Logo

Deal VS Komplett VS Elprice

Skriv et svar
10.07.2005 16.10.58 #1 av 26
Postet av: FreddyB
Sjekka ut ein Panasonic TH-42PA50 hos desse tre.

Deal: 28.990,-
Komplett: 17.990,-
Elprice: 24.995,-

11.000,- i forskjell frå den dyraste til den billegaste! Reknar med at dette er samme TV, sjølv om den heiter TH-42PA50E hos Komplett.

Dette viser at det kan vere store pengar å spare ved å snoke litt rundt, i alle fulla fall..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2005 18.07.29 #2 av 26
Postet av: Tannoy
Et meget godt eksempel at ALLE forhandlere tar seg for godt betalt i dette landet...
Komplett har sikkert en fortjeneste på 2-3 ganger skjermens pris i dett eksempelet...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2005 18.51.37 #3 av 26
Postet av: Rune
"Tannoy" skrev:
Komplett har sikkert en fortjeneste på 2-3 ganger skjermens pris i dett eksempelet...


Beklager, men her tar du nok helt feil. Sannsynligvis har de nok bortimot ingen fortjeneste i det hele tatt eller selger med tap.

Det er en generell mistfortståelse at butikker tjener mye penger på elektronikk. Jeg vil anta at snittfortjenesten på flatskjermer som selges i Norge er under 10% av kjøpesummen. Dette skal dekke lager, lønn, utgifter med reklamasjoner osv.

Grunnen til den lave fortjenesten er den store konkurransen mellom kjeder som Elprice, Elkjøp, Lefdal, Expert, Siba osv.

Det finnes nok produsenter hvor butikken kanskje har så høy som 30%, men da snakker vi om merker som selges på få kjeder. Dette gjelder absolutt ikke Panasonic.

Det er den lave fortjenesten på elektronikk som har gjort det ikke finnes lenger små butikker som selger f. eks flatskjerm. Det går ikke ann å leve på å selge 1 flatskjerm i uken med 1000 kr fortjeneste. Man er nødt til å ha veldig stort omløp av produkter.

Når man snakker om andre produktgrupper som klær da har man en helt annen fortjeneste. Da snakker man ofte om 3 og 4 gangen. De kan jo reklamere med 60% avslag å enda tjene godt. Vil f.eks tro at Dressman i snitt tjener mer pr bukse i kroner enn f.eks Lefdal tjener pr TV de selger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2005 21.17.01 #4 av 26
Postet av: rmartin
hei
jeg jobber i euronics kjeden. og sist eg sjekket er komplett sin pris ca 1000 under inn pris. men vil tro at de vil ta det igjen på bordet,veggfeste osv
. . Pioneer 508xd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 07.31.56 #5 av 26
Postet av: Kjell
Med fare for å bli flamet :lol: .

Hvordan kan det ha seg at de selger skjermen billigere i Sverige og mye billigere i Tyskland? OK, kan hende Panasonic stikker av med penga, men i alle fall du blir flådd og lurt hele tiden.

Se også Komplett.se sine sider og du finner at de selger den for omtrent samme prisen som den var på tilbud i helga her hjemme.
Mitt beste råd er importer selv når det er slike prisforskjeller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 08.08.09 #6 av 26
Postet av: sax
Prisen du har oppgitt på Deal.no og komlett.no er feil.

Deal.no: 23.995,-
Komplett.no: 22.990,-
Elprice: 24.995,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 08.17.42 #7 av 26
Postet av: Tannoy
Godt poeng Kjell!
Jeg har ingen tro på at el-kjeden, samt nettbutikker ikke tjener gode penger på oss forbrukere...
I følge Elkjøps hjemmesider omsatte de alene for 10.7mrd kroner i året 2003/2004, et sted må jo pengene komme fra...
Man merker jo fort hvor mye selgerne har å gå på når det gjelder f.eks flatskjermer...
Sist jeg var på Elkjøp, slå selgeren av 5000 i løpet av de første 30 sek jeg hadde pratet med han...
De som ikke legger opp til pruting, taper mye penger...her er det masse å gå på!
Dersom man sammenligner f.eks Komplett.no og .se ser man store forskjeller på f.eks PV500, hvorfor det mon tro?
Kan ikke tenke meg at driftsutgifter, frakt osv er noe særlig dyrere her i Norge enn i Sverige.

Et siste eks: Elprice tar 3 k for bordstativ til PV500, veil ca 1400 i følge Panasonic, rent overskudd...

Derfor blir min konklusjon at siden det er så mye penger i omløp i dette landet, vil kjedene skumme fløten...

Sånn som jeg ser det er det tilnærmet null konkurranse i dette landet, heldigvis litt bedre etter at nettbutikkene er i gang, men disse er små aktører i forhold til de store el-kjedene.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 08.24.01 #8 av 26
Postet av: arntos
"Tannoy" skrev:

Sånn som jeg ser det er det tilnærmet null konkurranse i dette landet, heldigvis litt bedre etter at nettbutikkene er i gang, men disse er små aktører i forhold til de store el-kjedene.


Tyder på at du ikke har kunnskap om denne bransjen. Fortjenesten som kjedene har blir mindre og mindre for hver dag. Grunnet konkurranse kjedene mellom. Slik at som Rune skrev, man må opp på volum for å tjene penger og da må pris ned. Selvsagt finnes det produkter man tjener penger på, men det er ikke type flatskjerm produkter. Selv om det er mulig å prute på enkelte skjermer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 08.48.58 #9 av 26
Postet av: Kjell
Tror ikke dine argumetner holder.

Av Innlegg
arntos Skrevet: 11/07/2005, 9:24 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Tyder på at du ikke har kunnskap om denne bransjen. Fortjenesten som kjedene har blir mindre og mindre for hver dag. Grunnet konkurranse kjedene mellom. Slik at som Rune skrev, man må opp på volum for å tjene penger og da må pris ned. Selvsagt finnes det produkter man tjener penger på, men det er ikke type flatskjerm produkter. Selv om det er mulig å prute på enkelte skjermer.



Se bare på hva som ble tatt for en Infocus 4805 når den kom 14995,-. På tilbud i dag får du den for 8000,-.

BenQ sin PE 7700 som koster 18 K på nettet ble solgt på tilbud til 15 K på messa, så at det er penger igjen er det ikke tvil om.

Se også på PE7800 som kosta rundt 18 k en god stund i dag får du den for under 13 k. Tror ikke butikkene selger dem med tap.

Se bare på hvordan plasmamodellene har ramlet også Hva kostet 42PA50 når den kom og hva koster den i dag?

En plasmaskjerm veier rundt 40 kg og koster fra 10 til 35 k => altså en pris per kilo på mellom 250 - 875. Dette er ikke et resultat av produksjonskostrnadene, men av prispolitikk.

Hva koster en CRT i dag i forhold til for kun en kort tid tilbake?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 09.37.56 #10 av 26
Postet av: Runel
Det er ikke lukrativt å selge Projektorer og Plasma :wink: Grunnen til at prisene på f.eks PE7800 har gått ned er at PE7700 kom med bedre spec til ca samme pris da må impotøren senke kost prisen til butikkene for å få ut PE7800 fra lagret.

Hvis en butikk selger en PE7800 til 13k er det tap ja med de opplysninger jeg har samme med PE7700 til 15k er også tap.

Hvis butikkene hadde tjent så voldsomt på flatskjerm hvor har ikke alle selgere den feteste skjermen selv i stua :roll: svaret er at utprisen ikke er så forskjellig fra innprisen :wink: Kanskje 10% i snitt.

Grunen til at CRT er billig om dagen er at ellers hadde de ikke solgt noe av dem da "alle" skal ha flatt. Produsentene har senket prisene mye ja.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 09.57.27 #11 av 26
Postet av: FreddyB
"sax" skrev:Prisen du har oppgitt på Deal.no og komlett.no er feil.

Deal.no: 23.995,-
Komplett.no: 22.990,-
Elprice: 24.995,-


Ikkje min feil at dei har forandra prisane i dag, vel..? Ganske utrulig, må eg seie! Når eg var innom i går, var prisane dei som står i teksten. Eg sendte endåtil mail til Deal og Elprice for å sjekke om dei kunne konkurrere..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 10.10.25 #12 av 26
Postet av: arntos
"Kjell" skrev:Tror ikke dine argumetner holder.

Av Innlegg
arntos Skrevet: 11/07/2005, 9:24 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Tyder på at du ikke har kunnskap om denne bransjen. Fortjenesten som kjedene har blir mindre og mindre for hver dag. Grunnet konkurranse kjedene mellom. Slik at som Rune skrev, man må opp på volum for å tjene penger og da må pris ned. Selvsagt finnes det produkter man tjener penger på, men det er ikke type flatskjerm produkter. Selv om det er mulig å prute på enkelte skjermer.



Se bare på hva som ble tatt for en Infocus 4805 når den kom 14995,-. På tilbud i dag får du den for 8000,-.

BenQ sin PE 7700 som koster 18 K på nettet ble solgt på tilbud til 15 K på messa, så at det er penger igjen er det ikke tvil om.

Se også på PE7800 som kosta rundt 18 k en god stund i dag får du den for under 13 k. Tror ikke butikkene selger dem med tap.

Se bare på hvordan plasmamodellene har ramlet også Hva kostet 42PA50 når den kom og hva koster den i dag?

En plasmaskjerm veier rundt 40 kg og koster fra 10 til 35 k => altså en pris per kilo på mellom 250 - 875. Dette er ikke et resultat av produksjonskostrnadene, men av prispolitikk.

Hva koster en CRT i dag i forhold til for kun en kort tid tilbake?


Om du ikke tror argumentene mine for være opp til deg. Prisene kan falle ganske dratsisk på nye produkter ja. Men det er ikke som følge av at butikkene har tjent godt, det er noe som heter prisjustering fra leverandør. Ta f.eks pio 435FDE koster i dag ca 33K, tror du nettoprisen inn til butikk var den samme når skjermen koster 50K?

Dette er vel nok om denne diskusjonen, det som har kommet fram fra meg, RuneL og Rune er ihvertfall slik det er.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 11.24.56 #13 av 26
Postet av: FreddyB

Heisann,

Det er helt riktig at prisen var 17990,- i helgen. Den skjermen var nemlig del av et superweekend tilbud og når helgen var over, så gikk prisen tilbake til det normale.
--
Per Øyvind G
Salgsavd.
Komplett.no

Tlf jobb: +47 33 47 14 00
Fax jobb: +47 33 47 14 01

Epost: salg@komplett.no
URL : http://www.komplett.no


:x
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 11.52.41 #14 av 26
Postet av: Kjell
Om du ikke tror argumentene mine for være opp til deg. Prisene kan falle ganske dratsisk på nye produkter ja. Men det er ikke som følge av at butikkene har tjent godt, det er noe som heter prisjustering fra leverandør. Ta f.eks pio 435FDE koster i dag ca 33K, tror du nettoprisen inn til butikk var den samme når skjermen koster 50K?

Dette er vel nok om denne diskusjonen, det som har kommet fram fra meg, RuneL og Rune er ihvertfall


Det er da ikke noe å bli sur for :lol: .
Når norges rikeste mann er en kjøpmann, som selger dagligvarer er det noe som er feil. Du kan jo se etter i ligneinga, hva de som har eiermajoriteten i Komplett tjener, så vil du se at de ikke akkurat har en lønn som en ekpeditør hos en eletrokjede.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 12.34.13 #15 av 26
Postet av: arntos
Ingen som er sure her vel :D

Som sagt, det blir også penger av lav fortjeneste og høyt volum... Men det hele startet vel ang priser på flatskjerm og det er vel få om noen firmaer som selger kun slike produkter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar