milleniam
Aktiv
E-post
I sommer kjører jeg rett forbi gøteborg, da er fyndbörsen ca 14 mil unna. Det jeg er litt skeptisk til er hvordan det er med toll på en tv. Hvor stor sjangs er det at jeg må betale toll f.eks? Hvis jeg blir stoppet må jeg vel betale toll uansett..? Kan vel nesten ikke si at jeg har tatt med tv'en hjemmeifra fordi jeg savnet den mens jeg er borte
b-ill
Aktiv
E-post
"milleniam" skrev:I sommer kjører jeg rett forbi gøteborg, da er fyndbörsen ca 14 mil unna. Det jeg er litt skeptisk til er hvordan det er med toll på en tv. Hvor stor sjangs er det at jeg må betale toll f.eks? Hvis jeg blir stoppet må jeg vel betale toll uansett..? Kan vel nesten ikke si at jeg har tatt med tv'en hjemmeifra fordi jeg savnet den mens jeg er borte
halla
blir du tatt mister du tv'n. med det du kan gjøre er å trekke fra svensk moms(24%) for så å kjøre på rødt inn til norge å legge på moms(25%), det er ikke noe toll på elektronikk, så toll skal du ikke betale, kun moms.
Rikky
Meget Kunnskapsrik
E-post
Du må ikke betale toll. I stedet for å "smugle" TV-en inn til landet kan du jo få den levert på døra til ca samme prisen (pris på frakt kontra å hente selv vil jo selvsagt variere). Både norsk og svensk moms er 25%, den svenske blir trukket fra og norsk moms blir lagt til.
b-ill
Aktiv
E-post
du må også huske på garanti/reklamasjon, i norge er har du jo 5 års reklamsjons rett, vet ikke hvordan dette funker i sverige.
milleniam
Aktiv
E-post
Takker for alle tilbake mld:) Blir vel til at jeg bestiller fra shg.no. Er det noen her som har hatt gode/dårlige erfaringer hos shg?
EDIT:
1. Dette er vel kanskje litt utenom denne tråden, men hvis jeg kjøper en tv her i norge og bedriften jeg kjøper den av er liten og går konkur. Hva vil skje med garantien? Har jeg fortsatt garanti, men må ordne opp med reklamasjon selv direkte med leverandør? Eller hva skjer i slike tilfeller?
2. Hvordan er det hvis man kjøper en vare i utlandet? Jeg kjøpte en minidisc spiller i tyskland en sommer (sony) der så jeg at det var et par år garanti, men at det var en internasjonal garanti..