Logo

BOSE - noe positivt ?

Skriv et svar
04.09.2005 21.23.41 #1 av 17
Postet av: aavdst
Jeg var på boligmessa på Valhall, Oslo denne helgen og fikk presentert BOSE Lifestyle. Har sjekket litt i dette forumet etter erfaringer om denne, men eneste jeg fant var et innlegg fra i fjor hvor BOSE generelt ble dømt nedenom og hjem.
Men; jeg skal kjøpe en flatskjerm til å ha i stua (ikke kjellerstue eller egen tv-stue). Altså et sted hvor man innimellom må ta hensyn til andre. Derfor vil jeg ha et hjemmekino-anlegg som kan spille ren og klar lyd, uten å måtte "guffe" lyden altfor høyt. Dette skal også fungere som musikk anlegg (kaster ut det gamle stereo-anlegget.) Dessuten var det veldig bra lyd som kom ut av de små høytalerne. Jeg vil ikke ha store høytalere mer. (har hatt et par digre Paradigme nå i 8 år). Dessuten skryter BOSE reklamen av kalibreringsmulighetene for å tilpasse rommet etc.
Noen som har erfaringer med dette anlegget?
Har HD formatet noe å si for hjemmekino-anlegget? Må man tenke på noe i den forbindelse? Eller gjelder det kun for TV'en?
(PS! Jeg har BOSE i bilen og er fornøyd der ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 21.34.20 #2 av 17
Postet av: arntos
Lyd anlegget har ingenting å si for kommende HD sendinger.

Ang høytalerene kan jeg desverre ikke si så mye, men det jeg har hørt av Bose låter bra tatt størrelsen i betraktning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 21.38.49 #3 av 17
Postet av: Rune
Jeg mener at til 50k som et av bose anleggene koster så vil du få mye bedre lyd av f.eks å kjøpe Tannoy Arena og f.eks Yamaha RXV-657 og DV557. Dette koster også 20k mindre og vil også gi automatisk kalibrering av systemet. Tannoy Arene er et lite lekkert system som akkurat ble kåret til beste hjemmekinohøyttalere av EISA for 2005/2006

Generellt virker det som om Bose er overpriset i Norge. Boseanlegget til 50k koster f.eks 3995 dollar veiledende og selges rimeligere enn det. Det vil si under halv pris av hva det som er vanlig i Norge.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 22.06.52 #4 av 17
Postet av: aavdst
Takk for svar. Så vidt jeg kan se så er de to dyre BOSE Lifestyle variantene til henholdsvis kr 43k og 50k de som inneholder uMusic og lagring av CD'er (opptil 350 cd'er på den dyreste). men hvis man ser bort i fra denne funksjonen, så kommer man ned i 35k eller 22k for den rimeligste. Men er enig at dette er dyre saker ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 00.20.21 #5 av 17
Postet av: Torja
Hopper på det du som er skrevet så langt. Bose er design og dyrt. Ikke for at det er noe galt med det, men du betaler for designet.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 15.19.23 #6 av 17
Postet av: Schumacher
Skjønner ikke hvorfor BOSE er dyrt,designet er bedritent,passer for Latte-drikkende studenter som ikke har sosiale antenner.Det som værre er,er at lydkvaliteten overhodet ikke gjenspeiler seg i prisen......Sjekk heller ut Dynaudio sin Audience SE og Contour serie hvis du skal ha høytalere i den prisklassen....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 21.21.24 #7 av 17
Postet av: aavdst
Det var da svært til karakteristikk: lattedrikkende studenter uten sosiale antenner - det er kjøpere av bedritne Bose?!
Håper dette var ment humoristisk. Seriøst innlegg var det hvertfall ikke.
Men takker ellers for de andre betraktningene og tips om andre anlegg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 21.37.39 #8 av 17
Postet av: Audiophile-Arve
Eg har omtalt Bose Lifestyle 28 på http://www.audiophile.no, og er i grunnen godt fornøgd med konseptet, det er svært lett å få ganske god lyd ut, ufatteleg lettplassert (høgre til høgre, og sentrum i midten, resten ordnast automatisk.
Dersom du kjøper fullpris, vil både Tannoy, Mirage. Epos og mange andre ha spennande alternativ, dersom du finn ein "intelligent" receiver til å sette opp lyden. Men eg meiner Bose absolutt bør vurderast.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2005 07.12.54 #9 av 17
Postet av: aavdst
Hei Arve. Jeg leste artikkelen din. Det var interessant. Har du noen erfaring med 3-2-1 systemet til Bose også? Der hvor man slipper bak-høytalere men istedet får surroundlyd kun med fronthøytalere? Vil det fungere? Du skrev at alt var inkludert; det vil si både receiver, dvd/cd spiller og radio samt subwoofer og høytalere? Jeg får ta meg en tur i butikk og se/høre dette nærmere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 11.46.17 #10 av 17
Postet av: Moskosel
Heisann
Jeg har et BOSE lifestyle 48 som jeg importerte fra USA i fjor. Det kostet meg (inkl. frakt, toll mva osv) rett i overkant av 25 000. Noe jeg synes er billig for et anlegg som er ufattelig lettplassert og som gir en (tålig) god lyd uten å helt dominere huset. Det må være det hjemmekinoanlegget som har den høyeste WAF (Wife Acceptance Factor) i verden. Kona jublet da det (forhistoriske) monsteranlegget ble pakket ut av huset.

Selvsagt finnes det anlegg til samme prisen som gir MYYYYE bedre lyd - men ingen som er så til de grader usynlig og lettplassert.

Dessuten er lagringsenheten et funn i en familie der ungene (på 7 og 12) spiser cd-plater. Hver gang man kjøper noe nytt lagres det rett inn i anlegget, og man her det der for alltid. I tillegg forsvant hele det fæle cd-racket også ut av stua. Rent og pent og fantastisk enkelt. Man kan ha opptil 9 forskjellige "spilleprofiler". Det vil si at jeg, kona og begge barna har sine egne profiler. Så om jeg setter anlegget på "random" i min profil, så spiller anlegget kun musikk som jeg foretrekker. Samme med konas musikk(grøss) og barnas (helt jævlig)..

Koblet opp mot en Pioneer 43 tommers flatskjerm gir dette et flott resultat!

Anbefales!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 12.13.00 #11 av 17
Postet av: sax
"Schumacher" skrev:Skjønner ikke hvorfor BOSE er dyrt,designet er bedritent,passer for Latte-drikkende studenter som ikke har sosiale antenner.Det som værre er,er at lydkvaliteten overhodet ikke gjenspeiler seg i prisen......Sjekk heller ut Dynaudio sin Audience SE og Contour serie hvis du skal ha høytalere i den prisklassen....


Fordommer?


En bra ting med BOSE er muligheten for multiroom løsning.
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 13.37.34 #12 av 17
Postet av: Atle Torp
Jeg har hørt en del på BOSE, og min mening er at hvis lydkvalitet spiller noe som helst rolle, så kjøp noe annet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 13.45.11 #13 av 17
Postet av: Fluggua
Vi hørte på BOSE - dyr, mer dyr og svindyr variant - før vi kjøpte surroundanlegg nå. Må bare si meg enig med mange her, svindyrt i forhold til hva du får. Design JA, lyd NEI. Dessuten forhandles det her av Expert.

Vet ikke hvor mange penger du vil legge i :lol: "hensynspakka", men hva med å titte på samme løsning som vi kjøpte (står i signaturen). Det kan du nemlig ha på lavt og enda få rein, god lyd.
Denon AVR 2106 - Denon DVD 1920 - Dali Concepta 6 - Sony KDL 46W2000 - Sunwave SRC3000 - Argon DAB2
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2006 14.13.00 #14 av 17
Postet av: toei
Heisann.
Vil bare si noen ting ang. bose.
Først og fremst så forhandles dette av Expert Bonus butikker, og ikke alminnelige Expert butikker.

Bose er altså eid av en mann, nemmelig inderen Dr. Bose. Det er ikke som Sony eller noe annet AS. Det meste av overskuddet til Bose, går til forskning av lyd.
Men for og ha det klart, Bose satser på størelse(type liten) og kvalitet. Det er derfor reklamene deres går ut fra hi-fi blader, og inn i interiør magasiner.
Man kan gjemme høytalerene mange steder, og lyden finner like fordømt frem.(p.g.a. deres AdaptIQ som Arve har skrevet om).
Det er klart at man kan få mye mer lyd for pengene hvis man kjøper noe rått, som KEF, og som dere anbefaler Tannoy Arena.

Bose koster også som kjent 50 % mindre i USA. Veldig sært, men sånn er det nå en gang... Importerer man dette, burde man få en godkjent kar til og bygge det om til 230 volt.(er vist bare en i Norge som gjør dette)
Man mister også noen år med garanti(tror du får 2 år hvis man importerer, og 5 hvis man kjøper i Norge). RF systemet fra usa kan også interferere med Norske ting.

Når det gjelder Bose 3-2-1, så er det et stereo anlegg med en dolby chip som lager en følelse av suround. Det fungerer faktisk ikke så ille! Men blir såklart aldri som et ordentlig suround anlegg. Nå får man 3-2-1 GSX som har jewel case høytalere og uMusic(harddisk).

Har selv Bose acustimass 10(5.1 høytalerpakke med doble kuber) koblet til en 5x80w Hitachi forsterker. Men høytalerene er lettdrevne, og kan ikke sprenges(hvis man ikke kjøper et monster av en suround forsterker såklart)
Jeg er kjempefornøyd med anlegget. Det er strålende til film, og helt ok til musikk. Har planer om og kjøpe et stereo anlegg til musikk, netopp fordi gulvhøytalere er råere på musikk en bose.

Så vil man ha det neat og smått og lov av fruen, som er en viktig faktor :), så kan Bose anbefales, selv om man helt sikkert får mange andre alternativer som er bedre eller billigere. Men nå er Bose noe helt for seg selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2006 00.34.59 #15 av 17
Postet av: T_Virus
skal du handle så styr unna expert ihvertfall.
hificenterkjeden er også bose forhandler trur jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar