Logo

Dali Concept 6

Skriv et svar
09.12.2008 20.02.19 #16 av 43
Postet av: dAVinci
Infinity Beta er en morsom høyttaler til kino. Jeg tror nok Dali Concept er en noe mer laid back høyttaler enn Infinity Beta. Selv tror jeg kanskje jeg ville foretrukket Infinity Beta til kinoen og Dali Concept til musikk.

Du lurer litt på sub også, og jeg skal nok skaffe meg en 8-tommer eller 10-tommer fra XTZ til stua og mine Dali Concept 1. Dali-subben har jeg hørt, og den synes jeg ikke noe særlig futt i seg.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2008 21.02.48 #17 av 43
Postet av: Morten21
Da er Yamaha RX-V 663 bestilt hos mpx.no!

Da er det bare å bestemme seg: Concept 1, Concept 2 eller Lektor 1 som fronthøyttalere? Lektor får en glimrende vurdering i What HIFI? - og koster bare 200,- mer.

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/dali_lektor_1_hoeyttalere_lys_valnoet.htm

Dersom noen har negative/positive ord om Lektor 1 (kontra Concept 2) - kom med det!

For øvrig er jo dette på sikt et hjemmekino-anlegg, men musikk er vel så viktig. Kjøper hjemmekino-reciever fordi den kan brukes både til film og musikk. Og selv om mange høyttalere sikkert kunne guffet mer på i filmsammenheng, mistenker jeg at Lektor 1 leverer glimrende musikkopplevelse, samt at den fungerer fint i film-sammenheng? Eller tar jeg feil?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 00.14.53 #18 av 43
Postet av: Zleepyme
Lector serien er vel den litt vassere serien til Dali. Bedre elementer en på Concept serien(Drømmer om Lector 10) Kommer sikkert ikke til å lages, men hadde vært gøy;)

Bare et spørsmål fra en som har skummlest litt: Har du lagt fra deg ideen om Concept 6/Lector 6?

Noen av de morsomste opplevelsene mine var Metallica Black album på et par Dali 104 på et lite gutterom på under 10 kvm(riktig nok med en liten integrert stereo forsterker) og du verden for en morsom opplevelse! Dali Concept 6 er omentrent arvtager med Dali 104. Tenkte bare å nevne det, før evt du kjøper C1, eller L1.

Lykke til!:)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 00.23.26 #19 av 43
Postet av: Morten21
Takk for svar!

Har egentlig ikke lagt vekk Concept6-tanken, nei. Men tanken på en stativ-høyttaler ble mest aktuell pga to ting: 1. Liten stue, og 2. Usikker på om 663-recieveren kan drive Concept 6 på en overbevisende måte.

Hva sier du, tror du recieveren jeg har bestilt greier å drive Concept 6? Jeg ser jo at Yamahaen er oppført med 7x95W i 8ohm, men Daliene oppgir ikke watt? 91db står det bare.

Og at Concept 6 er gull kontra Lektor 1 i en liten stue? Da hadde jeg jo faktisk sluppet problematikken med vanskelig posisjonering av høyttalere ved hjelp av veggfester......!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 13.34.38 #20 av 43
Postet av: Morten21
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=&testid=1902

Denne er hos komplett til 1300,-! Regner ikke med den er like god som Concept 6, men til den prisen er det jo rimelig fristende.

Dynavoice F6, som mange anbefaler, finner jeg ikke til salgs noen steder.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 16.03.23 #21 av 43
Postet av: dAVinci
Jeg vil tro RX-V663 fint kan drive Concept 6. Jeg har samme receiver, og den lager jammen liv i mine Focal JMLab Cobalt 816S som har 2 stk 6,5". På den annen side er jeg ikke uenig med deg i at en liten stue fint klarer seg med mindre høyttalere, og så supplerer en med sub. Skulle jeg hatt nye høyttalere ser jeg ikke bort i fra at jeg ville valgt noe mindre fronter i min dedikerte kino.

Dynavoice og XTZ finner du på http://www.surround.no.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 16.40.55 #22 av 43
Postet av: Morten21
Se der hadde Dynavoice F6-ene gjemt seg, ja.

Jeg får recieveren til gards nå i kveld, så synd jeg sitter her uten høyttalere. Reiser hjemover for jula på mandagen, så må sette høyttalerbestilling på vent til 5. januar når jeg er tilbake etter juleferie. Så da får jeg lure på det i jula:

Dynavoice F6, Concept 6 eller Lektor 1 - sistnevnte da med en sub attåt. Som student er jo F6 fristende med lav pris. Samtidig er dette en investering jeg skal ha lenge, og om Concept 6 da banker F6 ned i støvlene kvalitetsmessig, så ... Gruble, gruble.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 17.38.25 #23 av 43
Postet av: dAVinci
Jeg tror Lektor vil gi deg bedre lyd enn F6. F6 går sikkert noe dypere, men du skal vel i alle fall ha sub? Da er det i mellombass og oppover du ønsker kvalitet, ikke sant?
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 18.23.22 #24 av 43
Postet av: Morten21
Tenkte slik:

Med Lektor 1, må jeg kjøpe med sub (XTZ 8/10") fra dag én.

Om jeg kjøper F6 eller Concept 6, er ikke sub så presserende, men kjøpes antagelig på sikt.

Det som er greit med gulvhøyttaler er at jeg slipper å begynne med veggfester som skal dreies. Og sånn sett får jeg vel både i pose og sekk med Concept 6, gulvstående + kvalitet. Så var det prisen da... Er forskjellen på F6 og Concept 6 så stor at prisforskjellen kan rettferdiggjøres?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 21.06.17 #25 av 43
Postet av: dAVinci
Har du vurdert Dynavoice Challenger M65? Jeg har ikke hørt disse, men de diskuteres i alle fall MYE mer enn Dali Concept 6 på diverse fora. Skulle jeg ha handlet i den prisklassen ville i alle fall jeg vært nysgjerrig.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 21.27.13 #26 av 43
Postet av: Morten21
Kikket såvidt på de nå. Ser særdeles spennende ut, men med en max effekt på 250W er jeg ganske overbevist om at 663-en ikke strekker til!?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 22.09.39 #27 av 43
Postet av: Zleepyme
Dynavoice M65 spiller bra, men strekker seg nok ikke helt opp mot Concept 6 som allrounder. Men så koster de nesten bare halvparten også da:) Concept 6 vil drives greit med RXV663. Sjekket ut 663 og 863 på Yamaha NS555, overaskende lite forskjell på kraften på disse to reciverne. dvs at for å få mer effekt ut av en surroundreciver alene, så må man opp mor RXV1900/3900 for å høre nevneverdig forskjell. En sub eller effekttrinn kan hjelpe på på sikt, men har du først investert i C6 ene, så slipper du å bytte disse. Lector6 er en litt mer påkostet høyttaler(bedre elementer), og vil da kreve mer av reciveren, så min anbefaling er å gå for C6. Tror ikke du vil angre. Og uansett har du sikkert mulighet for å bytte hvis det ikke skulle bli bra:)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 22.16.02 #28 av 43
Postet av: Morten21
Glimrende!

Du anbefaler C6, da ser du helt bort i fra Dynavoice F6 pga kvalitetsforskjell, eller? Som jeg sa, de er fristende pga. pris, men jeg vil prioritere C6 og kvalitet dersom kvalitetsforskjellen er vesentlig.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 19.14.12 #29 av 43
Postet av: Zleepyme
Det er nok en vil klasseforskjell på de to høyttalerne ja. Men F6 er en kongebra høyttaler til den prisen, men der kreves nok sub for de er litt tynne i bunnen. Tar man det i betraktning, så er det kanskje ikke så stor prisforskjell heller. Man betaler sikkert litt for merket også hvis man velger Dali C6, så hele pris differansen er nok ikke kun lydkvalitet. Men likefult mer allround høyttaler på C6.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 19.46.42 #30 av 43
Postet av: Morten21
Ligger an til Dali Concept 6, men har til nyttår å gruble på før jeg skal tilbake fra ferie og skal bestille.

Et spørsmål:

Dersom jeg i tillegg til C6 kjøper en sub. Tar denne suben da litt av jobben fra C6, slik at recieveren får en lettere jobb med å levere kraft til C6ene? Eller spiller C6 nøyaktig det samme, også i "bassområdet"?. Jeg vil vel tro det siste, men vil bare være sikker.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar