Logo

Hvilken LCD skjerm (37" eller større) ?

Skriv et svar
12.12.2005 11.50.30 #1 av 5
Postet av: johncl
I løpet av neste år skal jeg gå til anskaffelse av en LCD skjerm som skal både fungere som TV og HTPC skjerm. Det jeg lurer på er om jeg skal vente litt lengre på de ekte 1080p HDTV panelene som kommer nå eller kjøpe noen av disse som ser ut til ha 1366x768 oppløsning. Det er viktig for meg å ha ekte 1:1 pixel oppløsning fra HTPC også.

Ser at Phillips sitt 1366x768 8ms panel brukes i mange produkter i dag, og det som kjennetegner de er blåskjæret bildet får når man kommer litt på siden. Er innmaten forøvrig så forskjellig at det rettferdiggjør den store prisforskjellen mellom de "ukjente" merkene og de kjente? F.eks. kan man jo få 37" helt ned i 13000 kr, mens Phillips skal ha 20000 kr for sin (selv om de benytter identisk panel).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2005 14.22.43 #2 av 5
Postet av: meland1978
Kjøp Samsung 40" LE-40M61 LCD skjerm. Eisa vinner og grei pris for størrelsen og kvalitet. Har gjort det bra på mange tester. Kommer seirende ut mot de fleste LCD skjermer. Fås får 25990,- hos OK Elektriske i Drammen (Euronics kjeden). HAr nettopp vurdert flere LCD skjermer i den klassen og funnet ut at den er best. Sony Bravia KLV40A10E og Philips 37pf9830 er de jeg primært har sammenlignet den imot...
12.12.2005 14.44.32 #3 av 5
Tja, Samsung er sikkert en bra skjerm. Men liker specs på den nye Phillipsen som har ekte HD oppløsning da. 1920x1080 er jo meget bra.

Men samtidig kan det virke som at folk ikke klarer å kjøre denne oppløsning fra PC via DVI, men at den kjører noe ned og opp skalering. Har enda ikke fått noe klart svar på om den støtter 1:1 mapping.

Ellers takk, skal lese litt mer om den Samsungen, selv om det på specs virker som den kjører samme panel som alle disse 37" gjør (fra Viewpia til Phillips sin egen modell). Da antar jeg at den har samme begrensninger med blåfargen som kommer fram fra vinkel også?
12.12.2005 16.59.41 #4 av 5
Postet av: boly
Samme panel på mange skjermer, men innmaten (elektroniken) gjør faktisk den store forskjellen :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
12.12.2005 20.36.06 #5 av 5
Ja det kan virke som elektronikken gjør en del forskjell, spesielt med tanke på at Viewpia ikke taklet auto-zoom særlig bra (der det er svarte streker over og under). Slike ting kan fort irritere. Ellers så kan det jo hende at de bruker forskjellige baklys-panel og at det bare er LCD delen som leveres av Philips? Jeg har sett en god del av disse 1366x768 8ms panelene, og alle ser ut til å lide av blåskjæret når man ser bildet litt fra siden.
Skriv et svar