Logo

Bi-wiring!?!?!?

Skriv et svar
19.07.2005 08.30.31 #1 av 3
Postet av: VACS
Va er egentlig bi-wiring?
Hører det over alt,
noen sier det skal gi bedre lyd,
noen merker ingen forskjell,
noen skjønner ikke noe,
akkorat det samme som meg.

Har et par fronthøyttalere til ca. 15000kr,
vil bi-wiring hjelpe meg?
(hvordan?)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 12.00.17 #2 av 3
Postet av: kWern
Tja. Kjører bi-wiring jeg, men om det gir noe ekstra kan jo diskuteres. Beste er hvis du kjører bi-amping (nok et uttrykk til forvirring).

Bi-wiring går ut på å kjøre doble ledninger ut fra forsterker (to ledninger fra hver pol), og koble disse til inntakspoler for bass og mellomtone+diskant (en ledning til hver pol, ialt 4). Fordelen er at man kan få større tverrsnitt på ledningene (mer kraft...). Typisk å bruke noen heftige bananplugger for å få inn alle ledningene i forsterkeren...

Med bi-amping er det 4 poler for hver høyttaler fra forsterker også, enten i form av to effektforsterkere, eller som i mitt tilfelle, A og B uttakene kjørt samtidig i spesiell bi-amping-modus (har en meget spesiell Technics-reciever, begynner å dra på åra (5 år), men er en skikkelig tøffing, selv idag, synes jeg selv da).

Hvorvidt alt dette er noen vits i, kan jo diskuteres i det uendelige. Er dette en gimmick for å få solgt mer ledning og flere effektforsterekere, eller får man fyldigere og bedre lyd av dette? Jeg innbilder meg det, men sikker er jeg ikke. Vurder selv om det er verd det. :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 14.10.49 #3 av 3
Postet av: pnerbye
Noen påstår bi-wiring er tøv, og andre mener det har noe for seg. Jeg er i den første kategorien, men vil ikke på noen måte hevde at jeg er 100% sikker.

Det noen mener er poenget med bi-wiring er at en fører et sett ledninger fra høyttalerutgang til diskant/mellomtone og et annet til bass. Ledningene skal være spesiellt tilpasset høye/lave frekvenser. Imidlertid er det jo slik at høyttalerutgangen ikke sender forskjellige signaler på de forskjellige ledningsettene. Summen av de 2 signalene blir altså lik utgangspunktet.

Hvis de forskjellige kablene kan farge lyden underveis til høyttaleren kan det likevel ha noe for seg. Dette vil jeg påstå er vrøvl, men der har jeg mange motstandere. Jeg er tilhenger av blindtester, og så vidt jeg vet eksisterer det ikke blindtester som støtter bi-wiring på noe vis. Mange av mine motstandere er også motstandere av blindtester! :lol:

Bi-amping er noe helt annet hvor en setter separate forsterkere på diskant/mellomtone og bass. Da kan en også eksperimentere med forsterkere som gjengir forskjellige freksvenser på best mulig måte. Da får en også mere krefter å drive høyttalerene med. Noen driver også med Tri-amping, men det er ikke mange høyttalere med tri-ampingsterminaler.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar