franken
Aktiv
E-post
Hei.
Jeg kjøpte forrige uke en PANASONIC TH37PA50PDS på Elkjøp på Tiller.
Har sett mye på den på butikken og fant ut at det var en bra tv, til den prisen.
Da jeg kom hjem, fikk satt meg ned og prøvd litt med både digital parabol og DVD ble jeg skuffet. Sitteavstand til tv er ca. 3-3,5 meter. Noe som jeg fikk høre at skulle være en fin avstand.
Bildekvaliteten på digital parabol varierer veldig fra program til program. Gamle programmer blir håpløst uklare. Noen er gode og noen er mindre gode. Sport er ubrukelig. Feks. fotballspillere/håndballspillere blir veldig uklare. Ser ut som at bildet løser seg opp rundt spillere og gress.
Må tilføye at når det er "rolige" bilder, så er bildet helt skarpt, men når det beveges er det problemet kommer.
Leste i dette forumet om en som var fornøyd med tv'n og refererte til filmen ringenes herre. Der er jeg helt enig. Den ble helt KONGE. Men når jeg setter i en friendsdvd (siste sesong) eller en annen forholdsvis ny film blir disse "uklare".
Spørsmålene er egentlig:
Er dette noe jeg kan stille inn på tv'n?
Stiller jeg for store krav til skjermen?
Er det slik i dag at ingen plasmaskjermer uansett oppløsning og kvalitet vil gi et godt bilde hele tiden?
Hilsen
Frank
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Kvaliteten vil varriere fra program til program. Ta f.eks McGyver på TV2. Vanvittig dårlig. Mens canal pluss kanalene har god kvalitet.
TVèn vil bli bedre jo mer du bruker den, er ikke optimal før den har stått på et par hundre timer.
Husk å bruk gode kabler, ikke slik billig scart til 50K på rema. Blir du ikke fornøyd med denne blir det vanskelig å finne noe annen flatskjerm, ihvertfall til den prisen.
franken
Aktiv
E-post
Mac Gyver var faktisk også en av de programmene jeg merket meg at er dårlig.
Feks. 71 grader Nord hadde jeg problemer med. Ute i naturen og trærne beveger på seg gjør at bildet "deles opp" rundt busker og trær.
Så dette er bare noe jeg må akseptere inntil HD kommer?
Ser jeg film og bildet er uklart greier jeg ikke å få med meg innholdet i filmen. Jeg sitter bare og irriterer meg over at bildet "skurrer".
Det som er litt rart er at min mor (som har en Hitachi 37PD5200) ser på de samme programmer som meg og har ikke samme problem.
Hennes tv har oppløsning på 1024 x 1024. Kan oppløsningen på min tv være problemet?
Hilsen
Frank
Typhoon7
E-post
"franken" skrev:Mac Gyver var faktisk også en av de programmene jeg merket meg at er dårlig.
Feks. 71 grader Nord hadde jeg problemer med. Ute i naturen og trærne beveger på seg gjør at bildet "deles opp" rundt busker og trær.
Hos meg er det ikke noe problem på 71 grader nord med vanlige analoge signaler via kabel.
"franken" skrev:Det som er litt rart er at min mor (som har en Hitachi 37PD5200) ser på de samme programmer som meg og har ikke samme problem.
Hennes tv har oppløsning på 1024 x 1024. Kan oppløsningen på min tv være problemet?
Har hun også parabol?
franken
Aktiv
E-post
Hun har kabel-tv.
Jeg vet ikke om den er digital eller hva det er.
Hilsen
Frank
Springo140
Aktiv
E-post
Kanskje en ide å sammenligne innstillinger fra deg Typhoon7? hvis du har samme type tv? Legg de ut her
Lykke til
Springo140
Typhoon7
E-post
"Springo140" skrev:Kanskje en ide å sammenligne innstillinger fra deg Typhoon7? hvis du har samme type tv? Legg de ut her
Lykke til
Ingen dum idé!
Her er et bilde av innstillingene på vanlige tvsignaler.
Benytter andre innstillinger på komponentinngangen.
Innstillingene kan dog variere litt mtp kilde, samt egne preferanser.
inntillinger tvsignal.jpg (
69,9013671875 KB) Vist 456 ganger
franken
Aktiv
E-post
Takk.
Jeg skal prøve det.
I tillegg skal jeg ta med min dvd spiller samt noen filmer og se på en 37" hitachi 37PD5200 i helga for å sammenligne dvd kvaliteten.
Hilsen
Frank