Logo

DVD-spiller/opptaker + digitalt bakkenett + parabolantenn

Skriv et svar
17.06.2009 13.20.11 #1 av 7
Postet av: Pingu
Jag har en Philips DVDR3595H (dvd-spiller/opptaker) och till den har jag kopplat en parabolantenn som tar in tyska tv-kanaler. Norska tv-kanaler tar jag in via bakkenettet, men efter att vi gick över till en digital-boks så fungerar det inte som jag önskar. Jag kan t.ex. inte spela in de norska kanalerna. Jag har varit i kontakt med Philips och de säger att det inte är möjligt eftersom det bara finns en extern kilde... Det betyder alltså att jag måste koppla om ledningarna om jag ska spela in från den andra kilden...

Någon som vet en annan dvd-spiller/opptaker som klarar detta?

Ganska frustrerande när det inte fungerar som man tycker är logiskt... Jag hade ingen tanke på att detta kunde bli ett problem när jag köpte dvd-spilleren...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2009 14.56.56 #2 av 7
Postet av: teebee
så det gikk bra med parabol + anaolge sendinger?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2009 15.09.06 #3 av 7
Postet av: Pingu
Ja, det gick bra med parabol + analoga kanaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 09.17.36 #4 av 7
Postet av: teebee
hvordan koblet du de da? parabol med scart og analogt med antennekabel?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 11.51.09 #5 av 7
Postet av: Pingu
Jag kommer inte helt ihåg hur antennekablarna är kopplade, men jag tror det går en från bordsantennen till digital mottagare och en från parabolen till satellitmottagaren.

Så här har jag kopplat scartkablarna:
- från TV till digital mottagare
- från digital mottagare till EXT1 på dvdspelare
- från EXT2 till satellitmottagare

När dvd-spelaren är på vore det logiskt att de norska kanalerna som kommer via det digitala bakkenettet visas när EXT1 är vald och de tyska kanalerna som kommer via satellitmottagaren visas när EXT2 är vald. De tyska kanalerna får jag in, men när jag väljer EXT1 så visas inget ("kein signal erkannt" eller nåt sånt). Analoga signaler får jag in och de kommer fram när jag stegar vidare från EXT2. Dessa kan jag fortfarande få in alltså, men de är betydligt sämre än de digitala (såklart) och försvinner väl ganska snart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 17.04.58 #6 av 7
Postet av: teebee
på opptakeren kan du velge både ext1 og ext2 som kilde? jeg har gitt min philips dvdopptaker bort så får ikke testet.

hmm jeg leste litt dårlig der ja. du får valgt begge. om du bytter om scart for ext1 og ext2 fungerer fortsatt tyske kanaler, men ikke norske eller blir det omvendt da?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.06.2009 10.33.44 #7 av 7
Postet av: Pingu
Om jag byter om scartkablarna mellan ext1 och ext2 så hittar kommer de norska digitala kanalerna på tvn, men dvd-spelaren får inte in nån signal alls (försöker jag ändra kanal på dvd:n, eller trycka på info-knappen mm så händer inget).

Finns det någon dvd-spelare som kan ta in två externa kilder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar