Logo

Emotiva XPA-3

Skriv et svar
05.02.2010 22.20.34 #1 av 5
Postet av: SVS Inderoy
Klarte tilslutt og ikke motstå og teste Emotiva etter mye possitiv brukeromtaler.
Så når jeg kom over en lite brukt xpa-3 på avforum så slo jeg til.

Yamaha rx-v3800 som preamp. Emotiva xpa-3 driver front og center (klipsch rf-62 & rc-62).
Oppsett er enda ikke kalibrert da jeg venter på nye høytalerkabler til frontene som jeg håper kommer i morgen.
Samt at jeg skal gjøre noen små justeringer lydmessig som og gå fra 80hz x-over til 60hz X-over og vinkle frontene helt rett på sweetspot.

Har gjort brukt den nå i 7 dager akkurat og det er ingen tvil om at det er en oppgradering fra og bruke kun reciver til og dra høytalere.
For jeg skulle gjerne hørt en effekt som rotel 1095 for og sammenlignet lyden, for jeg finner emotiva i og bo i samme gate om rotel lydmessig akkurat nå før og ha kjørt Yapo.

Vil si lyden ligger i ensken som jeg vil kalle "Underholdene" med et bra bassfundament.
mellomtone og diskant trenger tid på og justeres/tilvennes virker det som da jeg syns vokalen i center ikke er på høyde med da jeg hadde min rotel rb-1070 stående brokoblet til center (håper en nye runder med yapo fikser litt på dette opp til yamaha standaren :)

Med sine 3*200w som emotiva lover ut så er den teset ut til og akkurat holde det den lover i 8 ohm. Men den er da "bare" 3*300w i 4 ohm (normalt dobbles dette når imp halveres...)
Til nesten 6.000kr som denne koster og hente over dammen til Norge så er det mye for pengene en får en veldig mye igjen, valgte og ville teste ut da jeg har som det står rf-62 og rc-62 som er billige høytalere en ikke trenger og koste på store og dyre effekter på...
Så... emoen fikk testet seg på en film med sikkelig heftig lyd (Die Hard-4 på blu-ray) på heftig lydnivå... :twisted: så den fikk kjørt seg rimelig hardt, og jeg klarte da ikke og få arbeidstempratur på den svære forsterkeren (for den er rundt 20-25% større en en tilsvarende effektker).
Heller ikke når jeg kjørte på med stereo og div bassrik musikk som infected mushrooms m.f på nesten 100dB over en tid på 15-20 min ble den ikke varm, så lurer litt på hva som skal til for og få disse emotivaene varm... :roll:


Det var alt så langt... litt mere kommer når oppsettet er justert etter omgjøringen...
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2010 14.25.54 #2 av 5
Postet av: SVS Inderoy
Yapo har gjort sitt og jeg er ikke imponert av det jeg hørte i gårkveld :roll:
Satt da og hørte musikk hele kvelden inkludert MGP og voice tv og musikk fra ps3.
Lyden er for skarp i mine ører, selv om jeg da har benyttet Natural som mål for yapo.

Velger og sammenligne med Rotel`s 10 serie da jeg har rotel rb1070 fra før.
Rotelen er så langt et mye bedre valg en emotiva (Yamaha - Emotiva - Klipsch).


Så blir det film i kveld, Bourne identety på blu-ray så håper den overbeviser godt nok til at jeg slipper og se etter alternativ til emo`n.


Påpeker at det er fra mitt rom med mitt utstyr og mine ører som skiver dette, så hvordan emo passer i ditt oppsett i ditt rom kan være mange ganger bedre...
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2010 22.38.42 #3 av 5
Postet av: Torja
Intresangt. Ellers pleier mange å si den heller litt mot det Mørke og rocka i lydsignaturen. Ny runde med Yapo kansje? Uten at jeg kan si hva som gjør den skarp hos deg.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2010 07.05.25 #4 av 5
Postet av: SVS Inderoy
"Torja" skrev:Intresangt. Ellers pleier mange å si den heller litt mot det Mørke og rocka i lydsignaturen. Ny runde med Yapo kansje? Uten at jeg kan si hva som gjør den skarp hos deg.


Det er lagt opp 5 minneblokker med Yapo nå til 5 forskjellige lydformater...
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2010 19.30.23 #5 av 5
Postet av: SVS Inderoy
Litt mere tid har gått med signalkildene i bruk....


Har skiftet ut alle signalkablene til effeketene fra reciver nå.
Og det har julpet litt på den noe agressive og fremtredende diskanten jeg sliter med.

Diskant er dempet 2dB fra 2.5khz og opp på alle minneblokkenen og bass fra 125hz og ned er hevet med 2.5db på samtlige.


Så er det lyden i min kombinasjon.
Syns lyden har blitt litt mere "innestengt" med emoen, spessielt når en skrur opp lyden.

Vil med de erfaringene jeg har gjort meg i MITT rom anbefale og først kjøpe og teste ut eller låne og teste ut lyden i kombinasjon med klipsch som etter min mening ikke er helt heldig med horndiskanten.
Men det er potensiale med taktfast bass og en grei mellomtone

Film: Bortsett fra at jeg ikke har fått temmet diskanten så er det helt klart at vi snakker om sikkelig kraft med de 200w pr kanal man har og gå på, og det skal ikke forbause meg om den kan drive tungdrevene høytalere på en overkommelig måte også :)
Den er stram og attackvillig når det kommer til skudd og eksplusjoner :-D
Og det skal veldig mye til før den blir antyding til varm i det hele tatt.

Musikk: Sørgelig kapittel i MITT rom da det ble slitsomt og lytte til, og dette romet er uegnet til seriøs musikklytting.
Så musikk + klipsch = Fy fy.. er min erfaring.
Det skal dermed ikke sies at det ikke kan fungere i ditt rom.


Størrelsen: Den er ca 20% større en jeg så for meg... altså du trenger ca 55cm med kabler tilkoblet... så ta frem målebåndet/tomstokken før du kjøper ;-)

Så er det det en børe tenke på... om noe skulle gå galt så må du sende inn modulen til den kanalen som er skadet, og da sender emotiva nytt eller reparert modul tilbake som kan settes inn. ( har ikke åpnet og tittet ned i forsterkeren ) men det er sånn emotiva oppererer (enda).
Tipper de ser fordeler med og ha noen svært få kvalifiserte distributerer fordelt på kontinentene når det kommer til garatikostnader.



Er du ute etter en rimelig løsning i ditt oppsett er det vært og prøve ut emotiva som leverer fra 1 kanal mono til 7 kanalers effekter, alt etter som hva som mått gi deg "audiofil hard-on" 8)
Om det er en som en skulle ønske seg så er det en 2 kanaler på 2*200w for og matche 3 og 5 kanalern i tilegg til den 300w hehe
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar