Logo

Component eller HDMI

Skriv et svar
31.12.2007 11.18.44 #1 av 7
Postet av: mrwater
Hei! Da jeg bygget huset la jeg et vanlig 12mm rør fra der projektoren skulle stå til der dvdspilleren skulle stå. Senere skjønte jeg at man ikke får en hdmi kabel gjennom røret, men at en component kabel skal kunne gå. Litt irriterende å finne ut slikt etterpå.

Jeg har hørt av en selger at man får like bra bilde med component som med hdmi. Kan noen gi meg noen gode råd:

1. Hvilken kabel gir best bilde?
2. Finnes det en dvdspiller som har progressiv skann på component utgang?


Utstyr:
projektor Optoma hd65 720p, 1600 ansi lumen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 12.59.27 #2 av 7
HDMI er digitalt og det forekommer ikke noe signaltap på veien, HDMI har desutten en høyere båndbredde og kan overføre både lyd og bilde. Komponent er det beste analoge alternativet. Overfører kun bilde, kan i praksis ikke sende høyere oppløsning enn 720P/1080i, I likhet med HDMI kan den formidle progressiv skanning og HDTV-signaler.

Så jeg hadde valgt HDMI da det er det beste tilgjenglige alternativet på markedet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 12.39.47 #3 av 7
Postet av: Inbreak
Trur nok ikkje du får component-kabel gjennom røret heller eg.
Då må det i tilfelle vere tynne nokk kablar samtidig som du kan ta av pluggane i eine enden og sette dei på igjen etterpå.
Du skal jo tross alt ha 3 kablar gjennom i staden for 1 ved HDMI.
Så då går du jo selvfølgelig for HDMI sidan ingen av dei går i røret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 21.53.49 #4 av 7
Postet av: mrwater
Jeg tror jeg vil kjøpe HDMI 7m kabel. Både dvdspilleren og projektoren støtter HDMI 1.3.

Er det store forskjeller på slike kabler. Er det noen jeg bør styre unna? Hva slags kabler anbefales?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 22.40.33 #5 av 7
Anbefaler deg å lese mer om dette her:
viewtopic.php?f=16&t=9979&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=noen+med+god+greie
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 11.31.07 #6 av 7
Postet av: tiwas
Det som er en tommelfingerregel for digitalt signal (håper jeg ikke banner i kirken nå) er at enten så har du signal, eller så har du ikke signal. Det er ikke noe mellom. Derfor - om du har en kabel som gir deg signal på den avstanden du ønsker, så skal det ikke være forskjell på kabler. Det som kan variere er båndbredde og potentiell lengde...

For min egen del skal jeg kjøpe kabel på Clas Ohlson med børbart endestykke da jeg skal montere TV-en min på heis. Det vil da blir mindre belastning på inngangen på TV, og ikke minst mindre sjanse for at kabelen faller ut etter hvert :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2011 13.31.11 #7 av 7
Postet av: tceteam
hdmi uten tvil
samsung ue46b7070wwxxe- yamaha rx-v767- klipsch syngery f20-xtz w99 12.16-ps3 slim-samsung bærbar ns150-grundig dtr 8740 mhp-htc incredible s
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar