Logo

Skal kjøpe plasma TV, trenger hjelp?

Skriv et svar
02.08.2005 11.15.48 #1 av 9
Postet av: da man
Hei,

Er helt nybegynner i dette forumet og "plasmaens verden". Har planer om å kjøpe en plasma tv (Ikke LCD) nå i nærmeste fremtid. har i denne sammenheng ganske mange spørsmål.
Er klar over at det er mye å svare på men jeg ville vært evig takknemlig. Jeg vil liksom ikke bruke flere tusen på en tv som ikke er verdt penga.
Tv'n vil bare bli brukt til tv-titting og dvd/vhs. Skal IKKE koble den opp mot pc eller noe annet. Men vil ha grunnelggende tilkoblings muligheter for eventuelle fremtidige elektroniske investeringer. (digital kamera o.l.) ser etter tv'er i prisklassen 20 000 - 30 000 hovedsaklig.
Her er i hvert fall spørsmålene:

1. Hva er egentlig forskjellen mellom 37" og 42"? vi sitter ca. 4 meter fra tv'n og lurer da på nødvendigheten ved å kjøpe en 42". selvfølgelig er bildekvaliteten meget avgjørende.

2. Hva er progressive scan?

3. Hva er forskjellen på HDTV og HDTV ready? (har lest det i ett par annonser)

4. Når tror man at HDTV kommer til Norge?

5. Hva er tuner? Hva er forskjellen på Tuner og ekstern tuner? (tror jeg har lest noe om digital tuner også, men er ikke sikker)

6. Hva er AV-inngang?

7. Har lest litt om skjermrensere, burde dette være noe avgjørende med tanke på innbrenning? Burde jeg finne en tv som støtter dette?

8. Hva er de viktigste elementene å se etter når man er på jakt etter en tv?

9. Er en HDMI inngang viktig å ha? Er det liksom "fremtiden"? har jo planer om å ha den tv'n jeg kjøper nå i en god del år, vil ikke at den ikke har mulighet til å støtte diverse komponenter i framtiden.

10. Jeg har gips-vegg. Vil dette være et problem hvis jeg vil feste tv'n på veggen? Burde jeg kanskje kjøpe et stativ? Med tanke på dette vil tuner ha noe betydning hvis den er ekstern eller innebygd?

11. Dersom jeg fester tv'n på veggen hvordan vil dette gå med tilkoblinger på baksiden da?

Takker på forhånd for all hjelpen jeg får:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2005 11.59.33 #2 av 9
Postet av: boly
1.Forskjellen er 5" :wink: Men dere som sitter 4 m fra skjermen bør nok gå for 42" for og få litt stor følelse med skjermen.

2. Her er en aldeles glimrende forklaring på progressive scan: http://hjemmekino.no/guide/progressive.asp

3. Selvfølgelig er det en glimrende forklaring på HD system på dette forumet: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_tips.asp

4. Tror canal + kommer med en kanal til høsten på parabol, men man må da skifte tuner. De kommer til og sende noen filmer, konserter og sport på denne kanalen.

5. Man får skjermer med og uten tuner, tuneren er det i skjermen som decoder antennesignalet så det passer til skjermen. Man får også skjermer uten tuner, der kan man kjøpe ext. tunere som man kobler til skjermen.

6. Her kan du lese om alt av tilkoblinger til tv og audio utstyr: http://www.hjemmekino.no/guide/kabelguide.asp

7. Har selv LCD så jeg kjenner ikke til problemet med innbrenning, men har lest at det hjelper og sette tv`n på en kanal uten signal ( svarte mot hvite ) en liten stund. Dette skal lade og utlade pixlene så man blir kvitt innbrennings flekken. Dette er ikke et stort problem, men leste om noen som så big brother på TVN i flere timer, og fikk da TVN logoen på alle kanaler da det var "brent inn i skjermen". Tror det forsvinner etter en stund med titting på andre kanaler. Men det er sikkert noen som kan forklare dette bedre :shock:

8. Ikke la deg lure av en sleip selger som tjener penger på att du drar derfra med en dyr tv.
- Bruk god tid
- Les alt av tester ol. du kommer over.
- Ta med en egen film som du liker, få de til og sette på denne.
- Ikke la deg imponere av animasjonsfilm på butikken. Alle blir "bra med det".
- Viktigst av alt, DU skal mene den er bra, IKKE hør på alt får severt.
- Ta med samboer på runde og se, design kan være viktigere enn du tror :shock:
- Ta turen til alle store kjeder og se, ikke bestill over internett bare fordi noen mener er tv er bra.

9. HDMI eller dvi er viktig og ha da man bør prøve og kjøre digitale signaler fra dvd til skjerm, for best mulig bilde. les nr 6.

10. Gipsvegg er ikke noe problem, sørg bare for og skaffe riktige fester.

11. Koblingene sitter som regel på undersiden av tv, så det er ikke noe problem. Litt knotete er det men ser lekkert ut når men er ferdig. Kamera og lignende utstyr kan som regel kobles til på siden av tv`n, og der er tilkomsten lett.

Ellers råder jeg deg til og lese alt av guider her på siden:http://www.hjemmekino.no/guide/ :D Den er meget bra, og har hjulpet mange :roll:

Lykke til med handelen.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
03.08.2005 08.42.06 #3 av 9
Nå har jeg sittet flere timer foran pc'n og har til slutt bestillt Panasonic TH 42PA50E. Nå lurer jeg på om det er ett bra valg. har fått med meg at den ikke kan kobles mot data (noe som jeg absolutt ikke trenger) og at den ikke er HDTV klar, og det har jeg også bestemt meg for at er greit. skal kjøpe den for 23 000. er dette ett bra kjøp? forresten hva er minnekort inngang? har lest at den ikke har det, men skjønner ikke helt hva d er for noe?

takker for forrige svar :wink: og neste :)
03.08.2005 08.46.03 #4 av 9
Postet av: Rune
Gratulerer med et godt valg. Prisen er relativt bra.

Minnekort leser er at man kan putte kortet fra kamera direkte i TV for å vise stillbilder.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
03.08.2005 09.51.39 #5 av 9
Postet av: 9kki
[quote="da man"] skal kjøpe den for 23 000. er dette ett bra kjøp?
quote]

Lefdahl selger den til 18995,-

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP. ... types_text
03.08.2005 19.07.56 #6 av 9
Postet av: xuax
hvis man ikke bor i nærheten av noen lefdal butikkk og ser i forhold til butikker i nærområdet kan det være ett godt kjøp. Desuten synes jo mange det er bedre å ha en lokal forhandler å henvende seg til hvis noe går galt. Så man velger jo litt hva man betaler for. Blir vel smak og behag. Lefdal prisen er uansett meget god i Norge til å være ink. bordstativ
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
04.08.2005 10.49.04 #7 av 9
Ville bare takke alle sammen for hjelpen. Spesielt boly for den kjempe brae informasjonen og 9kki for å gjøre meg oppmerksom på prisen på lefdal. du sparte meg flere tusener;) tusen takk... lefdal er 15 minutter unna skjønner du:P Har lagt Tv'n til side og skal kjøpe den i dag;)

Tusen Takk!!
08.08.2005 18.23.06 #8 av 9
gidder ikke sette inn en ny tråd så jeg skriver enda ett innlegg her jeg:)
har fått tv'n nå og er kjempefornøyd. Det eneste det er å klage på er at den ikke er på veggen, og det er et "must". Har sett meg litt rundt på nettet men det føles ut som om alt jeg ser er latterlig overpriset! Trenger ikke no feste som er vinklingsbart, må heller ikke være orginalt. Det viktigste er at det holder! Har gipsvegg som nevnt tidligere så det må nesten passe med hensyn til det. Noen tips?!
08.08.2005 19.21.37 #9 av 9
Postet av: Ookami
Sjekk tråden http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=3465

Samme fester til PA50 som PV500
Skriv et svar