Logo

DIY monoblokk til Yamaha RX-V650

Skriv et svar
11.04.2005 19.02.29 #1 av 13
Postet av: Granberg
Noen her som har peiling på DIY forsterkere?
Planlegger å lage denne forsterkeren og bruke den til monoblokk til senteren i hjemmekinoen min:
http://sound.westhost.com/project72.htm
Er det noen her som har hørt denne forsterkeren? Blir det egentlig noe bedre lyd enn fra Yamaha RX-V650? (:lol:)

Har blitt hekta på å lage forsterkere i det siste, så jeg planlegger egentlig å lage den bare for "moro skyld".
Men det hadde vært fint om det hadde blitt bedre lyd også. :wink:

Noen som vet noe mer om lydkvaliteten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 10.53.23 #2 av 13
Postet av: Roar
Vanskelig å si noe om lydkvaliteten på et slikt prosjekt. Jeg vil jo tro at denne blir mindre skjermet mot støy og jeg tviler sterkt på at den vil slå Yamaha på lydvkalitet. Uansett sikkert et morsomt prosjekto og kan jo f.eks brukes til å drive noen høyttalere på verandaen eller badet :-)
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 11.36.39 #3 av 13
Postet av: Granberg
Hei

Bestilte delene til denne forsterkeren i går, så tiden vil vise hvor bra lydkvaliteten er. :) Forsterkeren er IC-basert så litt tvilsomt er det jo. :(
Støy tror jeg ikke blir noe problem.

Dumt å lage en dyr og avansert forsterker hvis noe skulle gå galt.
Men etter hvert når jeg får mer erfaring.. 8)

Morsomt blir det uansett!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 11.44.21 #4 av 13
Postet av: Roar
Du får gi tilbakemelding på hvordan det blir. Bygde meg selv en gang en forsterker, men det gikk dårlig. Ble bare mest during.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2005 12.03.42 #5 av 13
Postet av: Granberg
Regner med å bli ferdig med forsterkeren om ca. 1-2 uker, kommer med tilbakemelding da.

Håper det ikke blir bare "during" i denne. Slet en del med den forrige forsterkeren jeg lagde.. :oops:
Men den fungerte etter lang tid med feilsøking :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2005 14.37.24 #6 av 13
Postet av: Granberg
Noen her som har erfaring med Kompotek?
Bestilte deler for 10 dager siden men det har enda ikke kommet noe. :evil:
Sikkert posten som roter igjen da. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2005 20.49.41 #7 av 13
Postet av: Granberg
Ble ferdig med forsterkeren for noen dager siden. Men det gikk ikke så bra.. :( Ble en forferdelig ulelyd når jeg slo den på.
Så prøvde jeg å koble opp alt sammen på nytt for å se om det fungerte da.
Den fungerte faktisk da, men etter den hadde stått på i et halvt minutt begynte ulingen igjen. :cry:

Jeg fikk imidlertid hørt på forsterkeren i et halvt minutt da, og lydkvaliteten var faktisk overraskende bra. Vil tro den er ca på nivå med Yamaha-RXV650.
Merket heller ikke noe støy, men så hadde jeg den ikke på så veldig høyt volum da..

Det jeg skal prøve nå for å få den til å fungere er å bestille PCB, for å montere komponentene på den. (STOOR fordel!)
Jeg kommer også til å kjøpte ny loddebolt, da den jeg har nå er ganske tragisk. :evil:

Da MÅ den bare fungere!! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2005 19.14.31 #8 av 13
Postet av: Granberg
Prøvde å koble sammen forsterkeren i dag for tredje gang, og joda, den fungerte faktisk! :D

Dette gjorde jeg for å få den til å fungere:
-Byttet ut alle delene jeg hadde flere av, dvs. alt borstett fra PSU og en kondensator
-Bedre lodding
-Bedre sammenkobling av jordledninger

Ikke helt sikker på hva som fikk den til å fungere, men jeg har en mistanke om at en eller flere av delene som jeg byttet ut var blitt ødelagt av loddingen.

Lydkvaliteten var egentlig som forventet. Har nå hørt på den i et par timer på relativt høyt volum, og kommet fram til at den er nesten på nivå med Yamaha RX-V650. Oppløsningen var ca like bra, men Yamahaen har litt bedre dynamikk og spiller litt mer åpent.
Det ble litt støy men ikke så mye at det var plagsomt.

Senterhøyttaleren som forsterkeren skulle kobles til ble det ikke noe av (bygger nye fronter istedet), så det blir en gåte hva denne forsterkeren skal brukes til :lol:
Men morro var det i alle fall! :D
Nå har jeg også fått litt mer erfaring som kommer godt med når jeg lager den neste forsterkeren. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 00.03.38 #9 av 13
Postet av: boly
Morro at noen hopper i det og lager DIY ting.

Gleder meg til og høre resulatet på neste forsterker :D PS. bilder hadde hvert kult...
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 17.11.09 #10 av 13
Postet av: Granberg
Resultatet på neste forsterker blir sannsynligvis veldig bra (hvis jeg får den til å fungere :) ). Broren min lagde en sånn forsterker og resultatet ble utrolig bra, selv med middels bra høyttalere.

Er ikke helt 100% ferdig med kassen, så bildene kommer når den er ferdig. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 19.38.49 #11 av 13
Postet av: boly
Kjempe greier, ser frem til bilder :D
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 22.15.57 #12 av 13
Postet av: Granberg
Men ikke forvent noe ekstremt fin forsterker. Brukte ikke PCB :oops: så innsiden ser ganske tragisk ut. Utsiden ser litt bedre ut iallefall.

Den neste forsterkeren blir nok mye finere ja.. 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2005 12.42.36 #13 av 13
Postet av: Granberg
Og slik ble resultatet.
GJETT om jeg skal bruke PCB på neste forsterker.. P72.JPG P72.JPG ( 37,900390625 KB) Vist 577 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar