Logo

Beste TV'en til 12k ?

Skriv et svar
05.07.2007 03.02.22 #1 av 18
Postet av: casiraghi
Jeg kommer etter alt å dømme til å gå til innkjøp av en ny flat-TV før uken er omme.
Hadde satt utrolig pris på om noen av dere eksperter her inne kunne hjulpet meg frem i "TV-jungelen"
Jeg selv er nærmest blank når det kommer til spesifikasjoner, men her er de få kravene jeg stiller :

- max 12 000,-
- LCD
- min. 40"
- PC-inngang

Jeg blir bare forvirret når jeg surfer mellom Elprice,Elkjøp,Komplett,Mpx osv.
Samt hvor mange HDMI-inn/utganger jeg trenger.

Så nå kan dere her inne bestemme hvilken TV som skal pryde stuen min i mange år fremover :)

- På forhånd takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.07.2007 07.22.25 #2 av 18
Postet av: orso
Gjør deg selv en tjeneste og kjøp plasma. Panasonic 42PV70/PX70. Ingen som matcher den skjermen i den prisklassen. I grunnen bare Pioneer sin nye plasma som er klart bedre.
05.07.2007 08.33.52 #3 av 18
Postet av: VannMann1
"bomholt" skrev:Gjør deg selv en tjeneste og kjøp plasma. Panasonic 42PV70/PX70. Ingen som matcher den skjermen i den prisklassen. I grunnen bare Pioneer sin nye plasma som er klart bedre.

Kjøp Panasonic's 42PX70 hos Lefdal (internet) for 9995 Kr, det er et kanon kjøp som du vil bli fornøyd med.
05.07.2007 13.51.42 #4 av 18
Leste litt om denne her....

Men PC-inngang, har den ikke S-Video?
05.07.2007 13.57.18 #5 av 18
"casiraghi" skrev:Leste litt om denne her....

Men PC-inngang, har den ikke S-Video?

Den har PC inngang (VGA). Man kan også bruke HDMI til PC. Kan love deg at den er langt bedre enn alle 40" LCDer til under 12k. Du får ikke en god 40" LCD til maks 12k. PV70 og PX70 er samme modell, men har PX70 har digital tuner i tillegg. I Norge får du ikke bruk for den digitale tuneren, så bare velg den billigste.
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=423,425
05.07.2007 14.05.11 #6 av 18
Takker så mye for hjelp :)

Jeg har mer eller mindre lite peiling... men hvordan er det å bruke HDMI til PC? Funker det på de fleste skjermkort? Eller trenger du ett "topp 3 skjermkort" ?
05.07.2007 19.00.15 #7 av 18
"casiraghi" skrev:Takker så mye for hjelp :)

Jeg har mer eller mindre lite peiling... men hvordan er det å bruke HDMI til PC? Funker det på de fleste skjermkort? Eller trenger du ett "topp 3 skjermkort" ?

Kommer jo ann på hvilke utganger du har på PCen. Det er bare nye og dyre kort som har HDMI. Har du DVI, så kan du bruke en DVI-HDMI kabel. Du må da bruke phono kabler i tillegg for lyd. Har du ikke DVI utgang, har du helt sikkert VGA utgang. Skjermen har sansynligvis bedre støtte for PC via VGA, men flere rapporterer om skarpere bilde med DV/HDMI. I sistnevte tilfellet må man ofte bruke et dataprogram for å få best tilpasset bildestørrelse. Finnes et slikt gratisprogram, men jeg kommer ikke på navnet i farten. VGA er nok det enkleste.
07.07.2007 02.04.52 #8 av 18
I see.....

Jeg har ett 6800LE kort... om det sier dere noe?
07.07.2007 08.47.58 #9 av 18
"casiraghi" skrev:I see.....

Jeg har ett 6800LE kort... om det sier dere noe?

Du kan vel se bakpå PCen hvilke utganger du har? Vet du ikke hva som er hva er det bare å google kortet ditt på nettet.

Sjekk koblingsguiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/kobling.asp
07.07.2007 14.22.57 #10 av 18
Jeg har en VGA og DVI utgang samt S-Video... så det burde vel holde i massevis.
07.07.2007 14.54.04 #11 av 18
Postet av: Rikky
Til PX70 bruker du VGA fra PC, da den ikke har fullgod PC-støtte via HDMI.
08.07.2007 21.57.55 #12 av 18
Okei :) skal ta meg en tur på Lefdal å se på TV'en nå til uken... ser at den har gått opp 1000-lappen på nettet nå?
10.07.2007 02.22.14 #13 av 18
Når jeg nå nærmest er klar for å kjøpe PX70 så får jeg denne tilbakemeldingen fra en annen kar :

Du bør egentlig ikke være i tvil. Plasma er en døende teknologi, og den har vært på vei ut lenge. Skandinavia og Norge spesielt benyttes som dumpingplass for utgåtte varer fra Asia. Det er en av grunnene til at plasma forsatt selges her.

LCD er det folk idag kjøper. Panelene holder langt høyere kvalitet. Du får kvadratiske pixler som gir et naturlig bilde, og har langt høyere oppløsning. En såkalt HD Ready plasma har avlange pixler og kan derfor levere 16:9 ved 1024x768. Dette er hele 36% lavere oppløsning enn en HD Ready LCD. For uten om dette er rektangulære pixler helt forferdelig å se på i kantene. Det kan minne om at bildet stuper inn mot midten av skjermen.

Skal du bruke skjermen til media center / htpc ol. kan du bare glemme plasma.

Plasma er greit om du gir faen i kvaliteten du vil bare ha det størst mulig tv til lavest mulig kostnad.

Har du sans for kvalitet så er det ingen tvil...

Blir da heller annbefalt en av disse to:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=73944
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=80268

Om jeg ikke var usikker før... så jeg ihvertfall det nå.
10.07.2007 03.43.48 #14 av 18
Postet av: Zleepyme
Tull og vissvass!!!! vil jeg kalle det! Har selv en LG "42PC3R" som jeg bruker til mediacenter og pc skjerm. Har ingen problemer med å anbefale det til noen. Har hatt min i over et år nå, og den er bare super! Om Plasma "dør ut" vil gjenstå og se. pioneer satser fortsatt hardt på plasma. det samme gjør Panasonic og LG. Disse kommer også med LCD paneler(bortsett fra Pioneer) men disse må man betale langt mere for en en plasmaskjerm i samme størrelse. Har de bedre bilde??? Hm, vel, for meg ser bildet mere naturlig ut på plasmaversjonen. Smak og behag kanskje, men nettopp derfor bør man dra ned til en butikk og se og sammenligne!
Jeg har superb oppløsning via DVI/HDMI kabelen! Du får et mer naturlig bilde til film og tv på en plasma. Til pc fungerer den perfekt også. Mange har myter om akkurat dette med innbrenning på skarpe bilder, men det problemet har eksistert i flere tiår nå Lenge før plasma og lcd gjorde sitt inntog...
Noen som vet hva en skjermbeskytter er??? den er til for å nettopp hindre fastbrenning av bilde! For faktum er, at det kunne skje en helt vanlig billedrørsmonitor også! Det samme gjelder LCD. Men derfor har man skjermbeskyttere som vil kunne forhindre slikt i å skje. Har selv ikke hatt noen problemer med min skjerm selv om den både er vifteløs og det meste.
Kjøp Panasonic tven, du vil ikke angre!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
10.07.2007 04.17.08 #15 av 18
Postet av: AndreWerdenskrieg
Du bør egentlig ikke være i tvil. Plasma er en døende teknologi, og den har vært på vei ut lenge. Skandinavia og Norge spesielt benyttes som dumpingplass for utgåtte varer fra Asia. Det er en av grunnene til at plasma forsatt selges her.

LCD er det folk idag kjøper. Panelene holder langt høyere kvalitet. Du får kvadratiske pixler som gir et naturlig bilde, og har langt høyere oppløsning. En såkalt HD Ready plasma har avlange pixler og kan derfor levere 16:9 ved 1024x768. Dette er hele 36% lavere oppløsning enn en HD Ready LCD. For uten om dette er rektangulære pixler helt forferdelig å se på i kantene. Det kan minne om at bildet stuper inn mot midten av skjermen.

Skal du bruke skjermen til media center / htpc ol. kan du bare glemme plasma.

Plasma er greit om du gir faen i kvaliteten du vil bare ha det størst mulig tv til lavest mulig kostnad.

Har du sans for kvalitet så er det ingen tvil...

Dette er det største tullet jeg har sett på lenge.
Sitter du på en avstand lengre enn 1.5 meter skal det jaggu endel til å se forskjell på 720p og 1080p på en TV fra 50" og nedover. Man må faktisk ha bedre enn 20/20 syn, noe som er heller sjeldent...

Og nye Pioneer plasma har 1:1 pixelmapping over HDMI.

Panasonic TH42PV70 fungerer utemerket til både spill og data. Min svoger bruker den til nettopp det, og er kjempefornöyd med bildekvaliteten.

På en annen side er den Sony'en som du linket til oppi her veldig bra og jeg tror du blir fornöyd enten du kjöper Panasonic'en eller Sony'en. Sammen med de nye LCD'ene til Samsung er Sony'en en av de LCD'ene jeg har sett som er närmest plasma i bildekvalitet.

Men...:
LCD'er opererer med noe som de kaller dynamisk kontrast.
Sony'en har en dynamisk kontrast på 7000:1, men i realiteten har den en skjermkontrast på 1300:1. Panasonic har en skjermkontrast på 10.000:1.
Min Pioneer har 16.000:1. Forskjellene her er enorme.

Dvs:
1300:1 står for det lyseste lyse og det svarteste svarte skjermen kan vise. Da kan du selv tenke deg forskjellen på 1300:1 og 10.000:1.
Dynamisk kontrast betyr at når bildet skifter ifra lyst til mörkt, bruker TV'en litt tid på å justere den svarte fargen. De förste framene kan da bli altfor mörke, så justerer den kanskje for mye lyst igjen. Og til slutt er den mörke scenen over uten at det mörke i scenen kom frem slik det skulle. Först HVIS den rekker å justere perfekt, yter den 7000:1 i kontrast. Skjermkontrast yter det samme hele tiden. Altså 10.000:1 viser 10.000:1 med en gang bildet skifter ifra lyst til mörkt, noe man vil merke veldig godt. Jo bedre skjermkontrast, jo mere dybde og liv i bildet.

Jeg må minne på om at LCD ikke klarer mörke scener når rommet TV'en står i ikke er opplyst. Skal du se film i mörke omgivelser vil ALLE LCD-skjermer vise en sortfarge som heller mere mot grå/blå.
En god plasma (som Panasonic eller Pioneer) vil väre veldig mye bedre på dette punktet.

Sony'en som mange andre LCD'er også en responstid på 8ms.
Det vil si at det vil forekomme et etterslep på 8 millisekunder i bildet, noe som kan väre plagsomt, spesielt i sportsammenhenger.

Plasma har to ankepunkter:
Innbrenning og refleksjoner.
Innbrenning:
Forekommer sjelden på de nye modellene, men det skjer.
Kan forebygges ved å kjöre med begrenset kontrast og lysstyrke i begynnelsen og ikke la TV'en stå på med samme bilde over lengre tid.
Er först uhellet ute kan man i de fleste tilfeller fjerne innbrenningene/retentions ved å kjöre "snö" på TV'en i noen timer. Med "snö" så mener jeg slik stöybilde som kommer opp når man ikke har signal til TV'en. Svarte og vite prikker over hele skjermen som beveger seg i alle retninger.

Personlig har jeg aldri opplevd innbrenning/retention med mine TV'er. Jeg har hatt plasma i over 3 år.

Refleksjoner:
Har du en lys stue med mange vinduer vil du klart tjene på å dra for gardinene på dagtid. Vil du eliminere problemet kan man bruke lystette gardiner. Nye Pioneer har redusert refleksjonene i sine skjermen med 80%. Panasonic sliter enda med endel refleksjoner, men jeg har ikke hatt noen problemer med å nyte TV og filmer i de 3 årene jeg hadde min Panasonic.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Skriv et svar