Logo

Alt i en og samme software.. endelig? (i tillegg stabilt..)

Skriv et svar
17.12.2008 19.16.37 #1 av 10
Postet av: petre2006
Vel, ja, tittelen ble litt lang gitt, men jeg skal prøve å ta det litt inngående og ryddig.

Alle som har skrudd ihop en HTPC eller noe som kan/skal ligne på en, har alltid hatt ønske å kunne styre dette ut fra samme softwarepakke. Jeg har i den siste tiden hatt noen timer til overs (ja, det trodde jeg faktisk ikke selv var mulig, men..) og fått sett litt på denne programvarepakken som heter MediaPortal, ett mediacenter som erstatter Windows sin enten Windows Media Center (WMC) eller MCE. Fordelen med pakken er:

1. Den er gratis, og kan lastes ned her : http://www.team-mediaportal.com/download.html
2. Stadig under utvikling
3. Et helt vannvittig utviklermiljø i bunn
4. En profesjonell pakke, enkelt å installere plugins og få ting til å fungere.
5. Ser like lekker ut som VMC, og det finnes flere skins også :-)

SÅ;

Utgangspunktet mitt var noe krevende, da jeg har en kunde som skal ha en HTPC, med ALT bare les her:

1. RiksTV - Full kanal pakke - Timeshift/opptak
2. BluRay / DVD @ 1080p med tilhørende HD lyd (ja, DTSMA, DDTrueHD etc) på en og samme HDMI kabel
3. 'Uendelig' plass til bilder og musikk
4. Styres fra en og samme fjernkontroll... (Harmony 555)
5. OG ja, ALT det andre.. ;-)

Som vi allerede vet, så er ikke VMC på 'vår side' når du har tenkt å spille av HD materiale(H.264), med unntak av noen få produkter som kan legge seg oppå men ikke inn i VMC.

MediaPortal derimot, har støtte for HD i sitt system. Du må selv sette inn hvilke codec'er man skal bruke, og det er mange forskjellige codec'er som passer til ulike formål. Dere får lese litt på forumet til MediaPortal om hva som passer best til hva. Det er også mulighet for å implementere programvare for avspilling av BluRay, fant en guide for f.eks Cyberlink PowerDVD 8 Ultra.

Brukte som nevnt litt tid på dette, men det 'betalte seg' fort. Oppsett gikk fort, man finner mye info om hvordan og hva der ute, både utenlandske og norske fora. Når man kommer igang med bruken, så virker det veldig 'smooth' og problemfritt. Fikk riktignok en historisk frys som fikk hele PC'en til å knele, men det tror jeg hadde noe med at jeg hot-plugget en HD i det timeshift gikk i bakgrunnen .. hehe, ja, ille, menne hehe.. f#"%....

Å få Harmony'en til å funke, gikk forsåvidt greitt, litt vanskelig, men som nevnt, det er haugevis med hjelp der ute. Er fristet til enten å linke til den beste norske diskusjonsforaet for dette, eller opprette en offielltråd her.

Ja, jeg ble imponert nå. Vet mange her inne har snakket om det, så nå skjønner jeg. Anbefales! 9 av 10 poeng (ett poeng trekk, da det ikke er 'out of the box' funskjonelt, mne trengs litt tweaking.)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 04.14.10 #2 av 10
Postet av: Snickers-is
Støtter det ASIO?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 05.55.35 #3 av 10
Postet av: Jerome
Dette høres fint ut. Takk for at du tok litt tid til å beskrive opplevelsen din :)

Har en en kort beskrivelse av hardwaren du bruker i PCen?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 07.01.10 #4 av 10
Postet av: petre2006
@Snickers-is : Ikke 'out of the box' støttes det, men i plug-in seksjonen fant jeg vertfall to 'plugs' som gjorde det mulig.

@Jerome :

Her er detaljene rundt 'snopet' :-)

- Antec Fucion V2 Kabinett
- Seagate Barracuda 250GB HDD OG Seagate Barracuda 1TB HDD
- LG LG GGW-H20L Blu-Ray brenner HD-DVD leser
- Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H hovedkort (AMD 780G+SB700 chipset)
- AMD Phenom QuadCore 9350e, 65W
- Nexus FLC-3000 Real Silent CPU vifte
- Digital Everywhere FloppyDTV-T TV kort (for riks-TV) tilhørende Technicrypt CAM
- Asus Xonar Deluxe HDMI 1.3 lydkort (DTS MasterAudio & DD TrueHD)
- Logitech diNovo Edge Bluetooth tastatur/Mus
- Logitech Harmony 555 fjernkontroll

Vert å forhørt meg litt på forskjellige fora, om hjelp til MEdiaPortal, både norske og utenlandske, og det er en enorm respons (noe som er normalt på slike prosjekt) med mange gode forslag til prøving og feiling.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 08.35.32 #5 av 10
Postet av: Snickers-is
Kan man integrere eksterne avspiller, som for eksempel Spotify og Softsqueeze?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 10.13.28 #6 av 10
Postet av: petre2006
Tviler jeg egentlig på, men å ta en forespørsel til det offisielle foraet til 'team media portal' kan kanskje gi noen døråpnere for at noe lager plugins som ordner det. Som det ofte står der inne, når noen klager over at ditt og datt ikke finnes...

''La oss få vite hva som ikke finnes, så skal vi lage det..'' hehe, det er mottoet sitt det. Vel, spøk til sides. Finnes det ikke, så gjør det ikke det. Men, ved forespørse, så kan det være noen som prøver å gjøre noe med det. Det er det som kjennetegner et sunt open licence miljø, og ikke grådighet (ala Micr$oft og.l)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 19.55.45 #7 av 10
Postet av: teebee
godt å se litt liv på htpc tråden igjen. har lagt htpc litt på hylla etter alle problemene med xonar kortet. så du sier de fungerer som det skal nå med lydformatene, splendid chippen ikke ødlegger bilde, 1080p\24hz?

spiller mediaportal av filmer som er pakket i rar og image som er pakket i rar?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 07.33.17 #8 av 10
Postet av: petre2006
Xonar fungerer nå slik som de lovet, men /24 lovet de aldri. Kom likevel en oppdatert utgave av kortet akkurat nå, som ordner den biffen. Ville ventet litt før lagrene er tomme så de får inn nye forsyninger/evt. forsikre deg om at det er /24 versjonen du kjøper.

Ang. rar/image er jeg ikke siker, ikke prøvd, men ta en spørrerunde på http://www.team-mediaportal.com/ og forhør deg der.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 21.55.43 #9 av 10
Postet av: helsten2
Hei,

holder akkurat på å bygge en maskin meg nesten identiske speks!

Gidder du å liste opp hva slags software/plugins du har installert og hvilke 'tweaks' du har gjort for å få MediaPortal til å funke?
Jeg prøvde den på en Vista maskin (Dell XPS) og det fungerte ikke bra (gjorde ingen tilpasninger). Fant ingen TV kanaler (MMC finner alle), meget treeegt, hang ....

På forhånd takk.

Mvh
Helge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 09.37.07 #10 av 10
Postet av: petre2006
Hei du,

Har du kabel, satelitt eller bakkenett?

Vil anbefale deg å lese litt på mediaportal sitt fora om hvordan du kan gjøre det der, vannvittig mye info der. SAMT, at du bør følge guiden riktig når du skal installere mediaportal. Her gikk jeg i 'baret' første gang jeg installerte det, og det gikk som sirup, alt jeg gjorde.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar