Logo

10 000 kroner, LCD eller CRT?

Skriv et svar
18.07.2005 23.18.03 #1 av 9
Postet av: Yngve
Hei, eg søker hjelp frå folk som har meir peiling på fjernsyn enn meg..

Eg må ha meg eit nytt fjernsyn no pga mitt gamle har flippa heilt ut.. Eg skal opperere i prisklassen 8 til 10 000 max. Har diverre ikkje råd til å legge ut meir. Kva er då det beste alternativet? Eg skal bruke fjernsynet til å sjå vanleg fjernsyn via analog kabel, dvd filmar og kanskje litt PS2 speling. Det siste vert det desidert minst av.

Eg vil jo sjølvsagt vere HD klar, men sli eg har skjønt det er det usikkert kortid det eigentleg kjem i gang i Noreg, stemmer det? Sidan eg ikkje skal legge så alt for mykje i fjernsynet så reknar eg ikkje med at viewpia sine skjermar på elprice er noko særleg gode i det heile?

Kva talar for at eg skal kjøpe lcd og kva talar mot? kva talar for crt og kva talar mot?

HAdde satt særs stor pris på gode argument. Og hugs eg kan IKKJE gå over 10 000 kroner.

På førehand takk for hjelpa!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 07.11.44 #2 av 9
Postet av: Diablito
Har du vært inne hos Elprice og sett på viewpiaskjermen? Synes selv at bildet var bedre enn fryktet på en såpass "billig" flatskjerm, og kjøpte med meg en hjem for å se om jeg kan "leve" med den.

Bildet har noen svakheter mot crt tv'er i den prisklassen (og sikkert godt under den prisen også), så en må veie det opp mot fordelene den har, som f.eks at den kan henges opp på veggen og tar vesentlig mindre plass enn en "klump" på bortimot 60kg som vel stikker rundt en halvmeter dypt.

Stort sett er bilde på den veldig bra synes jeg (bruker den kun som tv med digital parabol), med veldig skarpe og klare bilder. Men hvis programmet som sendes er i dårlig kvalitet så blir det så-som-så og der vil nok en crt "skjule" slike "skavanker" bedre...

Men hvis en bestemmer seg for å se på tv og lar være å se etter feil etc så fungerer den i grunnen ganske bra synes jeg, og størrelsen på den veier opp for mye i forhold til crt! Men det er klart at bildet må være såpass bra at en orker å se på det...

Anbefaler deg å ta turen innom elprice og se på den selv (se mer enn bare 2-3 minutter, og be de skifte litt på hva de viser (dvd/parabol etc). Hvis du synes bildet ser lovende ut, så deponerer du på skjermen og tester den hjemme. Er du der fornøyd så er jo saken grei? (Spiller igrunnen ikke noen rolle hva andre mener så lenge en selv er fornøyd! ;) )

Hvis ikke så leverer du tilbake og tester f.eks en panasonic tx32px10 som vel skal være en ganske god crt (90,2 x 56,6 x 54,9cm og 60 kg kontra 95,0 x 51,5 x 10,4cm og 19 kg for viewpiaen)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 08.09.12 #3 av 9
Postet av: diggy
Jeg var gjennom samme problemstillingen nylig, og for meg falt valget ned på crt.

Pluss og minus for crt:

+ Best allround-bilde i prisklassen under 15k.
+ Gode priser pga. alle flatskjermene på markedet (kan fort spare 5-6k i forhold til veil.)
+ Ferdigutviklet teknologi (du slipper å se en mye bedre tv til samme pris om 6 mnd.)

- Plasskrevende og ofte mindre vellykket design (lav konefaktor)
- Dårlig oppløsning, egner seg ikke som pc-skjerm

For lcd er det bare å invertere overstående punkter (merk at dette gjelder den prisklassen du etterlyser).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2005 01.07.58 #4 av 9
Postet av: Yngve
Er det fleire som kan bekrefte dette med betre allround bilete på crt kontra lcd? For det er relativt viktigt for meg når det skal brukast til mykje forskjelligt. Ser blant anna det at foppall skal vere kjipt å sjå på lcd, stemmer dette? Og kvifor det då? Foppall er viktigt..

Har vore å sett på viewpia jah, det var med ein dvd (vanleg film) på. Svartnivået var ikkje så gale som eg frykta. langt der i frå. men dei hadde diverre ikkje noko fjernsynssignal sa dei, så eg fekk ikkje sett på den delen.

Har prøvd å lese på den offisielle viewpia tråden, men den gjorde meg ikkje mykje klokare..

Det som eg har brukt som argument ovafor min betre halvdel når det kjem til å kjøpe lcd er HDTV. Men spørsmålet er, kortid kjem dette eignetleg til norge? Slik at me vanlege folk får bruke det? Har høyrd snakk om prøvesendingar i bergen frå 2007, nokon som veit?

Eg treng det eine gode argumentet som tippar meg i eine eller andre retningen. Nett no er eg særs forvirra..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2005 05.54.36 #5 av 9
Postet av: diggy
Hvis du har parabol, finnes det noen prøvesendinger med HDTV allerede. Og så har jeg hørt at canal+ skal starte med prøvesendinger i september (fortsatt via parabol). Jeg snakket med en kar på hifi-klubben, og han sa at bakkenettet (kabel-tv) ikke hadde stor nok båndbredde til HD-sendinger.. Jeg vil nok tro det tar minst 2-3 år før noen av de norske kommer i gang med prøvesendinger.

Den største fordelen med HD-klare TV'er akkurat nå er at du får dem med digital inngang (dvi/hdmi), noe som gir deg et flott bilde dersom du har tilsvarende utgang på signalkilden din. Da slipper du nemlig omveien om analoge signaler.

For meg personlig var ikke dette et godt nok argument. Jeg ser ganske mye på vanlig tv (også fotball - heia liverpool :-), så det var viktig for meg med et støyfritt bilde her. Dessuten var ikke plassmangel noe tema. Så jeg bestemte meg for å kjøpe en billigere tv nå, i påvente av at lcd-skjermene skal bli bedre og billigere - og at planene rundt HD-sendinger er litt mer definerte.

Jeg kan jo nevne at den billigste lcd-skjermen jeg så på og var fornøyd med bilde på, var Philips 32PF9976 til 20.000 hos best buy. Men denne er ikke HD-klar, bare HD-kompatibel....
-diggy-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2005 20.55.27 #6 av 9
Postet av: Diablito
"Yngve" skrev:Er det fleire som kan bekrefte dette med betre allround bilete på crt kontra lcd? For det er relativt viktigt for meg når det skal brukast til mykje forskjelligt. Ser blant anna det at foppall skal vere kjipt å sjå på lcd, stemmer dette? Og kvifor det då? Foppall er viktigt..


crt gir som oftest et langt bedre bilde enn billige lcd/plasma...
Har ikke sett noe fotball på viewpiaen, men har vel ikke alt for store forhåpninger om at det skal være nevneverdig bra :?

Kan du leve med den store boksen som en crt tv utgjør, så vil den gi det beste bildet hvis du ikke har mer enn 10k å bruke...

Jeg har selv prøvd så godt jeg kan å ikke bry meg om svakhetene på viewpiaen, men det er bare å narre meg selv, så den skal tilbake, så får jeg se om jeg tar en crt, eller venter til jeg får råd til en panasonic PA50...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2005 23.04.37 #7 av 9
Postet av: Rikky
"diggy" skrev:Den største fordelen med HD-klare TV'er akkurat nå er at du får dem med digital inngang (dvi/hdmi)

Lavoppløste TV-er fås også med DVI/HDMI.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2005 07.59.48 #8 av 9
Postet av: diggy
"Rikky" skrev:Lavoppløste TV-er fås også med DVI/HDMI.


Åja, det visste jeg ikke. Har du noen eksempler? Det er vel snakk om high-end crt skjermer da?
-diggy-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2005 13.52.16 #9 av 9
Postet av: kjelle
et fint lite tips er jo qpv sin 42 tommers sdl plasma,som blir solgt for 9900.den gir mye bilde for penga
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar