Hallgeir
Aktiv
E-post
Heisann ...
Hvis jeg kjøper en tv fra sverige...
Hvem er det som tar og rapporterer det til nrk slik at lisensen kommer?
- Tollvesenet når du eventuelt fortoller den på grensen hvis du reiser over grensa og kjøper?
- Posten som fortoller for deg hvis du får den sendt hjem på døren? Eventuelt andre byråer som bringer pakken hjem til meg?
- Svensk forhandler?
- Meg selv?
Delspørsmål to ... Hva gjør at du får krav på en ekstra lisensavgift? Eier selvfølgelig en TV nå og betaler lisens (dessverre) men ... skal kjøpe TV til en annen leilighet som andre i familien disponerer, og det er forsåvidt en gave til dem ...
- Hvis jeg kjøper i mitt navn men får sendt det til deres leilighet, blir det da dobbel lisens registrert på mitt navn? Eller skjekker de at det er mitt navn, og at jeg betaler, og glemmer det?
Delspørsmål tre ...
Hvis jeg ikke gidder å kjøpe tv i sverige men kjøper i Norge ... er det da mulig å registrere meg som kjøper slik at den informasjonen går til nrk, men få tven sendt hjem til noen andre som leveringsaddresse, eller hvordan fungerer det systemet?
Tannoy
Hjemmekinosjef
E-post
"Hallgeir" skrev:Heisann ...
Hvis jeg kjøper en tv fra sverige...
Hvem er det som tar og rapporterer det til nrk slik at lisensen kommer?
- Tollvesenet når du eventuelt fortoller den på grensen hvis du reiser over grensa og kjøper?
- Posten som fortoller for deg hvis du får den sendt hjem på døren? Eventuelt andre byråer som bringer pakken hjem til meg?
- Svensk forhandler?
- Meg selv?
Delspørsmål to ... Hva gjør at du får krav på en ekstra lisensavgift? Eier selvfølgelig en TV nå og betaler lisens (dessverre) men ... skal kjøpe TV til en annen leilighet som andre i familien disponerer, og det er forsåvidt en gave til dem ...
- Hvis jeg kjøper i mitt navn men får sendt det til deres leilighet, blir det da dobbel lisens registrert på mitt navn? Eller skjekker de at det er mitt navn, og at jeg betaler, og glemmer det?
Delspørsmål tre ...
Hvis jeg ikke gidder å kjøpe tv i sverige men kjøper i Norge ... er det da mulig å registrere meg som kjøper slik at den informasjonen går til nrk, men få tven sendt hjem til noen andre som leveringsaddresse, eller hvordan fungerer det systemet?
1. Jeg tipper at ingen gir beskjed til lisenskontoret, men at du må ta ansvar for dette selv(noe du seff. ikke gidder...)
2. En kjøper kan ha så mange TV er man vil og allikevel betale én lisensavgift. Kjøper du en ny TV og allerede betaler lisens får du ingen tilleggsavgift.(f.eks; TV hjemme og på hytta git kun én avgift)
3. Du kjøper TV en i ditt navn. Siden du allerede er lisensbetaler, får du ingen tillegsavgift.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Naish
Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Kjøp TV og si at "du er far din". Han betaler sikkert lisens fra før av..
Har funka ei stund for meg, men en dag i sommer ringte lisenskontoret på min adresse og sa at "de hadde målt at jeg drog ned TV-signal i mitt hus". Dette er pisspreik, de kan ikke måle det. Jeg nektet for at jeg hadde TV og sa at de måtte måle på nytt. Det skulle de gjøre... Etter det har jeg ikke hørt noe.
Er det noe som ikke bør betales så er det TV-lisensen.
Haldor
Aktiv
E-post
Det skal bare betales en lisens per hushold. Dvs at Familie Olsen med to tenåringsbarn bare betaler en lisens selv om gamlingene har sin TV og ungene sine, enten Kari og Per har kjøpt i eget navn eller i pappas...
Leieboer Pål i kjelleren må betale sin egen...
Flytter Kari til egen hybel må hun betale sin egen...
Kun butikker i Norge har rapporteringsplikt ovenfor NRK mht registrering av lisens.
TV-inspektørene har ingen rettighet til å komme lenger enn til hoveddøra og det er de som har bevisbyrden i tilfelle tvist.
Mvh Haldor
--------
~~ If this is torture chain me to the wall ~~
CatHan
Aktiv
E-post
"Haldor" skrev:Det skal bare betales en lisens per hushold. Dvs at Familie Olsen med to tenåringsbarn bare betaler en lisens selv om gamlingene har sin TV og ungene sine, enten Kari og Per har kjøpt i eget navn eller i pappas...
Leieboer Pål i kjelleren må betale sin egen...
Flytter Kari til egen hybel må hun betale sin egen...
Kun butikker i Norge har rapporteringsplikt ovenfor NRK mht registrering av lisens.
TV-inspektørene har ingen rettighet til å komme lenger enn til hoveddøra og det er de som har bevisbyrden i tilfelle tvist.
Når min søster kjøpte seg nytt tv når hun var 16 fikk hun lisensen i posten pga at den sto i hennes navn.
En kamerat visste om det lisens greiene og fikk faren til å kjøpe tv for han. Etter en liten stund skulle han ha seg parabol som han bestillte i sitt navn. Han fikk lisensen i posten som måtte betales. Han ringte til canal digital og forklarte problemet og fikk det overført på faren også ringte han til de som sender ut lisensen og sa at han ikke hadde det lengre og at han ikke kom til å betale. Det sa de ingenting på.
Fluggua
Aktiv
E-post
Forventer dere å få avisa i postkassa hver dag også - gratis? Eller at det ikke skal koste noe å leie en film? Eller at tidsskrift burde være gratis?
Det koster å produsere, da selges varen for å dra inn kostnadene. TV2 drar inn pengene med å selge reklame, NRK ved abonnement/lisens og statlig støtte.
Jeg synes ikke en drøy femmer om dagen er mye for å ha tilgang til NRKs to kanaler - for hele familen.
Men det er nå min mening.
Denon AVR 2106 - Denon DVD 1920 - Dali Concepta 6 - Sony KDL 46W2000 - Sunwave SRC3000 - Argon DAB2
Naish
Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Problemet med TV-lisensen er at vi ikke har noe annet valg enn å betale den. Jeg ville heller betalt 2.000,- i året for å se på TV2 eller Canal+
Hvor mange tror dere ville abbonert på NRK hvis det ble "betal-tv" ?
Fluggua
Aktiv
E-post
Jeg tror faktisk at det vil ganske mange - når det kommer til stykket. Kanskje ikke av de yngste, men 30+ og oppover tror jeg det hadde vært 80-90 prosent av husstandene. Hvorfor? Fordi nordmenn flest liker å følge med i hva som skjer i landet og der er NRK langt bedre nn NRK, synes jeg, TV2 er også langt unna i kvalitet på nyheter, dokumentar, debatt og seriøse program. NRK går de en høy gang. NRK er også en instituasjon som mange er vant med å leve med og noe vil nok mangle i mange hus om ikke det var tilgjengelig. NRK kjøper også inn mang en god serie fra BBC (filmserier, natur, vitenskap...).
Delte meninger her så som om mye annet.
Når det gjelder filmer (som du blant annet nevner Canal+) er det ingen av dem som har noe å stille opp med - annet enn et og annet glimt. Så hvis det er bare filmer man er ute etter, kan man kaste det meste av nordisk på båten.
Gi meg heller valget på alle rælkanalene som følger med i parabolpakker og kabelpakker. La forbrukeren få bestemme hvilke kanaler av disse han/hun vil abonnere på, men da ville vel kanalselskapene tape for mye i inntekter siden mange ville takke nei til mye av de "sære" kanalene de aldri ser på.
Denon AVR 2106 - Denon DVD 1920 - Dali Concepta 6 - Sony KDL 46W2000 - Sunwave SRC3000 - Argon DAB2
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
"Naish" skrev:Hvor mange tror dere ville abbonert på NRK hvis det ble "betal-tv" ?
I allefall 80% av befolkningen. De resterende 20% er folk under 20 år som ikke er interessert i nyheter og kultur - som bare nøyer seg med Lost, Simpsons og fotball osv. TV2 kan faktisk ikke måle seg med NRK når det kommer til kulturelle innslag som går litt i dybden. Viser f.eks til innslaget om Oddvar Torsheim for noen dager siden, en eksentrisk billedkunstner og musiker fra Førde, utrolig dyktig kar. Skulle likt å sett dette på TV2 ... NRK2 viser masse dans og opera på internasjonalt nivå, noe TV2 aldri ville innvilget sendetid til.
TV2 har derimot til tider meget skarpe og gode journalistiske reportasjer, og tør å avsløre ting som er i gråsonen for hva som kan vises.
Får litt dårlig smak i munnen av denne tv-lisens-debatten, men dette er vel slikt man vokser fra etter hvert...
Knut
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
Hahah
Fluggua , vi mener visst det samme. Vi skrev innlegg samtidig, det er gøy å se at jeg ikke er alene om denne "brannfakkelen" i denne tråden!
Knut
Fluggua
Aktiv
E-post
Ja, Knut, når "fjortisene" bikker ølalderen og livet får andre verdier enn hvem har penest snuppe og feitest bil, forandrer nok mange mening. Så er det ungdomen i oss som får oss til å leke med TV-spill, se en høyactioneffektfilm og samtidig like en vitenskapelig BBC-serie - sjøl om man er midt i livet.
9kki
Aktiv
E-post
Enig med 'knut og Fluggua her.
NRK står for bredden i tv tilbudet her til lands. Det skal være noe for alle.
De beste programlederne har også stort sett blitt lært opp i NRK.
Tydelig forskjell på kvaliteten på programlederne på feks tv2 og NRK.
Er nok et kvalitetsstempel å ha jobbet i NRK selv om lønn osv ikke er på nivå med tv2 og de andre kommersielle kanalene.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Jeg vil faktisk si at TV-lisensen også kommer TV2 og de andre norske reklamekanalene til gode. Hadde NRK vært reklamefinansiert hadde NRK tatt svært mye av reklamemarkedet og det ville nok gjort at TV2 og de andre måtte ha redusert utvalget av sine sendinger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998