Logo

DVI-kabel, over 10m

Skriv et svar
11.01.2006 22.44.19 #1 av 8
Postet av: nuud
Jeg har nylig byttet til dvd-spiller med hdmi- og dvi-utgang. På projektoren er det kun dvi-inngang. Derfor ønsker jeg dvi-kabel, for å unngå overgang. Men, dvi-standarden sier maks kabellengde; 5m. Videre så er det sagt at 8-9m går helt fint hvis det er en kvalitetskabel, men det er igjen avhengig av signalkilde. Jeg har lest en del poster på denne siden og på en del andre sider, men etter hvert som jeg leser om temaet desto mer forvirret blir jeg. Stemmer det at dvi dual-link er bedre på lange kabelstrekk enn dvi single-link? Så det jeg til slutt lurer på er om det er noen på forumet som bruker 10m dvi-kabel uten problemer, gjerne en av de kablene nedenfor?

Aktuelle kabler er:
http://www.nettdata.no/catalog/product_info.php?cPath=173_117_129_192&products_id=824 Supra DVI 12m
http://www.nettdata.no/catalog/product_info.php?cPath=173_117_128_134&products_id=976 Real Cable 10m

Utstyr:
DVD-spiller: Denon DVD-2910
Projektor: Toshiba MT-200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 22.55.38 #2 av 8
Postet av: sanasol
En kompis bruker Supraen på 12 meter. Funker som bare det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2006 16.21.38 #3 av 8
Postet av: boly
Jeg kjører Real Cable 10m uten problemer :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2006 23.52.23 #4 av 8
Postet av: nuud
Takk for svar dere! :D

Blir nok jeg kjøper en 10m Real Cable da tenker jeg. Magefølelsen sier Supra, men hodet sier at den evtuelle kvalitetsforskjell i Supraens favør utlignes av at den er 2m lengre enn jeg strengt tatt trenger. Korriger meg hvis jeg tar feil :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2006 00.14.31 #5 av 8
Postet av: boly
Mulig du har rett, men det sendes vel bare 1 og 0, gjennom kabelen?

Internett og store lokale nett er jo kobla med skikkelig billig kabel, så det går nok i orden :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2006 14.52.15 #6 av 8
Postet av: sanasol
Har ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom de to kablene, men Supraen gir ihvertfall veldig gode bilder sammen med en Denon DVD-3910 og en Infocus Screenplay 5700.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2006 13.55.31 #7 av 8
Postet av: kudosai
"boly" skrev:Mulig du har rett, men det sendes vel bare 1 og 0, gjennom kabelen?

Internett og store lokale nett er jo kobla med skikkelig billig kabel, så det går nok i orden :wink:


Dette er ikke helt korrekt sammenlikning. :-)

"Internett" har den fordelen at informasjon som ble sendt med feil blir sendt på nytt igjen, dvs mottakeren av en informasjonspakke som har feil sjekksum kvitterer tilbake til senderen at senderen må sende pakken på nytt.

En annen fordel (tipper jeg) med feks CAT5 kabler (100mbps nettverkskabler) er at de er mer standardiserte og produseres i større volum, ergo blir kvalitet/prisforholdet bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2006 02.53.48 #8 av 8
Postet av: nuud
Magen har talt. Det blir en Supra-kabel. Den virker bedre laget, aluminium istedet for plastikk, demonterbare kontakter og at produsenten gikk god for kabellengde på opptil 20m.

Tenkte jeg skulle være smart å kjøpe en HDMI-DVI kabel til 848,- istede for en DVI-DVI kabel til 1018,-. Men etter å ha lest følgende artikkel
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html
Og nærmere bestemt dette:
"DVI is an 8 bit RGB signal, while HDMI can be 8 bit RGB, or 8 bit, 10 bit, or 12 bit YCbCr. If you have a DVI source and DVI display, there will be no problem. If you have a DVI source and an HDMI display, again, no problem. If however, you have an HDMI source and a DVI display, the below-black video information may be lost in the translation. There is a bug in the Silicon Image HDMI transmitter that pops up when converting YCbCr to RGB."
Har alltid trodd DVI / HDMI var 100% kompatible med hverandre. Siden jeg har HDMI og DVI fra DVD-spiller og DVI på projektor skal ikke jeg risikere å miste noe sort-farge nei, selv om det dreide seg om sort sortere enn sort :wink:

Takk til dere som har kommet med kommentarer, tips, råd og anbefalinger :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar