Logo

8 ohm/4 ohm - hva er forskjellen?

Skriv et svar
07.12.2004 16.59.06 #1 av 20
Postet av: Headbanger Man
Hei, hva er egentlig forskjellen på at en forsterker yter x antall watt i 4 ohm og x antall watt i 8 ohm? Er det slik at høyttalere med 8 ohms impedans er lettere å drive fordi de ikke trekker like mye strøm som 4 ohms høyttalere, for å oppnå samme effekten? Er 4 ohms elementer billigere enn 8 ohms elementer? Eller er jeg helt på bærtur nå? :roll: På forhånd takk for svar :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 21.50.08 #2 av 20
Postet av: hdanielsen64
Hadde vært fint om noen kunne svare på dette, lurer på d samme ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 23.54.31 #3 av 20
Postet av: Alas
Skal vi se. Det er rett at en 8 ohms ht er lettere å drive enn en på 4 ohm.

Tror ikke det er sammenheng mellom impedanse og pris. Det er vel forøvrig noe som man regulerer i delefilteret tror jeg. Men hvor lettdrevet en høyttaler er avhenger ikke bare av om den er 4 eller 8 ohm. Et mål på dette er det som blir oppgitt i 90db/w mener jeg, det betyr at høyttaleren avgir et lydtrykk på 90db på 1 meters avstand og med 1 watt tilført energi. Det er oftere et bedre mål på e ht er lettdrevet.

Hva forsterkere angår er jeg ikke helt sikker. Men en last på 4 ohm er tyngre enn en last på 8 ohm. Så en forsterker vil ha større problemer med å levere strøm til en ht på 4 ohm enn en på 8. Det er og lettere å få forvrenging ved tyngre laster, da dette belaster forsterkeren mer.

Vet ikke om dette hjalp noe særlig. Det er diskutert her på forumet før, men husker ikke når.

Skal sjekke litt opp i tingene.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 09.02.34 #4 av 20
Postet av: Jonia
Ja, det stemmer det som blir sagt her.

Det er Ohm's lov som gjelder. U=R*I, U er spenningen (volt), R er motstand (ohm) og I er strøm (ampere). Formel for effekt: P=U*I Altså er P=R*I*I når vi kombinerer formlene.

Hvis en forsterker skal yte 100 watt på 8 ohms høyttalere gir dette en strøm på I=Roten av(P/R) = Roten av(100/8 ) = 3,54 ampere

Hvis en forsterker skal yte 100 watt på 4 ohms høyttalere gir dette en strøm på
I=Roten av(100/4)=5 ampere

Dvs at forsterkeren må dytte igjennom flere elektroner pr sekund for å levere en effekt på 100 watt til høyttalerne.

Sett den andre veien betyr det følgende:
Vi ser for oss at den maksimale strømmen som strømforsyningen kan levere er for eksempel 6 ampere. Da kan vi regne ut effekten som forsterkeren er kapabel til å levere ved 4 ohm:
P=4*6*6=144 watt

De fleste forsterkere bortimot dobler seg ved halvering av motstanden. Da kan vi se på dette eksemplet:
Spesifisert effekt: 100 watt i 8 ohm, 200 watt i 4 ohm.

Hva betyr dette? Jo, strømmen ved 200 watt og 4 ohm er dimensjonerende for maksimal stabil strøm, hvilket igjen sier noe om strømforsyningen. Dersom den også kan operere i 2 ohm, så gir dette en indikasjon på meget kraftig strømforsyning.
I=Roten av(200/4) = 7,07 ampere (vi ser at strømmen er doblet fra 8 ohms eksemplet)
Effekten ved 2 ohm blir da, forutsatt at strømmen som leveres er lineær slik som ved 8 til 4 ohms last: 2*14,14*14,14=400 watt (igjen en dobling av effekten)
Men dette er sjelden mulig for strømforsyninger, dette er spesielt. De fleste vil ikke takle å levere særlig høyere strøm enn ved 4 ohms motstand, derfor vil forsterkeren bli kjørt for hardt og "klippe" ved 2 ohms last.

Jeg er ingen ekspert på området altså, men det er iallfall slik jeg har forstått det. Håper du skønte mer nå...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 15.43.21 #5 av 20
Postet av: Granberg
Jeg er ingen ekspert på området altså, men det er iallfall slik jeg har forstått det.

slik har jeg også har skjønt det..

er det farlig for forsterkeren hvis høyttaleren har for lav motstand?
jeg har selv en subforsterker som er beregnet til 6 ohm høyttalere men subben er 4 ohm!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 18.39.47 #6 av 20
Postet av: Mithrandir
"Granberg" skrev:
Jeg er ingen ekspert på området altså, men det er iallfall slik jeg har forstått det.

slik har jeg også har skjønt det..

er det farlig for forsterkeren hvis høyttaleren har for lav motstand?
jeg har selv en subforsterker som er beregnet til 6 ohm høyttalere men subben er 4 ohm!


Ja, du kan overbelaste forsterkeren viss du kobler til en høytaler med mindre motstand enn det den er beregnet for.
Strømforsyningen i forsterkeren vil da ikke klare å levere nok strøm. Da vil signalet til høytaleren klippes og det kan skade både høytaler og forsterker.
Hvilken høytaler du kan koble til forstekeren skal stå i bruksanvisningen og av og til bak på fosterkeren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 19.10.42 #7 av 20
Postet av: Typhoon7
"Mithrandir" skrev:
"Granberg" skrev:
Jeg er ingen ekspert på området altså, men det er iallfall slik jeg har forstått det.

slik har jeg også har skjønt det..

er det farlig for forsterkeren hvis høyttaleren har for lav motstand?
jeg har selv en subforsterker som er beregnet til 6 ohm høyttalere men subben er 4 ohm!


Ja, du kan overbelaste forsterkeren viss du kobler til en høytaler med mindre motstand enn det den er beregnet for.
Strømforsyningen i forsterkeren vil da ikke klare å levere nok strøm. Da vil signalet til høytaleren klippes og det kan skade både høytaler og forsterker.
Hvilken høytaler du kan koble til forstekeren skal stå i bruksanvisningen og av og til bak på fosterkeren.


Det er ikke noe problem å gå under det som står i instruksjonsboken.

Denon som anbefaler 6-16 Ohm har ikke noe problem med høytalere på 4 Ohm. Så lenge forsterkeren har krefter nok, går alt bra. Hvis du havner på veldig lav Ohm kan det by på problemer slik jeg har forstått det, men 4 Ohm er ikke noe problem.

Mange av høytalerne til Dali er oppgitt til 4 Ohm. Det finnes vel en og annen Denon/Dali kombinasjon rundt om i de tusen hjem.

Se også denne diskusjonen og les svaret til Snickers-Is.

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?p=5095&highlight=#5095
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 22.19.12 #8 av 20
Postet av: Mithrandir
Ja det er vel sant det. Det er vel ikke før en kommer ned mot 2 ohm det kan bli problemer. Men som jeg alltid sier: Det beste er å være på den sikre siden :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2005 20.17.42 #9 av 20
Postet av: FallenA
Bringer dette på banen igjen da jeg er usikker på hva jeg skal stille inn forsterkeren på !

Jeg har AudioPro Black Diamond V.2 høytalere ( http://www.audiopro.se/products/image_b ... mondv2.asp ) Disse har en impedans på 4 Ohm.

Recieveren min er en Yamaha rx-v650, og skal stilles inn på enten 6 eller 8 ohm.
Ettersom høytalerne mine er i 4 Ohm, hva blir da riktig setting ? :shock:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2005 20.20.16 #10 av 20
Postet av: Typhoon7
Sett forsterkeren på 8 Ohm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 02.02.03 #11 av 20
Postet av: nutts
På Yamaha står det vel i bruksanvisningen

6 Ohm instillingen = 6 Ohm eller lavere

8 Ohm instillingen = 8 Ohm eller mer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 07.25.19 #12 av 20
Postet av: Typhoon7
Hentet fra audioholics:

Impedance Selector Switches

This so called feature, used by some manufacturers, is designed to prevent overheating of the receiver or damage to its output transistors because of excessive current flow. The manufacturer accomplishes this in one of 2 ways: 1) Stepping down rail voltage supplied to the power amp or 2) feeding half the signal strength to a voltage divider of power resistors. Both of these methods severely limit dynamics and current capability of the power amp. This results in an audible decrease in bass capability and dynamics transient sound because the 4 ohm setting effectively increases the receiver's output impedance. Unfortunately many manufacturers put these features on their products to ease customer concerns with driving low impedance loads and for safety reasons when getting UL approvals. Note: In order to meet UL requirements, a receiver cannot be rated down to 4 ohms without having this switch onboard. Receivers without this switch are usually rated down to 6 ohms. In most cases, well designed receivers can easily handle 4 ohm loads safely and efficiently. It is highly recommend to keep the impedance switch set to 8 ohms regardless of your speakers impedance and make sure your receiver has plenty of ventilation.


Skal ikke si at det er den abosutte fasiten, men en god pekepinn.

Jeg er også klar over hva som står i instruksjonsbøkene til Yamaha. :wink:

Så hva en velger må den enkelte nesten avgjøre selv :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2005 19.03.49 #13 av 20
Postet av: Even Sundgot
eg har hørt att kor mindre ohm kor letare dfen er å drive er det sant???
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2005 10.51.12 #14 av 20
Postet av: aLmAnZo
Slik jeg har forstått det, så får elementet mer strøm desto lavere motstand, men dette krever også mer av forsterkeren, og man får lite igjen i form av effekt. Jeg mener å ha hørt at effekten i teorien skal dobles, men ut i fra ærfaring tror jeg lite på dette.

Husker ikke så mye fra elektrofysikken lenger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2005 11.40.12 #15 av 20
Postet av: Granberg
En høyttaler på 4 ohm får i teorien dobbelt så mye strøm som en høyttaler på 8 ohm (strøm=spenning/motstand).

Har man dobbelt så mye strøm får man også dobbelt så mange watt (watt=spenning*strøm)

Dette stemmer i mange tilfeller, men tydelig vis ikke alltid.
Hvis man f.eks. ser på CAMBRIDGE Azur 540A som yter 2x50 watt i 8 ohm og 2x65 watt i 4 ohm.

Tydelig vis flere ting enn ohms lov som spiller inn her. :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar