Logo

Digitalt bakkenett - trenger vi det?

Skriv et svar
19.05.2006 15.43.57 #1 av 15
Postet av: August
Hei,

Fant denne artikkelen i VG og tenkte det kunne være interessant med noen synspunkter.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116864



mvh
August :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 16.16.35 #2 av 15
Postet av: lien
Det er forsåvidt en interessant artikkel, men de kunne da funnet en bedre ekspert enn Neset. Jeg er enig i endel ting han sier, men vi har et generelt stort problem i Norge som alltid er det samme. Vi vil ikke innføre noe som ikke er tilgjengelig for alle. F.eks. var det ramaskrik da ikke alle fikk NRK2, men det fremdeles var lisenspenger som betalte for det. Jeg synes de skal gi ut konsesjonene til dem som ønsker å bygge ut nettet, men muligens endre den til å ikke være betalt i det fulle av staten. Så lenge det er i konsesjonene at en viss prosent av boliger, NRK nær 100%, burde det være opp til tv-selskapene å opprettholde konsesjonene. Man kan jo tilogmed innføre subsidieringsmuligheter for enkelttilfeller.

IP-tv er også interessant, men ettersom det er de samme stedene som mangler dekning for bredbånd, som kommer til å være problemområdene for digital bakkenett, så hjelper liksom det lite.

Uansett, digitalt bakkenett er veldig bra, men at det skal dekke hele landet sinker prosessen, uten at jeg ønsker at noen skal sitte uten.
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 17.36.56 #3 av 15
Postet av: Rune
Personlig mener jeg at TV over internett ikke er noe godt svar på dette.

Jeg er litt usikker på hvor mange muxer (sendere) som skal settes opp, men det er vel snakk om opptil 5 stk i de områdene med best dekning.

Hver mux har vel 19,4 mbit overføringskapasitet, dvs 100 mbit tilsammens som er tilgjengelig for alle samtidig.

Å få dette til over dagens IP nettverk er helt umulig. Selv med en fungerende mulitcast sending vil det ikke være mulig å tilfredstille dette uten at alle fikk fiber inn i husene. (ingen av dagens trådløsteknologi vil kunne gi slike hastigheter)

Nå kan man jo si at det er ingen boliger som har bruk for å se på alle kanalene samtidig og det stemmer nok. Men slik det er hos meg så har jeg en tv i stuen, en tv på kontoret, og 2 dvd opptakere. Så når Berit sitte i stua å ser på TV, jeg ser på nyhetene på kontoret, dvd opptaker 1 tar opp 24 mens DVD opptaker 2 tar opp CSI ja da trenger jeg fort 20 mbit inn og med HDTV trenger jeg fort mer. (MPEG4 trenger ca 7 mbit pr kanal etter det jeg har lest). For de med barn så er det sikkert fort 3-4 TV apparater i gang samtidig på forskjellige kanaler.

Den største ulempen med digital bakkenett er hvordan man skal håndtere flere apparater i samme hustand. Jeg er nemlig ikke interessert i å betale 4 kortavgifter for å gjøre det mulig å se på alle kanaler på alle apprater samtidig. (noe som man kan med dagens analoge kabeltv)

Media center pc med flere tunerkort og en kortleser er kanskje en løsning på dette.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 19.01.26 #4 av 15
Postet av: OKKing
Nå bygges det mye fibernett rundt forbi - og dette kan fort bli en kattepine for digitalt bakkenett. Mange husstander har allerede i dag fiber inn og med det tilgang til nærmest ubegrenset båndbredde.
Det hele må nok settes i gang nå om det i det hele tatt skal bli økonomisk forsvarlig.
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 21.49.15 #5 av 15
Postet av: boly
Som det blir sagt her, fiber bygges for full guffe over hele landet. Tror bakkenettet blir for seint.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 22.09.26 #6 av 15
Postet av: OKKing
Jepp - og Nortrødelag og Finnmark / Troms leder an - gjør de ikke? Det er hyggelig det at det skjer ting der ute.
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 22.13.03 #7 av 15
Postet av: orso
"OKKing" skrev:Nå bygges det mye fibernett rundt forbi - og dette kan fort bli en kattepine for digitalt bakkenett. Mange husstander har allerede i dag fiber inn og med det tilgang til nærmest ubegrenset båndbredde.
Det hele må nok settes i gang nå om det i det hele tatt skal bli økonomisk forsvarlig.

Har ikke fått med meg at det bygges mye fibernett. Bygges det til eneboliger også? Kun til nye husstander?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.05.2006 22.20.58 #8 av 15
Postet av: Rune
Tror det er lenge frem før den vanlige bolig for generellt tilbud om fibernett. Selv om 5 år vil jeg tro at et mindretall har et slikt tilbud.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.05.2006 02.17.04 #9 av 15
Postet av: OKKing
Nope - NTE (Nordtrødelag Energi) har besluttet å bygge ut fiber i hele regionen, så da blir det nok bra med båndbredde der. De har lovt norges beste dekning på bredbånd (skikkelig bredbånd i.e. 50 Mb ++). Ellers så bygges det mye fiber i Troms og Finmark. Dette er spesielt spennend da dette ikke er "tett befolkede" områder. Når dette er på plass har disse norges beste tilbud på IP tjenester, være seg IP telefoni, ISP tjenester eller IP TV tilbud. Vakkert, er det ikke?
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.05.2006 07.09.13 #10 av 15
Postet av: Rune
Det er flott at det skjer og jeg vet at i mitt gamle boligområde på en liten øy oppe i vesterålen nå har fiber (mens jeg nå i tjukkeste Oslo ikke har det).

Jeg håper jeg tar feil, men jeg jeg har ingen tror på at man kan bestille fiber som man bestiller adsl om f.eks 5 år. Her kan det faktisk være bedre i grisgrendte strøk. For på mitt hjemsted er det ingen problemer å grave grøfter til fiber for en rimelig penge. Mye plass mellom husene og lite asfalt gjør det enkelt + at jeg er sikkert på at det er billigere å få noen til å grave det også. Skal man legge fiber til hvert boretslag og enebolig i Oslo blir det veldig dyrt og tidkrevende.

Den dagen man har et generelt fibertilbud så vil internett være ganske annerledes. Da kan alle ha sin egen HDTV -TV stasjon som man kan sende gratis til alle :-) (det blir fremtidens blogg )
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.05.2006 10.01.48 #11 av 15
Postet av: boly
Svogeren min bor i Levanger, der bygges det fiber så busta står etter. Han får da flere pakker og velge mellom. Han skulle velge 10 mbt, der han får tv, tlf og internett. Måneds prisen var ca en tusenlapp, men når man trekker fra parabol, tlf, adsl osv blir prisen en god del rimeligere enn før.

Misunnelig jeg??????????? N E I da......
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2006 20.04.17 #12 av 15
Postet av: August
Hei,

Så blir det digitalt bakkenett alikevel:

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article795822.ece



mvh
August :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2006 21.22.46 #13 av 15
Postet av: boly
........vi skal jo få DAB og...........
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2006 21.28.00 #14 av 15
Postet av: Rune
"August" skrev:Hei,

Så blir det digitalt bakkenett alikevel:

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article795822.ece



mvh
August :)


Jeg er glad for det. For håpe at om 10 år er vi tilbake til dagens brukervennlighet med alt innbygd, men med HDTV sendinger over vanlige bordantennter. Nå har vi iallfall mulighetene hvis jobben gjøres rett.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.06.2006 11.12.50 #15 av 15
Postet av: August
Hei,

Her er noen spørsmål og svar for de som er interessert i dette emnet:

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467819.html



mvh
August :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar