Logo

Dyre kabler... bare tull??

Skriv et svar
22.10.2006 17.56.14 #1 av 12
Postet av: Lilleland
Ifm. flytting trenger jeg lengre høytalerkabler som medfører pensjon av mine svindyre flatline kabler (Oslo Hifi Center), som knytter Densen Beat 100 forsterker til Patos høytalere.

Er det bare tull med så dyre kabler- jeg hører antakelig ikke forskjell med noen relativt sett mye rimeligere kabler fra Clas O. eller Biltema?

Noen som har peiling og kan tipse meg vekk fra en potensiell unødvendig 3000 kr investering? (Bananpluggene kan jeg kanskje bruke på nytt)
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2006 18.06.17 #2 av 12
Postet av: pnerbye
Dyre kabler er tull!

Biltema's 4 kvmm er veldig bra. Jeg bruker det selv.

Bruk gjerne Biltema's bananplugger også: http://avforum.no/forum/45719-post34.html
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2006 20.59.39 #3 av 12
Postet av: orso
Ved å spørre om dette, beveger du deg inn på et minefelt. Det finnes utallige diskusjoner om emnet. Noen mener det er store forskjeller, andre mener det ikke er forskjeller, mens andre mener forskjellene er ørsmå.
Det beste rådet man kan gi er å teste selv.
De fleste er dog enige om at tversnittet på høyttalerkabler har innvirkning, spesielt på lange strekk. Bruk gjerne 4kvmm kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2006 21.05.01 #4 av 12
Postet av: Lilleland
Takker, sparer penger og er litt spent på om jeg blir i stand til å høre forskjell. Skal prøve begge deler etter en runde med Qtipsen.

Hva med Komponentkabler, bør en legge seg på prisklasser ala Monster her. Jeg har et flunkende nytt Pioneer 427XA, og tilhørende hjemmekinopakke RX 606 H (var det vel..?). Denne er uten HDMI, men det påstås hardnakket at det blir glimrende med komponent. Slike kabler var selvsagt ikke en del av pakken.

Surroundhøytalerledningene er selvsaft for korte- Dette er noen puslete greier som jeg lurer på om jeg kan skjøte med en sukerbit- forutsatt at jeg får tak i eksakt samme tverrsnitt er det sikkert greit eller??
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2006 22.46.08 #5 av 12
Postet av: Kim
Jeg syns kabler må stå i stil til resten av anlegget.

Man kjøper ikke høyttalerkabler til "mangfoldig" hundre kroner for meteren til et par høyttalere som koster noen tusenlapper.
Jeg har dog tro på at kabler kan være med å fintune oppsettet,
men da snakker vi hi-end anlegg, og heller ikke da vil man få en WOW opplevelse.

Tror jeg da, har ikke hørt på noe særlig hi-end anlegg selv - så det blir mest synsing fra min side.

Når det kommer til komponent kabel så ville jeg gått for noen som er isolert og virker solid bygd, ikke gå etter hvor dyre de er;
Om ikke du har en riktig dyr dvd-spiller så du kan se den lille støyen som forsvinner ved bruk av ekstreme kabler.

Ved å skjøte kabler risikerer man fort å få litt støy, vet ikke hvordan det er med høyttalerkabler (og om du bruker mye isolerings-teip osv), men å skjøte signalkabler o.l. er ikke en god idé.
Pio 436 xde | Samsung DVD-HD950
----
Denon 3805 | Creek Evo CD
----
Epos M 12.2 | QLN 601 mk II
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2006 07.05.04 #6 av 12
Postet av: pnerbye
"Lilleland" skrev:Takker, sparer penger og er litt spent på om jeg blir i stand til å høre forskjell. Skal prøve begge deler etter en runde med Qtipsen.


Det er først og fremst bruk av q-tips som gjør forskjellen! :D Gjør test før og etter! ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2006 13.41.59 #7 av 12
Postet av: orso
På komponentkabler er det litt forskjeller, men de er relativt små. Kommer litt ann på hvor stor skjerm du bruker. Kjøp gjerne er bra merke som Supra eller Monster.
Ville ikke begynt å skjøte høyttalerkablene. Det er det ingen grunn til heller når kablene på Biltema er så billig som de er. Sansynligvis er 2,5 kvmm tykt nok til bakhøyttalerne, men du kan kjøpe 4 kvmm her også for å være på den sikre siden. Det er litt tap for lange strekk, så i teorien er godt tversnitt viktig. Hvor vidt man hører forskjell er en annen sak.
Det kommer jo ikke så mye lyd fra bakhøyttalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2006 13.55.11 #8 av 12
Postet av: pnerbye
De sier 2,5kvmm skal være mere enn bra nok til såpass korte strekk. Har du plass til 4kvmm så er du jo bombesikker, men jeg tror slett ikke det er nødvendig.

Jeg skal legge kabelkanaler langs gulvet hvor det også skal gå strøm, og da tenker jeg på å bruke EKKJ fra Elfa. Den koster 20kr/m, men den er skjermet og solid core. Jeg har ikke noe særlige forventninger om å høre forskjell, men bedre kabel tror jeg ikke en kan finne (uansett prisklasse). Jeg må kanskje finne litt ut om terminering av denne kabelen. Tror jeg bør ha bananplugger eller spader på denne kabelen, for den er vel ikke bare å skru inn i terminalen som den er.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2006 14.25.46 #9 av 12
Postet av: orso
Er det ikke slik Petter at med EKKJ må man tvinne sammen to og to ledere? Den saken er vel dessuten såpass stiv at plugger/spader er å foretrekke.
Jeg bruker forresten Supra Classic 6 kvmm til front og senter og 2,5 kvmm Monster til bakhøyttalerne. Til senter og front bruker jeg bananplugger og spader. Ikke så lett å terminere med 6 kvmm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2006 14.40.48 #10 av 12
Postet av: pnerbye
EKKJ med 4 ledere blir 2 * 5kvmm. Veldig stiv kabel, men det er jeg ikke redd for i en fast installasjon egentlig. Skal jo ikke koble til og fra hele tiden heller. Kanskje lurt å lodde på spader?

Hos meg blir det forsåvidt en skjult installasjon, så det gjør meg ingenting å bruke Biltema heller. Synes bare den kabelen er så stygg. Ser rosa ut! Hehe.. Noe av kabelen vil jo synes enkelte steder.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2006 13.02.09 #11 av 12
Postet av: marw
for et par år siden så jeg en artikkel i lyd&bilde?.
8 av 10 musikk-experter hørte ikke forskjell på vanlig PR kabel, og kabler til 1000kr/m, haha.

Men de som absolutt vil betale tusenvis av kroner for kablene, kan gjerne fortsette med det, jeg holder meg til noe feite kobberkabler, ala biltema
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2006 09.23.05 #12 av 12
Postet av: Lilleland
Plasma og surroundopplegg er nå oppkoblet og fungerer tilsynelatende fint. Skal anskaffe SR+ kabel mellom reciever og plasma slik at fjernkontrollen for tven blir fullt integrert med surroundanlegget.

Koblet til komponent fra HIfi klubben av god kvalitet. Det funker greit, men jeg er ikke helt imponert på tv signaler. Canal Digital leverer kablesignaler inn til huset, og det skal komme en dekoderboks i løpet av noen dager. Denne skal visstnok forbedre voldsomt på tv signalene. Noen erfaringer her?

Jeg tvinnet sammen en skjøt for forlengelse til bakhøytaler på venstre side. Foreløpig hører jeg ingen forstyrrelser så det tror jeg går greit med dette anlegget.

For stereoen er jeg på vei til biltema for å kjøpe 4 mm2 ledinger og bananplugger, mens jeg gråter en skvett over mine gamle flatlinekabler som blir pensjonert. Håper jeg ikke blir misfornøyd!

Tenkte å kjøpe noen kabelkanaler på Clas O. Jeg kommer ikke unna åpne løsninger desverre, og 16 mmm brede kanaler i hvitt bør bli relativt anonymt siden vegg og listverk også er hvitt. Noen merknader til dette?
:wink:
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar