.53 #1 av 19
Postet av: Steve Vice




Vice Theater


Vil først av alt si hallo til alle dere her på Hjemmekino forumet!

I denne tråden vil jeg prøve så godt jeg kan å holde det oppdatert med hvordan utviklingen går av å bygge min første hjemmekino, kanskje gjerne få noen tips og litt diskusjon. Det hele startet vel for rundt et år siden da jeg først begynte å sikle på noe som knaste litt mer enn tørt papir i mine ører enn det jeg foreløpig har sittet og ruget på. Jeg trodde en gang for noen år siden at jeg gjorde det store steget når jeg gikk til innkjøp av min Viewpia 37" da jeg kjøpte min Xbox360 på lansering, dette har i ettertid vist seg å være en langt dårligere tv enn den jeg faktisk hadde før den igjen, en Sony Trinitron Wega 32" CRT, det sier jo litt.

Men etter litt samtaler og en del spørsmål som jeg merket med "idiotspørsmål incoming" til en traver som jeg har vandret fra forum til forum med, som nå har planta sine bein her, så det ble bare til at jeg dingla videre etter: Skrotnisse, eller som andre kjenner han Bygdefjompen. Han skal ha en stor del av æren for at jeg faktisk vet hvordan man kobler til en høytaler til en forsterker.

Nå er jeg endelig komt litt avgårde i mine planer som igrunn stod i ro en god stund. Jeg var planlagt å kjøpe en Sony Bravia W4000 da den kom, men pengene ble prioritert andre veier og det ble ikke før Sony Bravia W4500 kom på markedet at jeg gikk til innkjøp av det som er min først TV som jeg faktisk kan si meg stolt over å eie (etter litt kalibrering). Det som mater den for øyeblikket er en PS3. Det kommer den nok til å gjøre en stund fremover også, selv om jeg sikler på en Yamaha BD-S2900.

Nyheter/Historikk:
20.des 2008: Kjøpte 2 stk Parasound Halo JC1
8.des 2008: B&W 804S er pakket opp og på plass, rett ut av eska så syns jeg de låter deilig :)
2.des 2008: Bestilte i dag en Yamaha RX-V1900 i Black finish, og et par Viablue SC-4 Bi-wire i Redline finish, gleder meg til en unge, det blir julafta opptil flere ganger i desember for min del.
1.des 2008: I forrige uke var jeg inne hos Hifi-klubben og tok det jeg vil si var det største (eller ihvertfall dyreste) steget som jeg kommer til å gjøre i første runde, og det var å bestille meg et par B&W 804S (Rosenut).
1.des 2008: For ca. et år siden gikk jeg til innkjøp av en prosjektert leilighet på Ostereidet utenfor Bergen, for tiden bor jeg hjemme, men leiligheten forventes ferdig rundt April/Mai 2009. Alle min hjemmekino planer er foreløpig lagt opp etter denne leiligheten. Under planleggingen av leiligheten fikk jeg ordnet det slik at det vil være rør som går fra veggen hvor TV'en er planlagt og bak til 2 uttak på veggen hvor bakhøytalerene vil stå. Dermed slipper jeg en del synlig kabelrot når jeg får trukket kablene til bakhøytalere i vegg. Andre ting som ble bestilt til leiligheten var en sponplate bak gipsveggen der TV'en vil være veggmontert, bare som et ekstra tiltak for jeg er ikke helt sikker på hvor mottakelig gipsvegger er på TV'er på rundt 40 kg?

Nåværende utstyrsliste
TV: Sony Bravia KDL52W4500
Konsoll/BD: Sony Playstation 3
Forsterker: Yamaha RX-V1900
Front Høytalere: B&W 804S
Monoblokker: 2 x Parasound Halo JC1
Kabler: Viablue SC-4 Biwire

Planlagt utstyrliste
BD-spiller: Yamaha BD-S2900
Bakhøytalere: B&W 805S
Centerhøytaler: B&W HTM3S
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 11.03.13 #2 av 19
Postet av: Skrotnisse
Velkommen til hjemmekino.no!

Vi har jo snakket litt om planenen dine fremmover, mer enn hva som har fremkommet her på forummet enn så lenge og jeg må jo innrømme at jeg gleder meg til å se både oppsett og leillighet.
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 12.12.38 #3 av 19
Hei og velkommen til forumet!

En meget fin planlagt utstyrliste du har kommet fra til her! Har du forresten fått prøvd noen av de Yamaha modellene ennå?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 12.20.13 #4 av 19
Postet av: Steve Vice
Jeg har besøkt en kompis av meg som har bygget en hjemmekino med modellen før 1800. Det var da SVS høytalere i hans oppsett, men jeg ble veldig overrasket over lyden. Har fått en del anbefalinger om den forsterkeren også. Nå er det jo sånn at dette er mine første skritt inn i dette, så jeg har liksom ikke noe å referere den til med egne høytalere og slikt, så jeg kommer til å kjøpe den i utgangspunktet, og så kanskje prøve meg litt frem med å få låne noen andre forsterkere og høre litt forskjeller og slikt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 13.16.40 #5 av 19
Postet av: Steve Vice
Da har jeg nettopp bestilt:

Yamaha RX-V1900 (Black) hos Lsound
1 par Viablue SC-4 Bi-wire i Redline finish hos Soundplanet :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 19.45.04 #6 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Steve Vice" skrev:Da har jeg nettopp bestilt:

Yamaha RX-V1900 (Black) hos Lsound
1 par Viablue SC-4 Bi-wire i Redline finish hos Soundplanet :)

Dette lover da bra!
:D

Blir spennende å følge med på, Steve Vice.
Når det gjelder plate å henge opp TV på, anbefaler jeg kryssfinér. Langt mere robust enn spon, og det er bare å pusse og beise litt så har du nydelig finish.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 21.30.34 #7 av 19
Postet av: Steve Vice
Takker for tipset! skal definitivt sjekke ut dette når leiligheten står klar :)

L-Sound er rimelig suverene, kom hjem fra jobb nå, og Yamaha'en som jeg bestilte i dag tidlig har allerede blitt sendt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 06.57.59 #8 av 19
Postet av: Skrotnisse
Her bllir det åpenbart nok av julekvelder i år :mrgreen:

Når det gjelder Yamaha BD-S2900 bør du muligens drøye litt med dette innkjøpet. Hjemmekino har en gedigen test av blu ray spillere i nummeret som er rett rundt hjørnet, igår kveld ble disse testene lagt ut på nettet før de ble fjerne relativt raskt. Desverre rakk jeg ikke å lese hele testen av den, men det lille jeg leste virket ikke entydig positivt for å si det sånn. Mulig det kan lønne seg å lese igjennom dette nummeret før du bråbestiller den :roll:
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 09.44.00 #9 av 19
Postet av: Steve Vice
Det jeg har lest om den før er at det er en krutgod spiller, det store minuset med den er prisen, sin evne som DVD spiller, og ingen mulighet til å oppgradere firmware til 2.0, drevet har jeg hørt er litt støyende.

Jeg kan leve med en alt dette utenom dersom drevet støyer noe forferdelig. Vi har vel alle hørt en Xbox360? Så jeg må ihvertfall få testet den før jeg endelig bestemmer meg for å kjøpe den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 09.48.08 #10 av 19
Postet av: Steve Vice
Jeg kunne godt tenkt meg noen tips på monoblokker eventuelt stereo-effektforsterker til mine B&W 804S. Forsterkeren jeg skal bruke er en Yamaha RX-V1900. Jeg sitter og ser utover et hav av forskjellige. Om noen kunne peikt meg inn på et par merker eller spesifikke modeller som jeg kunne sjekket ut? Jeg las en gang for lenge siden at Oberon kunne gjøre vidunder? Et annet merke jeg har tenkt på er Vincent, men desverre så gikk jo 991 ut av produksjon, noen som har erfaring med noen bra komboer her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 12.42.00 #11 av 19
Postet av: Steve Vice
Etter en lengre samtale har jeg kommet frem til at jeg satser på et par Parasound Halo JC1 :)

Dette rommet har de minst ideele lysforholdene for å ta noen som helst slags bilder for kameraet mitt, det fikk jeg smertelig oppdage når jeg prøvde veldig hardt å ta et bilde av min W4500 som ikke så ut som det hadde blitt dradd gjennom vann og sandpapir etter at det kom seg inn på dataen. Leiligheten min blir litt mer solfylt og det blir da ganske så mye lettere for kameraet mitt å jobbe. Hadde jeg hatt mulighet for å få låne et bedre kamera i mellomtiden skal jeg nok greie å ta noen bilder, selv om det rommet jeg har alt i nå foreløpig ser helt forferdelig ut. :)

Kameraet mitt er et Cybershot W120, og jeg er ingen fotograf.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 18.26.54 #12 av 19
Postet av: Skrotnisse
Du har jo stilt endel interresante spørsmål her og det skal vel vanskelig la seg gjøre å gi noe fasitsvar. Men jeg tenkte jeg kunne dele ett par av mine erfaringer rundt dette selv om jeg desverre ikke har hørt høytalerne du har kjøpt deg.

Det at du har valgt parasound jc1 som effektrinn må jeg innrømme at virkelig varmet mitt hjerte. Mens du har vurdert alt fra oberon til vincent til jc1 har jeg gått den veien selv, dog med ett par andre stopp langs veien.
Oberon vil jeg faktisk ikke anbefalle deg overhodet så lenge budsjettet holder til så langt mye mer. Obeorn i seg selv er uten tvil en meget god forsterker sett ut fra dens konstruksjonsprinsipper; man får uhordelige mye krafter for pengene og 6.1 varianten var i stand til å drive selv de tungdrevene jbl array 1400 til sinnsvake lydnivåer, problemet var bare at Oberon låter så gjennomført flatt. Mange vil nok kalle dette nøytralitet og og like mange er veldig glad i disse forsterkerne av den samme årsaken; de skal i teorien hverken legge til eller trekke ifra noe når det kommer til musikkgjengivelse. Men dette setter eieren også i en litt kinkig situasjon; skal man gå for total nøytralitet eller skal man la resten av kringutstyret farge lyden? Jeg rakk å prøve ut litt forskjellig utstyr i kompani med disse blokkene og den eneste komponenten som i mine ører fungerte godt sammen med oberon var mcintosh c220, en fantastisk rør-pre til rundt 35 norske premielakser. Men selv med den fikk jeg aldri den nerven og livsgleden jeg har etterstrebet i mange mange år nå.

Etter en liten flørt med Rogue Stereo90 endte det med at jeg solgte Roguen grunnet mangel på krefter og investerte i ett par Vincent sp991. Riktignok fikk jeg mindre papir-krefter og kunne ikke spille på langt nær så høyt som med Oberon, men det låt så uhyggelig mye bedre. Disse blokkene hadde desverre en liten antydning til pløsete bass kontra de beste, noe annet ville ha vært et mirakel, men dette tok de glatt igjen på langt mer silkemyk diskant enn oberon og en herlig ekspanderende mellomtone. Resultatet var at musikken føltes mye mer levende og engasjerende.

På dette tidspunktet sto jeg foran et vanskelig valg; jeg var fult innenforstått med at Arrayene fortjente så langt mye bedre enn ett par sp991, men var det virkelig verdt å betale for? Etter å ha tenkt lenge og grundig igjennom det, sånn ca 3 minutter, var svaret et stort og rungende ja. Vincentene ble solgt og ett par Parasound jc1 ble handlet inn.
Slik jeg har forstått det har du prøvd endel råe biler for å si det mildt og hos meg var det som å gå fra en audi 1.8T til en Toyota Supra med 400 ville hester under panseret. Jc1 har en stålkontroll i bassen som blåste meg overende og jeg er den dag i dag sikker på at jeg aldri var i nærheten av å tømme disse blokkene for krefter. De er oppgitt til 2x400w, men de er målt til 545w pr blokk! Og her snakker vi ikke jallawatt! De tegnet rett og slett opp et enormt lydbilde samtidig som de bidro til å detaljere anleggets detaljeringsevne på en frem til da umulig måte. I denne hobbyen snakker man ofte om spesifikke detaljer som diskant, mellomtone, bass, plasseringsevne, dybde, høyde og bla bla bla, jc1 er en forsterker som tar alle disse parameterne og samler de på en sådan måte at man rett og slett glemmer de bort, for det som står igjen kalles MUSIKKGLEDE!!

Det at du nå velger de viser iallefall at du vet hva du vil både nå og fremmover, for hvor jeg måtte finne effektforsterkere til høytalerne kommer du i en situasjon hvor du får ett par forsterkere som vil få det absolutt beste ut av høytalerne samtidig som de er såpass bra at du uten problemer kan oppgradere høytalerne uten å tenke på å måtte bytte effekt (med forbehold: om du en dag velger å bytte ut b&w'ene med ett par ultra-lettdrevene høytalere vil selvfølgelig jc1 være totalt overkill men det er en helt annen historie).

Jeg la også ut min lille test av jc1 her på hjemmekino.no, blås gjerne igjennom den for en litt mer detaljert rapport om mine opplevelser av disse fantastiske blokkene,

ps: jeg har også prøvd å ta den "har rævva kamera og er slettes ingen god fotograf", men den unnskyldningen har vist seg å være totalt ubrukelig her på forumet, moralen vil dermed være: FÅ UT FINGEREN OG HOLD OSS OPPDATERT MED BILDER SÅ FORT DU FÅR TING I HUS!! :mrgreen:
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 20.44.48 #13 av 19
Postet av: Steve Vice
I dag hentet jeg B&W 804S hos hifiklubben!

Da har jeg sittet her og nyte musikk fra Sarah Mclachlan's herlige nydelige deilige sensuelle stemme men jeg fikk somla meg til å ta to råtne bilder, siden skrotnisse insisterer på at jeg må legge ut bilder. Ikke klag for mye på bildene for jeg vet de er dårlige.

Gadd ikke ta bilde av RX-V1900 når den kom for jeg regner med dere alle har sett bilder av 1700 og 1800 og det er ikke mye nytt. Selv om jeg syns det designet er veldig fint. Men dere får nå se den her på bildet også, det jeg tror er nytt fra 1800 er kontrollen, som jeg trodde utifra bildene var finere, men den er nok desverre ikke noe pen, det er veldig billig plastikkfantastikk, men den fungerer. Jeg kommer nok til å investere i en Harmony One når jeg får for mange kontroller etterhvert...
men her er bildene. Bare 2 da.

Låner noen Van Den Hul kabler av min bror, men jeg fikk melding om at jeg får mine Viablue iløpet av noen dager. :)



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 01.02.40 #14 av 19
Postet av: Zleepyme
Uten tvil en meget flott høyttaler! Gratulerer med flott utstyr! :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 06.28.39 #15 av 19
Postet av: Skrotnisse
Det her vekker uten tvil minner! Husker godt selv når jeg bodde hjemme, kjøpte leillighet og bare måtte vente på overtagelsen. Nye kompoenter og høytalere ble kjøpt inn, og plassert i et altfor lite rom med litt rot. Innbiller meg at du gleder deg litt til å flytte ut nå :mrgreen:
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar