VannMann1
Aktiv
E-post
T2
Kunnskapsrik
E-post
Jeg har bestilt en slik TV, men prisen har allerede falt noe. Jeg ser på min ordrestatus hos Dell at den enda ikke har gått i produksjon. Kan jeg avbestille ordren og legge inn en ny? Kan jeg få prisavslag (den nye prisen)?
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
"T2" skrev:Jeg har bestilt en slik TV, men prisen har allerede falt noe. Jeg ser på min ordrestatus hos Dell at den enda ikke har gått i produksjon. Kan jeg avbestille ordren og legge inn en ny? Kan jeg få prisavslag (den nye prisen)?
Du har jo en angrefristrett siden du handler på nettbutikk, men vet ikke helt om den gjelder før tingen er sendt til deg. Som regel er det ikke noe problem å kanselere orderen før den er pakket og sendt, men dette baserer jeg på erfaringer fra Komplett.no.
Knut
T2
Kunnskapsrik
E-post
"Knut" skrev:
Du har jo en angrefristrett siden du handler på nettbutikk, men vet ikke helt om den gjelder før tingen er sendt til deg. Som regel er det ikke noe problem å kanselere orderen før den er pakket og sendt, men dette baserer jeg på erfaringer fra Komplett.no.
Ja, på de fleste norske nettbutikker er det ikke noe problem å kansellere ordren før den er pakket, men Dell sitt system virker mye mer tungrodd og det er ingen mulighet å kansellere på web'en.
VannMann1
Aktiv
E-post
"T2" skrev:Jeg har bestilt en slik TV, men prisen har allerede falt noe.
Håper at du skriver noen ord om hvor fornøyd eller missfornøyd du
er med produktet når du en gang får ditt nye tv.
Hvor mye ble det i frakt eller er frakt "gratis" ?
Knut
E-post
Alt som er "gratis" er bakt inn i prisen på en eller annen måte
Dell har jo tidligere sagt at de skal erobre markedet for flatskjerm,
sjekk denne tråden . Men jeg ville aldri ha kjøpt en flatskjerm uten først å se den i aksjon!
Knut
VannMann1
Aktiv
E-post
"Knut" skrev:Men jeg ville aldri ha kjøpt en flatskjerm uten først å se den i aksjon!
Enig, når man skal ligge ut "20 skjorter" så bør man få se
produktet i aksjon før man bestemmer seg.
Regner med at bransje bladene ta en test av DEll's
skjermer, først da får vi en samenligning med/mot
andre skjermer.
T2
Kunnskapsrik
E-post
"VannMann1" skrev:"Knut" skrev:Men jeg ville aldri ha kjøpt en flatskjerm uten først å se den i aksjon!
andre skjermer.
Jeg synes faktisk det er viktigere med angrerett enn å se skjermen. Dersom den virker OK der og da i en butikk, så hjelper ikke det om du finner noe du ikke er fornlyd med når du kommer hjem og du ikke har rett til å levere produktet tilbake og få pengene igjen.
Knut
E-post
"T2" skrev:"VannMann1" skrev:"Knut" skrev:Men jeg ville aldri ha kjøpt en flatskjerm uten først å se den i aksjon!
andre skjermer.
Jeg synes faktisk det er viktigere med angrerett enn å se skjermen. Dersom den virker OK der og da i en butikk, så hjelper ikke det om du finner noe du ikke er fornlyd med når du kommer hjem og du ikke har rett til å levere produktet tilbake og få pengene igjen.
I realiteten har du like god angrefrist i en vanlig butikk som på en nettbutikk - tror du skal se lenge etter en seriøs butikk som nekter deg å levere tilbake en TV du ikke er fornøyd med, så lenge du leverer tilbake i perfekt stand med originalembalasje osv ...
Knut
T2
Kunnskapsrik
E-post
"Knut" skrev:
I realiteten har du like god angrefrist i en vanlig butikk som på en nettbutikk - tror du skal se lenge etter en seriøs butikk som nekter deg å levere tilbake en TV du ikke er fornøyd med, så lenge du leverer tilbake i perfekt stand med originalembalasje osv ...
Kjøper du en TV over disk i en butikk som ikke har angrerett har du i realiteteten ingen rett til å levere tilbake produktet. Du er helt prisgitt at selger er villig til dette og dette kan nok variere sterkt. Kanskje du får lov til å bytte til et annet produkt. Kontant tilbakebetaling sitter nok ofte langt inne.
Knut
E-post
"T2" skrev:"Knut" skrev:
Kjøper du en TV over disk i en butikk som ikke har angrerett har du i realiteteten ingen rett til å levere tilbake produktet. Du er helt prisgitt at selger er villig til dette og dette kan nok variere sterkt. Kanskje du får lov til å bytte til et annet produkt. Kontant tilbakebetaling sitter nok ofte langt inne.
Du misforstår meg litt - når jeg sier "i realiteten" legger jeg til grunn at man ikke har en lovfestet hjemmel / rett til å levere tilbake TV kjøpt over disk - for dette er forbehold fjernkjøp som internett, postordre o.l., men en
seriøs forhandler vil ikke være så dum at han nekter å ta tilbake en TV han kan selge som ny neste dag. Mulig jeg handler på steder med kundeservice litt over gjennomsnittet ... ?
Når dette er sagt blir det i juridisk teori spekulert om det nå kan sies å foreligge en alminnelig rettsgrunnsetning (i obligasjonsrett) som gir en kjøper i "vanlig" butikk en tilbakeleveringsrett. Dette er blant annet begrunnet med at de fleste butikker faktisk opererer med en praksis der de tar tilbake produkter som kunder ikke er helt fornøyde med, selv om det ikke er formell hevingsadgang. Kall det kutyme eller sedvane om du vil.
Knut
Knut
E-post
Ser at Aftenpostens Forbruker.no har sett på Dell sine skjermer, og konklusjonen var at dette slett ikke var verst.
Sjekk det ut her
Knut
VannMann1
Aktiv
E-post
"Knut" skrev:Ser at Aftenpostens Forbruker.no har sett på Dell sine skjermer, og konklusjonen var at dette slett ikke var verst.
Og Dell's nye pris er nå 17 769 Kr.....
Knut
E-post