Toffy
Aktiv
E-post
I dag er det nesten slik att jo større jo bedre.
Men jeg har sett en del tver i det siste. og jeg blir anbefalt 42" 50" noe mindre blir dårlig.
Men jeg er uenig, jeg syns ofte 32" LCD blir mye bedre en 50" plasma. Samt mye billigere.
Det største jeg syns blir bra er 37" LCD. så en PHILIPS 37PF7321. Og syns dette stemte mye bedre en 50" Plasma TV. Men 32" utgaven syns jeg faktisk hadde bedre bilde.
Er det jeg som er helt på tryne??
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Om noen sier at en større TV har bedre bilde så er du lurt trill rundt. På en mindre TV blir pixlene mindre og bildet som regel skarpere. Størrelse bør velges etter hvor langt i fra TVèn du sitter.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Jo mindre skjermen, jo mindre kommer svakhetene frem. En stor skjerm stiller større krav til signalene. Det beste er stort og bra bilde!
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
Dette er noe upresist. Jo større del av synsfeltet tv-en dekker, jo bedre avsløres svakheter i kilde eller tv-en selv. Det gjelder for en 15" PC-skjerm på 50cm avstand eller en 100" projektor på større avstand.
Et annet moment er at teknologien som normalt brukes til 32" og 50" fjernsyn i dag er forskjellig. Derfor sammenligner du egentlig epler og pærer.
mvh
Knut
Toffy
Aktiv
E-post
"knutinh" skrev:Dette er noe upresist. Jo større del av synsfeltet tv-en dekker, jo bedre avsløres svakheter i kilde eller tv-en selv. Det gjelder for en 15" PC-skjerm på 50cm avstand eller en 100" projektor på større avstand.
Et annet moment er at teknologien som normalt brukes til 32" og 50" fjernsyn i dag er forskjellig. Derfor sammenligner du egentlig epler og pærer.
mvh
Knut
Jeg er klar over ulik tenologi, men i butikkene så sier dem att de større tvene
altså 50" gir bedre bilde, men jeg syns bildet er bedre på 32".
Jeg steller meg altid så langt unna tv'en, som vil være mulig i min stue (ca 4m )
37" syns jeg da blir gromt digert, med bare en anelse dårligere bilde.
Det å sammenligne er faktisk riktig, siden en skal med begge typer tv, se på film, og da bestemme kvalitet (som ved Eple og Pære, en skal spise og da bestemme smak)
Men er det da plasma som er dårligere en LCD??
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Plasma er best til TV og film. PÅ 4 m bør du helst ha 50", men 42" går greit.
Toffy
Aktiv
E-post
"bomholt" skrev:Plasma er best til TV og film. PÅ 4 m bør du helst ha 50", men 42" går greit.
Men jeg syns bildet på en 50" blir dårlig, liksom "kornete"
Sett på tv'er som dette: PHILIPS 50PF7320 og LG 50PC1R.
Syns bildet på: PHILIPS 37PF7321 og THOMSON 37LB130S5.
Ga bedre bilde ved 4 m avstand. Virket klarere og tydligere i "kantene" Uten att beveglige ting var "limt" oppå.
Syns også att sort var sortere en på 50"era.
Dette gjør meg usikker på hva jeg skal velge.
Mulig jeg må opp i pris??
Har ikke sett på 42" LCD, kanskje det er bedre f.eks: TOSHIBA 42WLG66PG
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
"Toffy" skrev:"knutinh" skrev:Dette er noe upresist. Jo større del av synsfeltet tv-en dekker, jo bedre avsløres svakheter i kilde eller tv-en selv. Det gjelder for en 15" PC-skjerm på 50cm avstand eller en 100" projektor på større avstand.
mvh
Knut
Jeg er klar over ulik tenologi, men i butikkene så sier dem att de større tvene
altså 50" gir bedre bilde, men jeg syns bildet er bedre på 32".
Jeg steller meg altid så langt unna tv'en, som vil være mulig i min stue (ca 4m )
37" syns jeg da blir gromt digert, med bare en anelse dårligere bilde.
Det å sammenligne er faktisk riktig, siden en skal med begge typer tv, se på film, og da bestemme kvalitet (som ved Eple og Pære, en skal spise og da bestemme smak)
Men er det da plasma som er dårligere en LCD??
Det jeg mente var at hvis du sammenligner store og små tv-er og konkluderer med at små tver er best, så sammenligner du to parametre samtidig: størrelse og teknologi. Nå er kanskje ikke det så viktig for deg om det er størrelsen eller teknologien som gjør små tver bedre/dårligere enn større, men det er interessant å vite hva det er som gjør utslaget.
Hvis du står 2-3m unna en 32"lcd som viser standardoppløst tvsending kontra en 50" plasma som viser det samme så vil svakhetene i sendiga syes bedre for 50". Det samme vil selvsagt gjelde i stua, men hvis du sitter på større avstand eller primært har høykvalitet/HD kilder så trenger ikke det være et problem.
LCD og plasma skiller seg frahverandre på flere punkter, og dette er diskutert på dette forumet og andre steder.
mvh
Knut
Toffy
Aktiv
E-post
Knut[/quote]
Ja er klar over mange diskusjoner om dette. Men det er også mange diskusjoner om høyttalere, en slutter ikke å diskutere det av den grunn.
Men att det er mange forskjeller på Plasma og LCD er det ingen tvil om, en ser dette enkelt også, selv om det ikke forteller om hvorfor.
Men 4 M fra tv, og 50" av dem jeg har sett, opplever jeg som kornete.
Men en 32" LCD så syns jeg klarheten er bedre, men bildet er klart mindre. 37" opplever jeg som stort på 4 M. Og klarheten er fortsatt bra, og det er "ikke" korning.
Men 37" Plasma syns jeg har mer korning en 37" LCD.
Men i butikk, får jeg beskjed om att mine oppserveringer er feil, det blir hevdet att en større tv har mindre korning.
Klart, 32" LCD til 6 000,- så jeg hadde mer korning og dårligere bilde, enn 50" Plasma til 60 000,-
Jeg ønsker å finne en bedre balanse. Altså en Tv som ikke blir for stor, selv om ofte hevdes det at stor er best. Er egentlig enig, men da er det avhengi av større avstand.
Mulig jeg har en annen oppfatning av hva som er stort, en ganske mange andre. men det er igjen helt ok.
Uff! er rotete i tankene i dag: Jeg er ute etter en Tv som har veldig tydlig og klart bilde, men ikke så digert, jeg tenker kanskje att 32" blir lite, men syns pr i dag att 37" er stort. Men en 37" med veldig tydlig og klart bilde (god kontrast) vil bli å foretrekke når en venner seg til størrelsen.
Jeg tviler sterkt på att noe større blir trivsel oss meg.
Betaler heller 30 000,- For en 37" enn 20 000,- for en 42/50" men da krever jeg meget god kvalitet.
Og info om dette føler jeg at det mangler i butikkene jeg har besøkt: Elkjøp Hi-Fi center og klubben. Lefdal og Expert.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Du venner deg fort til størrelsen. Med 4 m ville jeg ha kjøpt en 50" plasma av Pioneer. Dersom du ikke vil ha større skjerm enn 37", så er Panasonic PV60/PV600 et glimrende valg. Men 42" til Panasonic koster vanligvis bare 1000 kr mer.......