Logo

Windows Vista og piratkopiering

Skriv et svar
06.02.2006 12.26.15 #1 av 5
Postet av: aLmAnZo
Leste en artikkel i Hjemmepc ang. den nye windows versionen Windows Vista. Og her var det mange ting jeg ikke likte som forbruker.

Det ser ut til at en hel bråte med antikopieringstiltak og begrensinger som minker konkuransedyktigheten til 3generasjons utviklere.

Både programvare som open office og hardware produsenter vil lide under dette. Som forbruker kan dette ramme oss ved at vi må bytte hardware som støtter det såkalte NGSCB systemet, som er en anti piracy greie hele veien. Nå begynner vi å få ett så kaptitalistisk marked på dette at forbrukeren blir bare fattigere og fattigere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2006 07.57.52 #2 av 5
Postet av: Ken
For ikke å snakke om DRM (Digital Rights Management) og HDCP som bare kommer til å stramme enda kraftigere. Når det gjelder f.eks iTunes, så er DRM på musikken du kjøper der så kraftig at det nå endelig har gått opp for den vanlige mann i gata at dette ikke holder.

Jeg har en venn som ikke er så veldig datakyndig, men da han fant ut hvilke begrensninger som ligger i iTunes, så konkluderte han på sekundet at "det var absolutt siste låt han noengang skulle kjøpe fra en slik tjeneste" - da han fant ut at det ikke var mulig å spille låten via sin mp3 spiller i bilen. (Løsningen her var å spille inn låten på nytt fra line-utgangen, men låtene er i ALT FOR DÅRLIG kvalitet i utgangspunktet til å kjøre en re-record).

Slik vil bare bli mer og mer klart for folk flest - og grunnen til at det aldri kommer til å bli akseptert er at vi har et format i dag som heter mp3 som ikke har slike begrensninger. Selv prøvde jeg å kjøpe noe musikk fra TV2, og for å si det slik - mer DRM dritt skal du lete lenge etter. Hvis jeg ikke kan kjøpe i mp3 format så kan det være akkurat det samme - DRM skal jeg ihvertfall ikke ha!

Happy VISTA :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2006 08.14.30 #3 av 5
Postet av: aLmAnZo
du har så alt for rett.

Jeg håper og tror at forbrukerne vinner mot kapitalistmakten, men utviklingen er i gal retning. Folk er generelt mer beviste på piratkopiering nå til dags, fler og fler kjøper faktisk både musikk og film.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2006 11.35.39 #4 av 5
Postet av: Bombadil
Å huff. Jeg var ikke klar over hvor strengt det egentlig holder på å bli. Hvis Vista kommer til å bli en eneste stor anti pirat kopiering, så tror jeg nok vi kommer til å lide.

Det du sier om at hardware kommer til å måtte møte visse krav er jo veldig dårlig. Som om det ikke er vanskelig nok i dag å finne datadeler som passer og slikt ? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2006 15.02.50 #5 av 5
Postet av: aLmAnZo
"Bombadil" skrev:Å huff. Jeg var ikke klar over hvor strengt det egentlig holder på å bli. Hvis Vista kommer til å bli en eneste stor anti pirat kopiering, så tror jeg nok vi kommer til å lide.

Det du sier om at hardware kommer til å måtte møte visse krav er jo veldig dårlig. Som om det ikke er vanskelig nok i dag å finne datadeler som passer og slikt ? :roll:


Ikke bare det, men det tvinger igjen forbrukere til å kjøpe ny teknologi for at produsentene skal få trumfe igjennom tvangsteknologi. Som forbruker føler jeg meg brukt og dårlig verdsatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar