Logo

Viftekjøling

Skriv et svar
17.04.2007 20.08.49 #1 av 5
Postet av: kmbgreen
Hei

Jeg har 2 stk Cerwin Vega CLS-215 som drives av en brokoblet NAD C372 og en brokoblet NAD C272. Ved hardkjør over lengre tid(les en lørdagskveld) så opplever jeg at de stadig klipper pga overoppheting.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med viftekjøling av disse forsterkerne(eks datavifter). Eller om jeg rett og slett bør koble opp på en annen måte, biampe eller noe.

Er mildt sagt irriterende når man skal dra igang, også kutter de.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 20.39.38 #2 av 5
Postet av: boly
Jeg hadde ikke begynt og modde disse da du ikke får noe igjen for de når du selger dem videre. Selg dem og kjøp feks en slik:

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... Soelv.htm#

sammen med en slik : (A1.5KW)
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... 2&rID=8613

Disse høytalerene er meget krevende for forsterkere, man får mye lyd med lite watt, men lite kontroll. Noe som er slitsomt for forsterkeren og den går varm.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 20.54.46 #3 av 5
Postet av: kmbgreen
Hmmm... Ja har tenkt litt på å kjøpe en sånn Cerwin Vega forsterker å kjøre på subbene også heller kjøre NAD`ene på mellomtonene.

Var det han anbefalte meg på hifi-klubben da jeg var nede å hørte angående overopphetingen.
Er litt avhengig av hvilken selger en får tak i tror jeg, han jeg handlet dette oppsettet av mente det var høyttalerene som ville gi seg før forsterkerne :shock:

Men det jeg gjør nå er å ha to CPU vifter inn i kjølehullene på toppen av forsterkern(372`en). Har ikke åpnet forsterkerne på noen måte. Får prøve dette en lørdagskveld å se om det funker bedre :) Ellers får det bli Cerwin Vega forsterker.
Men da må jeg vel skaffe meg rack også?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2007 12.48.54 #4 av 5
Postet av: kmbgreen
En annen ting jeg kom til å tenke på angående viftekjøling:
Tenk om jeg bare kjøler på sensoren som registrerer temperaturen i forsterkeren. Da vil jo resten av forsterkeren bare fortsette å bli varm uten at sensoren kutter forsterkerne.
Det er jo ikke bra...

Hvor i forsterkeren bør jeg kjøle?
Hva er det som blir varmt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2007 12.11.06 #5 av 5
Postet av: TheTubaplayer
Se etter om du ser en stor kjøleribbe med en rekke transistorer skrudd til seg. Det er dette som blir varmt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar