Logo

Egenkomponert Pioneer system

Skriv et svar
08.07.2008 02.05.50 #1 av 5
Postet av: Muddyman
Etter å ha hatt en gammel brukt Sony surround forsterker i 12 år(Og den var gamlere en dette), og en 32" LCD tv av ymse merke med meget dårlig bilde som var "in" for 4 år siden, fant jeg ut at jeg vil spare øynene mine for dårlig bilde og ørene mine for dårlig lyd. Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg egentlig har gitt meg ut på, men det får stå sin prøve.
Jeg leste nettet opp og ned for å prøve å finne ut hva jeg egentlig trengte. Dette var ikke lett, men jeg ble veldig forelska i NAD sine "M" komponenter. Men dette anså jeg som litt dyrt hvis jeg skulle kjøre linja helt ut, og la meg heller på en litt lavere linje. Da var det at jeg kikket litt innom Soundgarden.no's hjemmeside, og fant Pioneer. Der handlet jeg en egen komponert pakkeløsning som ble som dette:
TV - Pioneer PDP-428XD
Receiver - Pioneer VSX-LX70
DVD - Pioneer DV-LX50
Høytalere - JBL ES pakke
Og en haug med kabler deriblandt en 15 m lang HDMI kabel.

Da jeg monterte opp alt dette, så begynte jeg å lure på om jeg hadde tatt meg vann over hodet. Receiveren var jo vanskeligere å forstå en den mest kompliserte Linux pc man kan komme over. Men sakte men sikkert fikk jeg lyd i dette, og humøret steg. Det neste var bilde, og gleden var stor når jeg og kona mi kunne betrakte en særdeles tv lyse opp en film med den beste oppløsning jeg noen gang hadde sett. Det er sikkert bedre med Blueray, men det får bli en annen gang.
Jeg har som sagt ikke peiling, men mine komponenter som DVD spiller et tilsluttet receiveren med HDMI, og MD spiller etc er tilkoblet receiveren med optiske kabler. Og dette fungerer meget bra. Det eneste er at jeg trenger råd fra noen som har noe tilsvarende som kan gi meg råd og vink videre.
Jeg kan si at jeg har kalibrert dette som bruksanvisningen tilsier. Men gudene vite om dette er rett.

Gi meg inspill dere som kan dette bedre en meg.

Kurt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.07.2008 11.48.18 #2 av 5
Postet av: Torja
La meg først si, gratulere med kjempe oppgradering og meget flott utstyr. :D Bilder ønskes snarest. :wink:

Høres ut som du har gjort det meste riktig. Evt kan du justere volumet på subben opp noen få hakk i receiver menyen. Pleier ofte å være litt fosiktig volum til subbwooferen fra receivere syns jeg. Har du prøvd de forskjellige Surround Modes? Har du 7.1 eller 5.1 høytalere?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.07.2008 15.00.05 #3 av 5
Postet av: Muddyman
"Torja" skrev:La meg først si, gratulere med kjempe oppgradering og meget flott utstyr. :D Bilder ønskes snarest. :wink:

Høres ut som du har gjort det meste riktig. Evt kan du justere volumet på subben opp noen få hakk i receiver menyen. Pleier ofte å være litt fosiktig volum til subbwooferen fra receivere syns jeg. Har du prøvd de forskjellige Surround Modes? Har du 7.1 eller 5.1 høytalere?


Takker for svar.
Jeg justerte opp subben et par hakk slik at den ga litt mere effekt ved lavere volum på anlegget. Dette ga en bedre bakgrunns dyp bass uten å ødelegge helhetsinntrykket. Subben er jo en aktiv sak på 700 watt.
I skrivende stund, så har jeg kun 5.1 system. Stua vår er liten, og et større hus blir vel først om en 4 års tid vil jeg tro. Dette er grunnen til at jeg ikke vil bruke 7.1 system. Hvis jeg gjorde det, så vil både jeg og kona mi sitte med hver vår sidehøytaler inn i øret. Jeg har prøvd forskjellig surround modus, men dette er vanskelig. Lydbildet forandrer seg, og for meg så er det vanskelig å si hva som er rett. Jeg ser hva slags lyd en film er beregnet på, men det er ikke enkelt å velge for å så si at akkurat det er det rette. Oppsettet er rett i menyen, men det er kun i den daglige bruk at man da blir usikker på om man velger rett lyd format.
Når alt dette er sagt, så bruker vel jeg auto surround modus slik at jeg tror det er det nærmeste jeg kommer det korrekte lydbilde.

Det som er det mest positive er muligheten til internett radio. Dette fungerer bedre enn forventet. Men det skulle ha vært en bedre mulighet til å kunne sette navn på kanalene man velger å lagre. Men man kan vel ikke få i både pose og sekk.

Bilder skal komme, men først om en 14 dagers tid da jeg er på jobb for øyeblikket.
Kan nevnes at jeg feilberegnet størrelsen på forsterkeren (Volum) :oops: da jeg bestilte et mediaskap til ganske mange lapper. Nesten helt bortkastet lapper :) .
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.07.2008 15.19.03 #4 av 5
Postet av: Torja
Da kan du, hvis du ønsker, bi-ampe front høytalerne. Men igjen hvis alt høres veldig bra og korrekt ut i dine ører, så er det garantert det. :wink: :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.07.2008 19.05.31 #5 av 5
Postet av: Muddyman
"Torja" skrev:Da kan du, hvis du ønsker, bi-ampe front høytalerne. Men igjen hvis alt høres veldig bra og korrekt ut i dine ører, så er det garantert det. :wink: :mrgreen:

Bi-amping er litt ukjent for meg, men det er noe som jeg kan forske på senere. Hver dag er det nye ting ved dette som oppdages. Det er jo det som gjør musikk og film med et godt anlegg spennende og underholdende :D .
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar