Logo

Din verste butikkerfaring

Skriv et svar
22.11.2007 21.12.52 #1 av 14
Mange av oss har sikkert opplevd noen "skrekkhistorier" eller lignende ved kjøp av nytt hjemmekinoutstyr og butikkservice.

Del dem gjerne her :roll:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2007 23.51.46 #2 av 14
Postet av: boly
HIFI Klubben, jeg kommer ikke over at selgeren klarte ov vrenge CV så jævlig og etterpå forvente at jeg ble imponert...

Jeg handla et sett CV av av en meget hyggelig dame der isteden. Så alt løste seg tilslutt.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2007 07.49.16 #3 av 14
Postet av: petre2006
Jeg kommer vel neppe til å glemme kundeservicen jeg fikk på Elkjøp her om dagen da jeg har lyst til å forberede meg til fremtiden med å se hvilke løsninger og hvor langt de er kommet på Plasma teknologien hva det angår TV apparat.

Jeg møtte litt motvillig opp (vert med på mye rart i de butikkene før..), men visste at de hadde det største utvalget og helt sikkert lavest pris, og ville bli litt klokere på hva som var den store forskjellen på FullHD panelen fra Panasonic og Pioneer, samt skule litt på panelene fra LG og Samsung.

Nå hadde de riktignok bare 5 Plasma paneler inne av totalt 62 apparater utsillt, og ble litt skuffet da ingen av de hette Panasonic og/eller Pioneer. Stod i en halv time å ventet på å få hjelp (var en røys med kunder som skulle ha diverse hvitevarer først) før en litt yngre kar som kanskje var ett steg for høyt på selgerfaktor skalaen, kom bort til meg og sa;

Samtalen gjenngitt sånn ca;
- 'hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
- 'mjo, lurte da litt på ett plasma TV jeg da...
- Ja, da har vi disse fem her, fire 42" og en 50"
- Ja, har hatt en stund til å se på disse, men lurte på om dere kanskje hadde flere, tenker da på FullHD panelene og om dere kanskje ikke har pakket de ut enda?
- Nei, det har vi ikke inne. Men, da skal du ta en titt på dette panelet her, ett skikkelig godt tv fra Samsung!
- Ja, det er sikkert flott det, men jeg handler stort sett kompromissløst og vil ha Plasma, det der er LCD tv?!
- Ja, men nå er LCD TV'ene like gode som Plasma, det er en myte alt det gamle
- En myte? Du mener sortnivå og etterslep?
- Ja
- Det er ikke en myte, den Samsungen du prøver å selge meg har 8ms etterslep?
- Ja, det har plasma også..øh, vent litt, skal spørre en kollega om plasmaene kommer inn
-Nei, hør nå her.. (så var han borte en god stund)
.......venting venting...
.... så dukker han opp igjen, etter fem nye minutter...
- Nei, vi kommer ikke til å få inn noe Panasonic eller Pioneer apparater med det første
- Men, dette er seriøse Plasma TV'er, kommer dere ikke til å ta de inn i det hele tatt? Jeg er faktisk en potensiell kjøper.
(begynner å bli skikkelig irritert, ser hvor denne diskusjonen ender, men blir med litt til for å se om han faktisk sprekker i noe banalt og det gjør han til de grader)
- Altså, plasma har ingen fremtid og det kommer til å dø ut innen kort tid. LCD er fremtiden, tro meg!
- Åh, javel? Hva grunner du det i?
- Vi selger nesten ikke noen plasmaer, folk vil ha LCD siden de er overlegen hva det gjelder teknologi og pris.
- (tenker meg om, rister litt på hodet) Greitt, skal gå med på pris men man får for det man betaler og der må jeg nesten beklage å si jeg er uenig.
- Det må du få lov til å være, men dette er helt sant. (har dere hørt for en god kundeservice? Det topper seg bra nå, bare hør svaret han gir meg på mitt spørsmål)
-Men, firmaer som Panasonic og Pioneer har jo omtrent viet hele utviklingsavdelingen på ene og alene plasma paneler, tror du de ikke vet hva folk vil ha?
-----Øh, det blir nok graven deres, regner ikke med de er blandt oss innen kort tid.... (<------leste dere den? Speechless!! Han regner med at de går konkurs pga dette?!?!?!?!)
- Javel, jeg får vel gå en annen plass. Takk for hyggelig om informativ prat.

Jeg gikk min vei, vel vitende om at dette er helt utrolig. Kan virke som om de er styrt av en kampanje og du kan banne på hadde det vert kampanje på plasma hadde pipa hatt en annen lyd.

Det frister ikke å komme tilbake, men skal ha i bakhodet att de faktisk er veldig opptatt av disse bonusene de får på ulike kampanjer de er på. Vil likevel kjøpe alle mine varer fra små og kanskje mellomstore bedrifter som har dette i fingerspissene, og betaler gjerne en tusenlapp ekstra for den servicen og kunnskapen som ligger i bunn.

Beklager Elkjøp, dere er faktisk helt utrolige, gang på gang. Terningkast... ooops, terningen falt av bordet og ned i kloakken..

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2007 08.11.54 #4 av 14
Kan ikke si at han visste så mye om hva han snakket om her. Men kan de ikke heller spørre om hjelp fra en annen kollega istedenfor å si feil til kundene og miste tillit? Eller får de provisjon på kjøpet?

Eldre men fortsatt høyaktuell artikkel?
http://www.teknofil.no/wip4/daarlig_kun ... pl?id=8984
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2007 09.35.02 #5 av 14
Postet av: Blueflame
Kundeservicen på Elkjøp suger jo da, det har den gjort i alle år. Elkjøp ansetter alt slags folk, ingen av de ansatte der som har fått opplæring i noe av det de jobber med eller har noen fagkunnskap. De kan stort sett mindre enn gjennomsnittet av landets befolkning.

Spør du en i dag på Elkjøp om denne TV'n er "BRA" så vil han/henne fortelle deg ja, den er veldig bra.... den har 2stk HDMI kontakter, bilde i bilde funksjon og koster bare 8999,- så det er et veldig bra kjøp.


Uff...... Er det mulig??!?! :x



Alle her inne kan mer om alt enn de ansatt på Elkjøp.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2007 09.47.20 #6 av 14
Postet av: Blueflame
Det er også så jævla typisk av dem å fortelle at LCD er fremtiden, fordi det er det alle vil ha. Men selv om mange vil ha LCD er ikke det dermed sagt at LCD er best.

Folk flest kjører Mazda 323, Toyota Corolla, Suzuki Baleno og Ford Mondeo.... Men dette er ikke de beste bilene.....


Nei, jeg blir like irritert hver gang jeg går inn på Elkjøp og er så dum å spør om hjelp (når jeg innerst inne vet at jeg vet langt bedre enn dem) men at de ikke har snøring på hva de snakker om.


LOL, at Pioneer og Panasonic kommer til å grave sin egen grav med sine Plasma paneler, HAHAHAHAHA ....... er det mulig?!?!?!!



Sett Elkjøp sin siste reklame da? Nå selger de sjokolade julekalendere for 10kr stk... Denne kan du retunere og få pengene tilbake på om du ikke skulle være fornøyd etter at du har spist den opp. Spurte han bak disken i går (når jeg kjøpte Assassin's Creed til PS3) kødder dere med oss eller? Han mente at flere ville retunere kalenderen etter den 24.desember og klage på at den var tom for sjokolade, og da ville folk få tilbake pengene...

Å herregud!!!!!
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2007 09.56.03 #7 av 14
Postet av: Rune
"Blueflame" skrev:
Alle her inne kan mer om alt enn de ansatt på Elkjøp.


Skal være enig at det er veldig varierende kunnskapsnivå og interesse nivå på selgere hos Elkjøp og andre kjeder. Men det gjelder ikke alle. Det er flere på forumet her som jobber i Elkjøp/Expert/Lefdal/Siba og jeg selv har jobbet mange år hos Elkjøp når jeg studerte :-)

Største problemet er at butikkjobb er fryktelig dårlig betalt (sannsynligvis den dårligste betalte jobben generellt). Og det gjør at folk som regel ikke holder ut lenge og dermed kan bygge opp god nok kompetanse. Og lave lønninger skyldes prispress fra oss kunder. Så det er en "ond" sirkel.

Et faktum er også at med mye kunnskap så trenger man ikke nødvendigvis bli en bedre selger. Butikkene ser som regel på andre kriterier først og fremst. (så kan man jo diskutere hvor lurt det er)


Folk flest kjører Mazda 323, Toyota Corolla, Suzuki Baleno og Ford Mondeo.... Men dette er ikke de beste bilene.....

Hva er det du sier. Jeg var sikker på at min 20 år gamle 323 var den beste ;-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2007 16.17.31 #8 av 14
Postet av: MindWaste

Hva er det du sier. Jeg var sikker på at min 20 år gamle 323 var den beste


kjørte en '87 (eller var det '88?) mazda 323 gti i perioden da lappen var fersk.
morrooooooooooooooobil men bare littegranne rustproblemer 8) (for ikke å snakke om defekte dynamo, tennplugger, bensinpumpe, relèer og vindusvisker-motor. Den siste skapte forøvring mye morro på motorvei i striende regnvær..... :wink: )
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2007 23.03.52 #9 av 14
Postet av: Hansa1
Mye nedrakking på elkjøp her nå, så følte jeg som elkjøpansatt måtte ta litt til motmæle her. Har jobbet sammen med rune, og er enig i det som sies av han.
Man har en del selgere som ikke har hverken interesse av faget, tjener godt nok og da gir faen i hva de forteller kundene.

Men det finnes da personer som vet hva de snakker om hos de store kjedene også. Er ikke noen superekspert selv, men føler at kunnskapsnivå og hva man skal kunne er noe som prioriteres mer og mer av elkjøp hvertfall. Vi har mye opplæring og trening av diverse leverandører i løpet av et år.

Synd at du fikk den opplevelsen der Petter...hadde jeg hørt en kollega som hadde stått og lirt av meg noe sånt så hadde han fått hørt det for å si det sånn... :) Trodde ikke du kom til å kjøpe deg skjerm på en stund ennå, men hvis jeg skal anbefale noe så er det full-HD skjermene til Pio gitt.
Vi har 60" utstilt i butikken koblet opp på den nye Blueray-spilleren deres, og gud bedre for et bilde! Anbefales på det varmeste.

Ikke vær redd for å gå på elkjøp folkens....det er selgere med kunnskap der også, og hvis det er noe som vi ikke kan, så lærer vi hele tiden vi :) Synes at såpass ydmyk skal vi være.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2007 20.48.59 #10 av 14
Postet av: petre2006
Hepps Hansa1'en, lenge siden!? Vi må ringes oftere! :-)

Litt tilbake med dette med Elkjøp OG Lefdal/Elprice/Siba etc. Dette er ikke første gangen jeg opplever dette på Elkjøp (eller noen av de andre for den saks skyld) og det bunner nok mye ut i det du og Rune skyter inn av innspill, definitivt. Likevel er det ikke noe ukjent sak at det er noe som heter provisjoner i disse systemene. Jeg var så 'heldig' å måtte finne meg nytt arbeide i IT smellen etter at Osama tok spakene i egne hender i 2001, og var på let etter arbeide. Ble kallt inn på intervju og ble tilbudt jobben som selger på Elkjøp i en av butikkene i Bergen (nevner ikke hvilken for å ikke ramme noen direkte i hjerterota, kan jo være de leser dette). Takket nei da jeg fikk servert bla.a dette med provisjonsbasert salg på merket, dette har jeg liten eller ingen intresse av da jeg mener det strider mot min egen fornuft og vilje.

Når jeg får beskjed om gjøre slikt, faller tankene mine fort til å selge sand i Sahara og faktisk få kunden til å tro at dette var et knallkjøp og samtidig skumme fløten av det salget, slikt er jeg imot og vil helst ikke oppleve å bli høvlet slik selv.

Så, hvorfor trekker jeg innom disse butikkene da, når jeg er så forbanna forutinntatt og skeptisk? Som jeg skrev er dette plasser man kan gjøre et varp hva det gjelder priser, de er ikke til å feie under ett teppe man kan spare nesten en sydentur ved kjøp på disse plassene. Når jeg stiger innom er det ikke for å høre på de som er annsatt her om å fortelle meg hva som er bra og ikke, for det vet jeg som regel før jeg kommer ved å lese fora som dette eller blader som har testet varene. Derfor reker jeg innom fordi de har som regel ett vannvittig sortiment utsillt og jeg kan selv betrakte varene og gjøre meg opp en mening om hav som er bra for mine kriterier, og ha tester/info i bakhånd. Jeg spør gjerne noen av de (inn)ansatte om smådetaljer som jeg enten har glemt eller som ikke har kommet med på ulike tester. OG!! og, jeg betviler ikke på at det er en god del fin kompentanse på disse butikkene, bare så forbanna synd det går lysår mellom hver gang jeg møter på de (ja, det har hendt faktisk)

Litt artigere er det å trekke innom de små spesialiserte butikkene, der du kan stå en hel ettermiddag å kakle om den miste pixel eller om de største høyttalerene i verden uten at selger ser lengselsfullt på lunch eller middagsklokken sin. Det er likevel to ting som fort kan skremme en fattig student og/eller en familiefar som meg (med en kone som mener at penger er viktig å spare, vel og merke ganske lurt egentlig med denne håreisende utviklingen det har vert i elektronikken og forelding over natten) ved å bevege seg innom slike butikker, det ene er utvalget utsillt og det andre er såklart prisen som ligger fort over 30-40% over disse elektronikkbutikkene sitt svar på IKEA.

Spørsmålet på tråden var 'Din verste butikkerfaring', og da følte jeg at jeg rettferdigjorde innlegget mitt på den måten.

Enøff said, Kos deg videre Hansa1 og hilse alle sammen!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2007 22.26.29 #11 av 14
Postet av: Rune
Jeg syns det var et fint eksempel på elendig kundebehandling og jeg håper det ikke blir oppfattet som jeg forsvarte noe av det du ble fortalt.

Syns det er svært uheldig eksempelet du nevner hvor du har fått forespeilet provisjon på enkelte merker. Jeg håper ikke dette er vanlig praksis i butikker, for da er tiliten til selgere veldig lav. Det jeg kjenner til er at selgere kan få en andel av overskuddet hvis butikken går bedre enn budsjettert. Men dette er som regel småpenger i den store sammenhengen og gir nok bare noe få kr ekstra i gode år pr time (<10)

Det som desverre er en kjennskjerning er at mange nok anbefaler produkter utifra hva butikken tjener best på. Ta f.eks Panasonic plasma som er meget gode skjermer. Pga av enorm mye skryt er det mange som konkurerer på pris på denne. Spesielt nettbutikker. Det gjør at mange spesialbutikker vegrer seg for å ta inn disse skjermene ta det er liten eller ingen fortjeneste på disse. De anbefaler da heller merker som de tjener penger på. Det er nok noe av dette Pioneer prøver å gjøre noe med ved at de hindrer en del av nettbutkkene å selge deres nye modeller ved å sette krav til servicenivå (egen utstilling osv)

Håper iallfall det er plass for både kjedebutikker og spesialistbutikker i fremtiden og at vi ikke bare ender opp med nettbutikker uten lager og kundebehandling. Mange baserer jo seg nå bare på å distruere varene direkte fra leverandør. http://www.webmercs.no/ er en tilbyder som tilbyr hvem som helst til å starte butikk uten omtrent noen innsats.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 10.30.48 #12 av 14
Postet av: petre2006
"Rune" skrev:Jeg syns det var et fint eksempel på elendig kundebehandling og jeg håper det ikke blir oppfattet som jeg forsvarte noe av det du ble fortalt.


Tanken fallt meg ikke inn en gang, jeg svarte egentlig på min barndomskamerats' som du har jobbet med i Trondheim, sitt innlegg :-)

"Rune" skrev:
Det som desverre er en kjennskjerning er at mange nok anbefaler produkter utifra hva butikken tjener best på. Ta f.eks Panasonic plasma som er meget gode skjermer. Pga av enorm mye skryt er det mange som konkurerer på pris på denne. Spesielt nettbutikker. Det gjør at mange spesialbutikker vegrer seg for å ta inn disse skjermene ta det er liten eller ingen fortjeneste på disse. De anbefaler da heller merker som de tjener penger på.


Ja, ok, men er ikke dette da 'luromdreisen'? Slikt er nitrist å lese, men det skal nevnes at elektronikk bransjen ikke er alene om dette.


"Rune" skrev:
Håper iallfall det er plass for både kjedebutikker og spesialistbutikker i fremtiden og at vi ikke bare ender opp med nettbutikker uten lager og kundebehandling. Mange baserer jo seg nå bare på å distruere varene direkte fra leverandør. http://www.webmercs.no/ er en tilbyder som tilbyr hvem som helst til å starte butikk uten omtrent noen innsats.


For all del, men vi har nok sett tegningen på hva som er fremtiden. Både kjeder og spesialbutikker har kastet seg på nett for å ikke falle utenfor, og de som f.eks bor 100-200km unna en av de har muligheten til å bestille produktet fra deres websider ETTER at de var til 'byen' forrige helg.

Ok, tror jeg har sagt det som skal sies i denne saken, men likevel glemmer jeg ting og tang ofte gett :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2009 21.36.57 #13 av 14
Postet av: Camst648
Min mest bisarre oplevelse av butikk service fikk jeg i Akers-mic butikken som lå i Kongens gate, Oslo. tror det var der den lå, eller Dronningens gate. uansett, jeg hadde kjøpt en kostbar Joystic der til PC og fått denne tilsent i posten, en fin sak i hel metall, ikke noe leketøy. vell en "del" inne i den gikk etter noen få måneder i stykker og Joystiken mistet motstanden på ene aksen. etter et par nye måneder med telefoner/ brev (dette var før internett og mail) der jeg stadig fikk beskeder om at de ikke kunne reparere den eller ville bytte den i en ny som jo var min rett som kjøper. tok jeg joysticken med in til Oslo til butikken. der var liten hjelp og hente og jeg måtte bare ta den med og gå. på veien ut døren gikk alarmen og jeg ble av betjeningen i første etage annholdt som butikk tyv. :shock:. det viste seg nemmelig at orginal embalasjen Joysticken var pakket i var ikke behandlet slik av butikken at alarmen ikke skulle gå. Jeg har ikke arbeidet i butikk, så jeg vet ikke hva de gjør, men noe er det som gjør at man kan ta med varen forbi de sensorene ved dørene. missforståelsen ble selfølgelig etter hvert oppklart, men det er nok det værste jeg har opplevd som forbruker noe sted i verden. Det er vel ikke så vanskelig og tenke seg hvorfor Akers Mic butikkene i dag kun er fjærne minner, de gikk vel konkurs så vit jeg husker :roll: .
Amp:DENON AVC-A1HDA.B-R:DENON DVD-2500BT Blu-ray.Høyt:7.1-Dali Ikon8-front.Dali Ikon Vocal 2-senter.Dali Ikon 2-bak og sur.Dali Ikon sub. Pioner KURO PDP-LX5090H.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2009 11.36.23 #14 av 14
Postet av: SVS Inderoy
Værste og værste... hmm... må tenke nå altså...

Det må bli mere en missforståelse og ikke dålig kundebehandling.


Bestilte klipsch høytalere hos Ton Art i Sort og det var Cherry som kom på døren fra Audiocompaniet.
Men i nyskjerrighetens tegn så åpnet jeg ene esken og prøvde ut hvordan de vlille se ut på rommet jeg skulle ha de.
Fan til slutt ut etter og ha slått på og av lyset et par ganger at de var mørke nok i cherry utførelse.

Så en tlf gikk til Ton Art om feilsendingen som ble riktig...
Så ble det bestilt Surround høytalere RS-52 i cherry fra Ton Art... så kom det sendt fra Audiocompaniet et par RF-52.
Så måtte ta kontakt med Ton Art igjen da om feilsending fra Audiocompaniet.

Fikk så en tlf fra Audiokompaniet med beklagelse og forklaring at det var mye stress pga ferie hos audiocompaniet.
Så de fikk ordenet opp og sendt nye fraktlapper til HT sørover og de bestilte henting på døren av RF-52.

Så kom turen til og bestille RC-62 center... i kontakt med Ton Art igjen og i god stil til og prute kraftig på center etter rotet... :D
Så etter ton art snakket med audiocompaniet ble det knalltibud der audiocomp. dekket frakt og tilbud p centeren.


Mye styr frem og tilbake ble det men det ble da komplett klipsch oppsett med høytalere til slutt :-)



Etter mye lesing på Forumer så har jeg nå fikset med en liste med Hifi/Hjemmekino pushere som dekker mine behov :D
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar