Logo

Aftenposten i dag den 19. april om flatskjermer

Skriv et svar
19.04.2005 05.15.30 #1 av 29
Postet av: ter_kris
Har du blitt lurt, eller har du bare kjøpt en billig skjerm?
Det får du vite til høsten. Da starter Canal Digital sin første kanal i HD-format.
Har du tenkt å kjøpe skjerm, bør du i allefall lese artikkelen under!

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article1020849.ece
-tk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 05.57.49 #2 av 29
Postet av: Knut
Kjempeinteressant!

Sitat:

- Har de som har skaffet seg flatskjermer uten HDTV, kjøpt katta i sekken?

- Ja!


Må le litt av alle de som hardnakket har påstått at HD-TV er langt inn i fremtiden, og at den plasmaen de kjøper nå uansett vil være utdatert/utslitt når HD-TV er vanlig ...
Om alle som kjøpte plasma kjøpte HD-ready plasmaer ville det vært et pressmiddel på NRK, TV2 osv for å få ut fingeren også ... eller en motivasjonsfaktor.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 06.56.14 #3 av 29
Postet av: arntos
Ser vi for os økt lisens eller......

Er jo ikke alt som er like sant da. Ta de som har kjøpt en flat skerjm til 10-15K i stedet for en CRT, de har fått litt dårligere bilde men de har fått en kulere TV de kan henge på veggen. Og hadde de kjøpt en CRT så hadde ikke den vært mer HDTV klar den heller, nesten tvert i mot :!:

Kan dermed ikke si meg enig i at alle har kjøpt katta i sekken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.05.35 #4 av 29
Postet av: sax
Haha!!

Tviler på at NRK/TV2 kommer til å føle seg presset til bygge ut det digitale bakkenettet selv om flere går til anskaffelse av HD skjerm.

Jeg har kjøpt en skjerm som ikke er HD-ready, men jeg føler på ingen måte at jeg har kjøpt katta i sekken.

Innen HD sendinger vil bli standard på mange kanaler + DVD, vil HD Ready skjermer ha sunket betydelig i pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.16.48 #5 av 29
Postet av: Knut
"arntos" skrev:Ser vi for os økt lisens eller......

Er jo ikke alt som er like sant da. Ta de som har kjøpt en flat skerjm til 10-15K i stedet for en CRT, de har fått litt dårligere bilde men de har fått en kulere TV de kan henge på veggen. Og hadde de kjøpt en CRT så hadde ikke den vært mer HDTV klar den heller, nesten tvert i mot :!:

Kan dermed ikke si meg enig i at alle har kjøpt katta i sekken


Vet hva jeg ville valgt mellom "kul tv på veggen" eller bra bilde ....
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.25.33 #6 av 29
Postet av: arntos
Det vet jeg også men etter å ha jobbet i butikk er ikke det tanken til mannen i gata, gjelder ikke alle men en stor del.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.34.35 #7 av 29
Postet av: Knut
"arntos" skrev:Det vet jeg også men etter å ha jobbet i butikk er ikke det tanken til mannen i gata, gjelder ikke alle men en stor del.


Kanskje litt dumt å diskutere akkurat denne problemstillingen på dette forumet hvor overvekten av folk er ganske entusiastiske og bevisste på hva man burde velge.
Kan skjønne at "mannen i gata" vil ha flatskjerm i stua ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.35.42 #8 av 29
Postet av: Mikael
det var jo kunden sitt valg å kjøpe en ikke hd klar flat skjerm..

selgere har jo faktisk opplyst kunden om hd-tv...
så å si at folk har kjøpt katta i sekken er bare helt på tryne!!!!!!!!!!!
begynner å bli mektig lei av sånne utalelser....
Alle snakker om hdtv, alle vil ha hdtv , men nesten ingen er villig til å betale for det.....!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 07.56.32 #9 av 29
Postet av: sax
Jeg er mer en gjerne villig til å betale for det.
Men da i form av HD filmer(DVD). TV filmer og sport(TV).

Om samiske nyheter, lotto trekning og været blir de eneste programmene som blir sendt i HD til å begynne med, så er jeg ikke villig til å betale for det. (Satt på spissen).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 10.07.52 #10 av 29
Postet av: Knut
"Mikael" skrev:det var jo kunden sitt valg å kjøpe en ikke hd klar flat skjerm..

selgere har jo faktisk opplyst kunden om hd-tv...


Litt av en uttalelse - snakker du på vegne av alle selgere i landet?
Skulle likt å sett kammen du grer med (jfr ordtaket)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 10.47.30 #11 av 29
Postet av: 9kki
"Knut" skrev:
"Mikael" skrev:det var jo kunden sitt valg å kjøpe en ikke hd klar flat skjerm..

selgere har jo faktisk opplyst kunden om hd-tv...


Litt av en uttalelse - snakker du på vegne av alle selgere i landet?
Skulle likt å sett kammen du grer med (jfr ordtaket)

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 13.35.16 #12 av 29
Postet av: Tercius
Hva med tuner og slikt da?
Får du HDTV uansett tuner bare tv`n er HD klar?
Unnskyld hvis det høres dumt ut men jeg har peiling på helt andre ting enn det her..:)
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 13.51.15 #13 av 29
Postet av: arntos
Du må nok ha en tuner som sender hdtv signal ut enten via DVI, HDMI eller component. De 2 første er da de beste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 14.06.28 #14 av 29
Postet av: Tercius
Det er jo fint jeg nettopp har kjøpt meg tuner det ikke er noen av de utgangene på.

Er det stor forskjell på dvd spillere med DVI/HDMI og de som bare har Scart?
Jeg har bare Scart på minog har vurdert å kjøpe ny en med HDMI eller DVI utgang.
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 22.23.28 #15 av 29
Postet av: FOXOR
Kjøpt katta i sekken ja... :D Har noen av dere sett HD-TV på f.eks en lavoppløst plasmaskjerm? Gir jo helt kanonbra bilde! Bedre kontraster og ofte bedre fargegjengivelse og kontrast enn hva de litt hvassere høyoppløste klarer. Dessuten at de gir som oftest bedre bilde på "vanlig" sendinger. (ikkesant?)

Alle vil jo få glede av HDTV! Uansett om den er lavoppløst eller høyoppløst. Bare den tar imot 720p/1080i gjennom komponent Broadcastingen og at det går gjennom nettet med minst mulig komprimering osv. vil jo være faktorer som bidrar utrolig mye bildekvalitets messig.
Den første tiden kommer vi sikkert til å se mye som går ukryptert og gjennom komponent!

Det er jo litt sinnsyke påstander aftenposten kommer med her da??? Vet ikke om det er flere som er enig??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar