Logo

Hjelp til kjøp av stereo anlegg.

Skriv et svar
04.08.2005 20.47.12 #1 av 8
Postet av: Mølla
Hei!
Jeg tenker å kjøpe et anlegg som passer til min musikksmak.
En forsterker og et par høyttalere. Har en Cambridge Azur 640c CD-spiller fra før Ellers har jeg kikket litt på Thule Spirit IA100/Cayin 252B forsterkere og Audiovector Mi1 Signature/Dali Helicon 300 høyttalere...
Jeg har ikke så mye greie på lyd og slikt, slik at jeg trenger absolutt den hjelpen jeg kan få (stue ca 4x5m)

Hilsen, Mølla
- Høyttaler: B&W CM1
- Subwoofer: XTZ 99 W10.16
- cd-spiller: Abrahamsen V1.0
- Forsterker: Abrahamsen V2.0
- Kabler: FLX signalkabel og Kimber høyttalerkabel
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 17.08.25 #2 av 8
Postet av: Mølla
Er det ingen her som kan hjelpe???? :( :( :(

Mølla
- Høyttaler: B&W CM1
- Subwoofer: XTZ 99 W10.16
- cd-spiller: Abrahamsen V1.0
- Forsterker: Abrahamsen V2.0
- Kabler: FLX signalkabel og Kimber høyttalerkabel
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 17.53.01 #3 av 8
Postet av: Alas
For å si det slik, jeg vet hva jeg ville valgt.......

Cayin-saken er en klassevinner i den prisklassen, jeg er ikke den eneste som mener det heller. Det er massevis av tester som sier det samme.

Jeg ville også uten tvil valgt Dali høyttalerne. I mine ører låter de bedre, mye bedre faktisk. Har selv storebroren 400 og har 300 litt av storebroren er det meget bra saker. I tillegg ser de jo lekker ut også.
Audiovector liker jeg ikke lyden av så de skal jeg ikke uttale meg om. Thule og Helicon er ikke en god kombinasjon. Det ble i mine ører for lyst og skringende. Da har jeg mer tro på Cayin som sagt. Ellers har Høium hifi ( http://www.hoium.no) en Monrio sak på sine bruktsider. Kan være vel verdt en titt....

Men som med alt annet. Lytt til mest mulig selv, og med musikk som du selv liker. Det er du som skal ha det, og ingen andre.... :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 17.15.35 #4 av 8
Postet av: Mølla
Tusen takk for tilbakemedlingen. Alas
Det er klart at mine ører som bestemmer det... Men er ikke det kjempefint hvis noen har erfaringer og kan gi råd til det????

Mølla.
- Høyttaler: B&W CM1
- Subwoofer: XTZ 99 W10.16
- cd-spiller: Abrahamsen V1.0
- Forsterker: Abrahamsen V2.0
- Kabler: FLX signalkabel og Kimber høyttalerkabel
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2005 21.57.37 #5 av 8
Postet av: Alas
Jeg ser på det som et stort pluss at man kan høre andres erfaringer om ting som man er på jakt etter. Det må være helt klart. Jeg spør selv om folk har erfaringer om ting som kan være aktuelle å kjøpe. Men det er som sagt viktig å ta ting med en klype salt. Musikk er en meget subjektiv ting, derfor kan noe som jeg liker ikke falle i smak hos andre. Derfor bare et lite råd om å høre mest mulig på tingene selv.

Men det er kjekt å høre hva andre mener og.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.08.2005 13.01.55 #6 av 8
Postet av: Buzz76
Du kan jo gjerne spørre... men her er det alt for mye smak og behag til å gjøre en slutning.

Selv synes jeg Dali høres "skrikende" ut... helt jæv*** for å være ærlig.
Andre liker dem. Slik er det med alt. Forsterkere også.

Har B&W 604 selv... og dem drives av en Denon og NAD Silverline. Elsker dem :) selv om høyttalerne ikke er av de dyreste og beste på markedet.

Du burde ta med musikken du hører mest på... tass ned til f.eks HiFi klubben... og be dem sette sammen noe i din prisklasse i et lytterom (noe de gjerne gjør for deg som kunde)... bruk tid og lytt på musikken din og bytt komponenter og høyttalere... så setter du sammen det som passer DEG best :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.08.2005 18.37.40 #7 av 8
Postet av: kid
Etter musikksmaken din å bedømme, krenker ikke ned på den, pink floyd og slikt er tøft å spille høyt med god dynamikk. Tror jeg ville valg noen Dali eller B&W høytalere hvis jeg var deg, hvordan er budsjettet?

Lykke til med kjøp :!:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2005 16.01.34 #8 av 8
Postet av: Audiophile-Arve
"Mølla" skrev:Hei!
Jeg tenker å kjøpe et anlegg som passer til min musikksmak.
En forsterker og et par høyttalere. Har en Cambridge Azur 640c CD-spiller fra før Ellers har jeg kikket litt på Thule Spirit IA100/Cayin 252B forsterkere og Audiovector Mi1 Signature/Dali Helicon 300 høyttalere...
Jeg har ikke så mye greie på lyd og slikt, slik at jeg trenger absolutt den hjelpen jeg kan få (stue ca 4x5m)

Hilsen, Mølla


Det er fornuftige ting du nemner her, som ikkje burde skjemme musikksmaken din, eller vere særleg problematisk på dine 20 m2. Pink Floyd tener gjerne på å ha endå meir i botnoktaven enn det du nemner, så prøv gjerne høgtalarane heime før du betalar. Personleg ville eg nok vurdert ein rimeleg utgåve av Mi3 framfor Signatureutgåva, sånn i fyrste omgang...ein kan alltids oppgradere om behovet følest stort.
Eit par tips: Tannoy sine "halvstore" høgtalarar har flott bass, og kan også utstyrast med superdiskant. Eg er særleg glad i Epos, men ELS 3 vert nok litt knapp - kanskje ein ELS 5 teiknar bass like godt, men går litt djupare (har ikkje høyrt denne sjølv)
Om du vil ha sub og ser prisgrensa truge, kan Audio Pro vurderast. Black Diamond er "nesten" hi-end, og svært rimeleg, slik at du har råd til ein sub (som rett nok ikkje går kjellardjupt, men som likevel gjev masse fylde og dynamisk tyngde). Her bør du likevel vurdere litt ekstra forsterkarkraft og
-kvalitet, det er mykje å hente på dette til Black Diamond.
Og det finnest sjølvsagt massevis av andre spennande høgtalarmerke.
Mitt viktigaste råd vert: Lån med deg høgtalarar heim, og bruk dei i det aktuelle rommet. Høyr om du er fornøgd. Og stol på di eiga vurdering, det er du som skal betale gildet.....
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar