Logo

Blu-Ray eller DVD?

Skriv et svar
20.01.2010 23.10.57 #1 av 14
Postet av: MrDig79
Heisann!
Jeg kjøpte meg en "Yamaha BD-S1065" blu-ray spiller til 4500 kr og må si at jeg ble skuffa!
Fant fort ut at jeg måtte kjøpe meg en ny forsterker som hadde støtte for blu-ray lydformatene "Dolby true hd" og master audio hd" eller hva det heter. Pluss at jeg måtte ha forsterker med hdmi innganger.
Så fant jeg ut at blu-ray spillern min faktisk ikke sender ut disse lydformatene til forsterkern.Og det forventer man av en blu-ray spiller til 4500 kr som har fått bra kritikker!
Så blu-ray spiller og forsterker kjøp ble bortkasta for meg:-(
Fikk heller ingen informasjon om disse problema av folka jeg kjøpte disse produkta fra.
Men fikk testa ut "Terminator 2" blu-ray filmen og fant ut at bildekvalitet vs. DVD versjon ikke var rare forskjellen(Momentum dvd).
Pluss at det tok forferdelig lang tid å komme inn på menyen på blu-ray filmen. Er dette vanlig for blu-ray filmer eller er det bare enkelte filmer?
Jeg angra på blu-ray kjøpet når jeg fant ut hvor liten forskjellen er i forhold til DVD og hvor kostbart dette blir når du må bytte ut forsterkere osv.. :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2010 11.19.55 #2 av 14
Postet av: Jan frode
Hei

Kan du skrive litt om hva du har av annet utstyr,TV- høytalere-reciver-parabol/kabel tuner etc, og hvordan dette er koblet opp.
Mvh
Jan Frode

Samsung PS64D8005-Yamaha 765-Cambridge Azur 651C-Hegel H200 -Hegel HD20-Vienna Acoustics Mozart Grand SE-Sony BDP-S370-ADB HDPVR 5720 SX -Harmony one-Acer Aspire Revo R3700.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2010 14.49.47 #3 av 14
Postet av: MrDig79
Hei Jan Frode!

Har en RX-N600 reciver men den har ikke hdmi innganger og støtter ikke blu-ray lydformater så kjøpte meg en RX-V563 men denne fikk jeg hverken bilde eller skikkelig lyd så den har jeg bytta.
Så jeg venter på en RX-V765.. Denne skal være bra!
Har Panasonic TH-42PX80E plasma og Cerwin-Vega XLS-215 høytalere.
Bruker hdmi 1.3 kabler og oppkoblinga er 100% i orden.
Nå har jeg bare kobla blu-ray spillern rett inn på tv'n for å teste og syns spillern er forferdelig treig!
Tar lang tid for å komme inn på menyen på filmen og når jeg skal velge henger spillern alltid etter likssom..
Vet ikke om dette er vanlig for blu-ray filmer? Er ganske fersk på blu-ray området men ble veldig skuffa i forhold til DVD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2010 23.44.02 #4 av 14
Postet av: classic46
Ett eller annet må være galt i opplegget ditt....hvor mange BluRay filmer har sett på?

ALLE (99%)vet og synes at BluRay er MYE bedre enn DVD, det er jo 5 ganger så mye informasjon på en BluRay enn det er på en DVD...
Panasonic TH-42PX800 plasma-HK AVR 460-Canton Movie 80 i 7.1-Viasat HD PVR-CD HD PVR X 2-Pioneer DV 600AV-Panasonic BD DMP 60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 07.45.36 #5 av 14
Postet av: Asbjornp
At den ikke sender HD lydformatene til forsterkern stemmer jo ikke:
"and it offers both onboard decoding and bitstream output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio."

"It has multichannel analog audio outputs for use with older A/V receivers."


http://hometheaterreview.com/yamaha-bd- ... -reviewed/
Pioneer SC-LX81, Panasonic DMP-BD50, Epson TW-2000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 10.17.51 #6 av 14
Postet av: Torja
Begrensingen lå i reciveren som ikke har HDMI. Men det går an å koble 6 analoge kabler for lyd mellom receiver og BD spiller.
http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID=451033&CTID=5000300&ATRID=1020&DETYP=ATTRIBUTE
At Yamaha har fått noe spesiell skryt for å ha gode BD spillerer nytt for meg. De har hatt gode DVD spillere. Men kom litt sent i gang med BD spillere i forhold til mange andre produsenter, som sony, Pioneer og Panasonic. De har alle gode BD spillere. Jeg syns Yamha sine spillere er vel dyre i forhold til det de leverer. De kjappeste på markedet er vel nå sist Phillips og Sony(da spesielt med sin PS3).
Cerwin-Vega er råe og brutale høytalere. Kansje ikke de som er mest åpne og luftige i lyden? Er det kun sterio du har? Da vil man nok ikke oppleve så store lydforbedringer i forhold til DVD. Det er jo surond lyden som har fått et løft med de nyeste lydformatene.
At du ikke opplever så store bildeforbedringer i forhold til DVD kan være riktig det. Spesielt på gode DVD filmer. Sier kansje noe om bildebrikken i BD spilleren eller TV din. Alle filmer er ikke like trege nei. Avhenger hvor mye Java meny som er lagt inn. Dette gjør innlastingen treg. http://www.hjemmekino.no/guide/bluray_features.aspx
Hvor stor denne forskjellen mellom DVD og BD vises er avhengig av hvor stor TV (eller lerret)man har og hvor langt unna bildet man sitter. I tilegg vises forskjellen best på apparater med Full-HD oppløsning, men også på apparater med HD-ready oppløsning vil man merke god forskjell hvis størrelsen er stor nok eller man sitter nært nok.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 15.42.50 #7 av 14
Postet av: MrDig79
Kan nok tenke meg at det er stor forskjell på blu-ray filmene. Har ikke fått prøvd så mange enda,men ble sjokkert over hvor treig "Terminator 2" blu-ray filmen var. Var mye java i menyen så det tenkte jeg på og når det er i full hd kan det nok bli treige menyer. Men var rett og slett irriterende treigt:-) At lyden er mye bedre på blu-ray tror jeg mer enn gjerne på. Har ikke fått testa dette ut enda men gleder meg til anlegget er komplett.
Mangler for øyeblikket bakhøytalere. Er svært godt fornøyd med cerwin-vega høytalerne mine! Bra trøkk og spiller fint syns jeg spesielt den musikken jeg hører på(Dance og trance). Pluss at de er veldig rimelige(9500 kr).
Har veldig mange DVD filmer i bra kvalitet så at forskjellen på bildekvaliteten er stor tror ikke jeg noe på men dette kommer jo selvfølgelig an på hvor god jobb filmselskapene gjør på blu-ray utgivelsene.
Er godt fornøyd med panasonic plasma tv'n min så er nok sikkert BD spillern som ikke lever helt opp til prisen på 4500 kr.
Har alltid hatt et godt øye til "Yamaha" så derfor valgte jeg den spillern uten å kanskje tenke meg godt nok om..
Tusen takk for et godt svar Torja!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2010 22.47.18 #8 av 14
Postet av: classic46
Når det gjelder treghet så er det slik med de fleste BluRay spillere...pga datamengden som skal lastes inn...
Terminator 2 er vel stort sett den verste=treigeste BluRay på markedet.....
Og du skulle holdt deg til Panasonic når det gjaldt BluRay spiller.....
Og hvis du ikke ser forskjell på BluRay og DVD, så har jeg et par gamle briller du kan få låne....:-))))
Panasonic TH-42PX800 plasma-HK AVR 460-Canton Movie 80 i 7.1-Viasat HD PVR-CD HD PVR X 2-Pioneer DV 600AV-Panasonic BD DMP 60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 00.50.21 #9 av 14
Postet av: MrDig79
Da kan vi byttelåne! Jeg låner briller av deg og du låner noen dvder av meg:-)
Jeg også vet at blu-ray formatet er i stand til å yte mer enn dvd formatet når det gjelder bilde og lyd,men tror ikke vi får se så mye til den store forskjellen.
Ikke så lenge filmselskapene spyr ut en rekke med halvgode blu-ray filmer. Kan jo gå inn her http://www.blu-ray.com/movies og se hvor mange filmer som er testa som har fått topp karakter i bilde og lyd.
Men at jeg kjøpte katta i sekken med den yamaha blu-ray spillern er nok godt mulig. Kan jo sette på en blu-ray film før jeg reiser på jobb,så er kanskje menyen lasta inn når jeg kommer hjem:-)).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 01.27.36 #10 av 14
Postet av: teebee
de sammenligner jo ikke bluray med dvd utgaven der vel?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 08.42.23 #11 av 14
Postet av: Jorn.Finnerud
Et moment her er også at skjermen hans ikke er full-HD. Den har godt under halv oppløsning i forhold til en full-HD skjerm, og når skjermen bare er på 42 tommer så er ikke forskjellene mellom DVD og BD så store, selv om mna skal se det på roligere bakgrunner og bedre dybdefølelse. Det som er sikkert er at det må skaleres uansett med denne skjermen siden den ikke har en oppløsning som passer formatet.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 15.04.25 #12 av 14
Postet av: MrDig79
Sa ikke noe om at de sammenligner blu-ray med dvd,men de tester blu-ray filmer og de aller fleste får middels bra kritikker..
Og da kan du like gjerne gå for en dvd med topp kritikker.
Hva slags tv må jeg ha for å se forskjellen på blu-ray og dvd da? Pioneer plasma 50 tommer til 30 000? Hehe. Jaja. Fikk beskjed om at tvn min var i full hd og mer enn bra nok. Men er vanskelig å stole på forhandlere nå for tida merker jeg:-) Å noe særlig mer enn 42 tommer passer ikke i min stue. Dette kan fort bli dyrt!!:-) Tror jeg heller satser på å selge blu-ray spillern. Takk for hjelpa folkens!:-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 15.17.07 #13 av 14
Postet av: roffe
Dette henger ikke på greip. Det er mange forskjeller på DVD og BD. Selv om BD har høyere oppløsning, så er ikke det den eneste forskjellen, den har nemlig også høyere bitrate. Selv før BD kom på markedet kunne man kjøre bildemateriale med høyere bitrate og høyere oppløsning på projektorer og TVer med standard oppløsning, og tilbakemeldingene var klare. Høyere oppløsning og bitrate som er godt utnyttet er godt synlig også på enheter som har SD-oppløsning, ikke bare på enheter med HD-oppløsning.

Jeg tror det største problemet til trådstarter sannsynligvis er avstanden til skjermen, eventuelt hvilke filmer man har valgt.
Derfor spør jeg:

Hvor langt unna sitter du fra din 42" TV?
Hvilke BD-filmer (altså Blu-ray Disc filmer) har du testet med?

Jeg går selvfølgelig ut fra at du har koblet med HDMI-kabel mellom BD-spilleren og TVen. Hva slags bildeinnstillinger har du satt i BD-spillerens setup-menyer?

Ellers må jeg dessverre støtte dem som har kommentert at de er litt overrasket over at en ledende produsent av surroundreceivere som Yamaha har kommet så sent i gang med å produsere BD-spillere og tar seg såpass godt betalt for dem.
Jeg vil faktisk anbefale at man leser tester når man skal anskaffe seg en type teknisk utstyr for første gang. Det er mye man ikke vet når man ikke har frpøvd en bestemt type utstyr fra før. Man kan ikke stole på at ekspeditører i elektronikkbutikker forteller sannheten på den måten du vil høre den når de skal selge deg et produkt. De skal jo tross alt selge.
Hvordan en BD-spiller oppskalerer DVD og hvor rask oppstart og betjening er kan være svært forskjellig fra spiller til spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2010 15.37.12 #14 av 14
Postet av: teebee
"MrDig79" skrev:Sa ikke noe om at de sammenligner blu-ray med dvd,men de tester blu-ray filmer og de aller fleste får middels bra kritikker..
Og da kan du like gjerne gå for en dvd med topp kritikker.


er jo viktig om en bluray med middels karakterer er bedre enn en dvd med toppkarakterer eller ikke. om de da koster like mye er jo bluray det naturlige valget selv om den ikke får full score. men jeg må si at jeg også sjekker score før jeg kjøper film. er den ikke på de to høyeste nivåene så er sannsynligheten liten for jeg kjøper den, men da kjøper jeg heller ikke dvd versjonen.

dvd som format er dødt for meg så lenge det finnes en bluray utgave. unntakene fins jo og foreløpig er det south park og simpsons sesongene som fortsatt godtas på dvd. har selv ikke testet forskjellene på bluray og dvdfilmene jeg har i begge formatene, så kan ikke si noe om det er så sykt mye forskjell. men så lenge prisen er så lik så kjøper jeg det som er potensielt bedre. (har lagt meg på en grense på max 150kr per film som nå kryper ned mot 100kr)
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar