Logo

Innkjøp av LCD skjerm, eller?

Skriv et svar
07.03.2006 16.53.19 #1 av 8
Postet av: ketson
Hei!

Min 'gamle' 29" CRT TV holder på å takke for seg og jeg må ha ny TV. Jeg har 0 peiling og prøver å lese både her og andre plasser, men er veldig i tvil. Skal jeg velge f.eks plasma eller LCD, skal jeg gå for 37", eller 42". PiP virker som en grei ting å ha med, men hva er alt det andre som bør være med... Rekken er lang over spørsmål man stiller seg og jeg syns bare den blir lengre å lengre etterhvert som man leser info om det.

Vil gjerne ha deres råd om hva jeg skal velge og hva som bør være med av kontakter, PiP og 'slike ting'. Er også veldig i tvil på om jeg skal gå for 37" eller 42", da jeg liker store skjermer, men kanskje det blir litt overkill på ei forholdsvis lita stue.

TV'en blir vel universal... film, tv, pc, consol (mest vanlig tv titting regner jeg med)

Pris er ikke så viktig, men vil jo ha mest mulig for minst mulig penger naturligvis. (vil dog ikke betale 50 konger for noe som kanskje er 'avleggs' om 4 år)

Setter pris på hvis noen kan komme med tips om hva jeg bør gå for (gjerne navn/link til aktuelle produkt dere anbefaler) og hvorfor. (gjerne forklare fancy'e ting som PiP og slikt (som krever 2 tv tunere?))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2006 18.43.33 #2 av 8
Er Samsung LE-40M61B noe å tenke på kanskje?

Edit: Hmmm... denne har vel ikke 2 tunere og da går det vel ikke å se 2 kanaler samtidig slik jeg forstår det. Det er vel det som trengs for å se 2 kanaler fra kabeltv'en og heter vel PAP. (PiP er vel bare fra andre kilder som f.eks DVD)
07.03.2006 22.39.29 #3 av 8
Postet av: arntos
PIP er slik at man se 2 kanaler samtidig. PAP er TV tuner og f.eks scart inngang.
08.03.2006 00.56.23 #4 av 8
Jeg leste deres info her om temaet og dere skriver på PAP
Kode: Merk alt
Hvis TV apparatet har 2 tunere er det mulig å se på to forskjellige TV kanaler samtidig. Har den bare en tuner har man mulighet til å se TV og fra en kilde som f.eks DVD spiller eller paraboltuner.

Denne TV'en har da bare 1 tuner og hvordan kan man da se 2 kanaler? (for det står jo at den har PIP) Står jo annet her også hvis jeg ikke misforstår deres info her?
08.03.2006 12.57.02 #5 av 8
Postet av: Rune`s hjemmekino
Hvis noen skulle vere i tvil:

PAP betyr - bilde og bilde, dvs at skjermen blir delt i to og at man kan se på to kanaler samtidig. For eksempel parabol og bakkeantenne.

PIP betyr - bilde i bilde, dvs at man har et lite bilde av en annen kanal enn hovedbildet som dekker resten av skjermen.

Men begge disse funksjonene krever to tv-tunere. :)
08.03.2006 13.12.49 #6 av 8
Hvordan går det da an at nevnte TV har PIP, men i spesifikasjone står dette:

FUNKSJONER

Ja
Bilde-i-bilde

1 tuner
08.03.2006 13.39.20 #7 av 8
Postet av: erikrod
Dersom nevnte TV er samsungen lengre oppe har denne pip, men en ganske restrikiv en sånnsett.
Men den har også bare 1 tv-tuner.

Veldig basic forklaring som sikkert kan rettes litt på om man er proff:

TV-tuneren trenger man for å gjøre TV-signalene som kommer igjennom kabel/antenne forståelig for TVen. Skal man ha 2 signal fra antennen samtidig trenger man 2 tunere.

En løsning på å se 2 kanaler samtidig er som følger:
Dersom signalet på forhånd er på et format som TVen kan takle, feks signal av typen som går gjennom scartkabler trenger man ikke en tuner for å tolke dette signalet. Slik kan man ha PIP med bare èn tuner.

Man kan feks sende TVsignalet igjennmom videoen og koble både scart og coax fra video til TV. Slik kan man få et scartsignal av NRK fra tuneren i videoen som vises PIP med et signal fra tuneren i TV.

Når det gjelder samsungen nevnt her har den en veldig restriktiv PIP-funksjon. Kort oppsummert gjelder:

-Når man viser PIP MÅ et av signalene enten komme fra HDMI-inngangen eller VGA inngangen (dvs: antenne og scart kan ikke brukes sammen som 2 signalkilder til PIP)
-Viser man PIP der VGA er et av signalene MÅ VGA-kilden vises i det store bildet.
-VGA og HDMI kan ikke vises samtidig som 2 kilder til PIP

Dvs at enkeleste løsningen for å få PIP med 2 TV-kanaler på denne samsungen er å kjøpe en DVD-opptaker med HDMI-utgang, forutsatt at spilleren kan sende direkte fra intern tuner og ut på HDMI (ser ikke hvorfor den ikke skulle det)
08.03.2006 17.39.48 #8 av 8
Takk for informerende informasjon om temaet!

Kom over en selger som det virket som om han viste hva han snakket om idag (virket det på meg, med min ytterst lille kunnskap om saken)

Han sa PIP og PAP egentlig ikke er så viktig, ettersom sendingene nå endres og man uansett får en boks i forkant. pip og pap er bare et mellomstadie sa han vist. Også responstiden er viktig å være oppmerksom på, da ikke alle som sier de har 8ms responstid egentlig har det. (han var også veldig skepsis til TV'er med over 1000/1 oppgitt i kontrast)

Han anbefalt meg å gå for JVC LT37S60BU eller LG RZ37lZ55
(JVC med forørig 7ms responstid)

(Forøvrig ville han gi meg angrefrist på kjøpet også på 14 dager slik man har på nett hvis man oppdager pixelfeil.)

Har prøvd å finne tester og info spesielt om den JVC'en uten å finne noe særlig. Er den å anbefale, eller er det like bra å gå for siste ACER(eller andre) på forsiden her på hjemmekino.no?

Uff, jeg klarer ikke å se skogen for bare trær her.
Skriv et svar