Logo

center bak lerret??

Skriv et svar
09.03.2004 12.11.15 #1 av 9
Postet av: kamelon
[hei..jeg har bare et spm ang lerret..hva gjør folket med center kassen bak lerretet?
finnes det "perforerte" lerret?altså lerret med hull i?eller har alle dette?synes det blir for lavt å ha centeren under lerretet,får da en snodig tale mot haken lyd..synes dette låter rart..har ikke sjekket så mye rundt om heller,håper på kloke svar!!
hilsen nykommeren
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2004 15.36.34 #2 av 9
Postet av: kakehode
[quote="kamelon"][hei..jeg har bare et spm ang lerret..hva gjør folket med center kassen bak lerretet?
finnes det "perforerte" lerret?altså lerret med hull i?eller har alle dette?synes det blir for lavt å ha centeren under lerretet,får da en snodig tale mot haken lyd..synes dette låter rart..har ikke sjekket så mye rundt om heller,håper på kloke svar!!
hilsen nykommeren[/quote]

I kinosaler er dette meget utbredt. Forståelig nok, ettersom man ikke ønksker svære høyttalere foran lerretet. Men det som da skjer er at diskantvolumet piskes kraftig opp slik at det skal låte bra gjennom det perforerte lerretet. I den jevne hjemmekino vil nok dette bli mer kluss enn morro. Lyden dempes jo av lerretet som da henger foran, særlig hvis det ikke er perforert! Det finnes sikkert løsninger for privat bruk, men det likter det høy prislapp av, så finn på en annen løsning! F.eks dobbel senter, en over og en under lerretet, men pass på at forsterkeren din klarer det.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2004 21.08.45 #3 av 9
Postet av: Xvani
Det finnes perforerte laerrett, om de er dyrere vet jeg ikke. Du kan skru opp volumet p& center for & kompensere for lyddempingen.

Kinoer har som nevnt opptil flere centere bak laerrettet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2004 21.50.24 #4 av 9
Postet av: Patrick Pedersen
det finnes perforerte lerret for hjemmebruk også med mye finere perforering enn hva som er i en kinosal.
ta kontakt med avab, elpag eller photo phono sistnevnte er nok billigst, får du ikke napp der kan du prøve knutsen kinotekniske i drammen som er vår total levrandør og service ansvarlige på jobben.

for og åpnå best resultat med ett perforert lerret så må du ha en robust ramme som du kan spenne lerretet hardt opp i, å vis det er noe mer du trenger og vite så send meg en mail eller ta kontakt med meg på msn: qscrmx@hotmail.com
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2004 16.21.50 #5 av 9
Postet av: Hi-Fil
[quote="kamelon"][hei..jeg har bare et spm ang lerret..hva gjør folket med center kassen bak lerretet?
finnes det "perforerte" lerret?altså lerret med hull i?eller har alle dette?synes det blir for lavt å ha centeren under lerretet,får da en snodig tale mot haken lyd..synes dette låter rart..har ikke sjekket så mye rundt om heller,håper på kloke svar!!
hilsen nykommeren[/quote]

Det finnes som de andre også nevner, men perforert lerret gir deg (uansett hvor godt perforert det er) en enorm degradering av lydbildet fra senterhøyttaleren. Det er absolutt ikke å anbefale, og må kun være en kriseløsning (sist utvei).
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2004 18.33.13 #6 av 9
Postet av: Patrick Pedersen
ja men du får noen perforerte lerret som ikke demper lyden, det ene jeg vet om heter harkness og det får man kjøpt fra knutsen kinotekniske, men man må sitte ca 4,5 meter ifra det for og få bra bilde,
men med en equalizer og en spectrum analyzer så løser man fint det problemet uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2005 02.09.19 #7 av 9
Postet av: www.raaudio.no
[quote="Hi-Fil"][quote="kamelon"][hei..jeg har bare et spm ang lerret..hva gjør folket med center kassen bak lerretet?
finnes det "perforerte" lerret?altså lerret med hull i?eller har alle dette?synes det blir for lavt å ha centeren under lerretet,får da en snodig tale mot haken lyd..synes dette låter rart..har ikke sjekket så mye rundt om heller,håper på kloke svar!!
hilsen nykommeren


Det finnes som de andre også nevner, men perforert lerret gir deg (uansett hvor godt perforert det er) en enorm degradering av lydbildet fra senterhøyttaleren. Det er absolutt ikke å anbefale, og må kun være en kriseløsning (sist utvei).


Dette er tull! ta deg en tur til Sound Pressure Distribution AS på Lillestrøm så er jeg rimelig sikker på at du forandrer mening. Perforert lerret fungerer utmerket til hjemmekino.

Roy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2005 09.14.31 #8 av 9
Postet av: Zulu
Det finnes lerret som slipper lyden så og si upåvirket i gjennom. Lerretene jeg tenker på er fra franske ScreenResearch. Ulempen er en høy pris. Et grått lerret på 104 tommer koster fra 3400 Euro (ca 27.000 kr med dagens kurs)

Mer info her
Sjekk også ut hvordan lerretene påvirker lyden her
Zulu
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 07.47.11 #9 av 9
Postet av: Zulu
AV Ultimate har nå lagt ut test av et ScreenResearch-lerret. Testen finner du her
Zulu
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar