Logo

Beamax lerret

Skriv et svar
03.04.2007 23.03.03 #1 av 8
Postet av: PennyDuff
Jeg registrerer at MPX.no kun selger Beamax lerret, har noen av dere eksperter erfaring med denne typen? Jeg har planer om å bestille projektor og lerret i morgen så vil bare høre om Beamax er godt noe for en PE8720 :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 05.47.13 #2 av 8
Postet av: MindWaste
"PennyDuff" skrev:Jeg registrerer at MPX.no kun selger Beamax lerret, har noen av dere eksperter erfaring med denne typen? Jeg har planer om å bestille projektor og lerret i morgen så vil bare høre om Beamax er godt noe for en PE8720 :)


PE8720 har godt trykk i lysstyrke så tviler på du trenger lerret med mer enn gain 1,0. Har ikke erfaring med Beamax, men du skriver heller ikke hvilken type, størrelse, kasteavstand du har osv.
Rimeligere lerret av type Adeo finner du på http://www.nettdata.no, disse funker vel så bra. Valg av lerret er avhengig av om det er ett helt mørkt rom, eller om det er en stue med strølys osv.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 06.03.57 #3 av 8
Postet av: PennyDuff
Takk for svar.

Spørsmål nummer 2 er kanskje vel så viktig: For øyeblikket, der jeg bor nå, har jeg en kastelende på ca 3,70m. Jeg forstår det slik at det største bildet jeg da kan ha med en PE8720 er rett under 100". Jeg ønsker likevel å kjøre et 120" lerret da jeg har planer om å flytte på meg om et års tid til et større hus. Hvor smart er det å kjøpe et lerret som er "for stort", eller vil dette ha negative konsekvenser?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 06.22.04 #4 av 8
Postet av: MindWaste
"PennyDuff" skrev:Takk for svar.

Spørsmål nummer 2 er kanskje vel så viktig: For øyeblikket, der jeg bor nå, har jeg en kastelende på ca 3,70m. Jeg forstår det slik at det største bildet jeg da kan ha med en PE8720 er rett under 100". Jeg ønsker likevel å kjøre et 120" lerret da jeg har planer om å flytte på meg om et års tid til et større hus. Hvor smart er det å kjøpe et lerret som er "for stort", eller vil dette ha negative konsekvenser?


ved kastelengde 3,70m og bruk av max zoom på BenQ klarer du å fylle ca 93" 16:9 lerret. Ved kjøp av 120" vil det si at du får 27" til overs. Om du sentrerer bildet på dette lerret vil ha få en hvit ramme på sidene på ca 30 cm og 17cm i topp/bunn. Ville ikke anbefalt dette da jeg tror det vil bli ett irritasjonsmoment ved filmvisning. Men det spiller ingen praktisk rolle, annen enn den lyse rammen du får rundt bildet.

Det er verdt å merke seg at ved bruk av 120" trenger du MINST 4,7m kastelengde og er kanskje også avhengig av høyere gain på lerret. Men 120" er svæært, det krever også at man sitter ett stykke unna for å slippe å snu så mye på hodet når man ser på film/gaming.
De fleste hjemmekinoer klarer seg godt med 106" lerret, det er ikke alltid slik at størst er best 8)
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 06.32.31 #5 av 8
Postet av: PennyDuff
Hmmm, dette må sees på. Sikkert en ide å stikke innom en sjappe i byn og se hvordan det ser ut. Er jo bra waste å kjøpe et lerret til 5000 nå bare for å måtte kjøpe et nytt større om et års tid.

Anbefalinger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 06.41.22 #6 av 8
Postet av: MindWaste
Anbefaler som sagt 106" (235 x 132 cm bildefelt) lerret da dette som regel er stort nok. Du vil da ha 15 cm lyst felt på sidene og 8 cm i topp/bunn til du evt flytter til ny bolig.
Om du er i tvil om størrelse kan det lønne seg å merke opp lerret på veggen med papp el.l. og prøve på planlagt sitteavstand om dette blir passe størrelse.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 07.23.09 #7 av 8
Postet av: petre2006
Det som ikke har blitt tatt med her er hvor stor lyskontroll du har? Har du f.eks et totalt lysdødt rom spiller det ingen rolle hvor mye 'hvit ramme' du har, det vil ikke være synlig i mer en tre sekunder så tar selve filmen over og det er glemt.

Jeg kjøpte et 106" KingPin rammelerret fra nettdata.no til min PE8720 (Throwratio, 4.32m), dette er en duk som jeg kan anbefale på det sterkeste. 0.9 gain (jeg har et totalt helsvart rom med full lyskontroll) og en gjenngivelse av det hvite du skal lete lenge etter for å overgå. Sortnivået fikser PE8720 selv, sort er 99.4% sort så ikke tenk på noe grå duk eller noe i den dur.

Det er dog, noe jeg må legge til på KingPin. En lite fordelaktig konstruksjon på selve leddene i hjørnene. Hvis du går til det skritt å kjøper KingPin rammelerret, sørg for å forsterke hjørnene med metall hjørner som du enten tilpasser eller får noen til å lage for deg som du skrur sammen med de eksisterende skruene (på baksiden av rammen), ellers kan du få deg en meeeeeeeeeeget kjip opplevelse når lerretet skal strammes på plass (det fikk jeg nemlig..)

Men, når det så er på plass, så er duken som et tromemskinn og bildekvaliteten er rett og slett ekstremt god, selv med et oppskalert 576 signal til 720p.

Lykke til

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 07.29.01 #8 av 8
Postet av: PennyDuff
Dette er gode innspill, takk gutter.

Jeg har et stort vindu i stuen min. Jeg ser kun film om kvelden, men jeg vil ikke kunne klare 100% lysdødt. Jeg bor i 2 etasje dvs ingen gatelys eller noen annen for for lys kommer inn i gjennom vinduet, men litt måneskinn blir det jo innimellom (når det for en gangs skyld ikke regner i Bergen...).

Jeg presiserer at jeg kommer til å flytte om 1-2 år, hadde ikke dette vært tilfellet ville jeg kjøpt et lerett som er akkurat stort nok, men jeg liker ikke å tenke litt lenger enn som så.

Har dere noen flere anbefalinger etter å ha hørt denne infoen? Fremdeles ingen som har erfaringer med MPX.no's Beamax?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar