Logo

Windows Vista og HD ready HTPC

Skriv et svar
29.08.2006 09.38.21 #1 av 2
Postet av: øivindo
Hvilke komponenter må jeg ha for å få en windows vista og HD ready HTPC?

Noen som har noen tips og priser?.pris på rundt 10k :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2006 14.49.39 #2 av 2
Postet av: kWern
Det kommer an på hva du legger i "Vista-klar PC".

Kjøper du en Conroe-prosessor, et fremtidsrettet hovedkort, et par Gb minne med høy hastighet, og eventuelt et Soundblaster X-Fi lydkort, er du langt på vei (sikkert fint med AM2-prosessor også, men Conroe er mest i vinden har jeg inntrykk av) - men når det kommer til skjermkort blir det vanskelig.... Med Vista kommer også DirectX 10, som er enkelt forklart er en standard for skjermkort/lydkort, spillkontrollere og annen maskinvare, og hvordan programvaren i spill "snakker" med maskinvaren.
Så vidt meg bekjent er denne standarden ikke satt 100% ennå, og ingen skjermkort på markedet er DirectX 10 sertifisert ennå.
Dersom du ikke spiller, står du friere, alternativt kjøper du nytt skjermkort når behovet melder seg.
Et annet problem blir HDCP-støtte for HD-signaler. Dette trenger du for å spille av video med høy oppløsning - men dette gjelder heldigvis ikke all film. De HD-DVDenen du får kjøpt idag, har f. eks. ikke HDCP aktivert. Du får idag skjermkort med denne støtten, over DVI, og noen få med HDMI. Usikkerheten ligger i hvordan lydoverføringen går over HDMI, og om det er krav til resten av maskinvaren også (f.eks. den optiske spillren, det være seg HD-DVD- eller Blueray-spilleren). Her er jeg rett og slettt for usikker selv til å komme med en skråsikker anbefaling (som om jeg er det på noe av det andre jeg lirer av meg...).

Mitt tips: vent litt til dersom Vista er et krav for deg. Det er heller ikke lenge til Vistas neste testversjon slippes, så regn med mer info om ikke lenge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar