Logo

En kjellerstue og kino sin spede begynnelse

Skriv et svar
01.12.2007 18.17.18 #1 av 35
Postet av: Cadger
Jeg har lusket rundt på forumet en tid nå og det er på tide å opprette en post! Jeg skal lage et kjellerom som også skal bli hjemmekino.

Jeg skal fore ut veggene for å få plass til litt isolasjon og siden dette er en kjeller så er jeg nødt til å ha varmekabel og fliser på gulvet. Rommet kommer til å måle 315x700 med takhøyde på 203. Trappen vil komme ned mot hørnet hvor det ligger isolasjon. Lerretet skal henge på motsatt kortvegg. Jeg satser på 100 eller 106 tommer.

Jeg ser for meg gips i taket og spon på veggene. For lyden anbefaleskanskje gips men jeg er snekkersønn og kan ikke fordra vegger jeg ikke kan spikre i. :-) Hvor mye har det egentlig å si for lyden?

Utstyr og sånt for jeg komme litt tilbake til. Jeg har noen tanker, men jeg trenger nok litt hjelp etterhvert. Så da har jeg endelig fått startet en post og så får jeg fyre løs med spørsmål etterhvert. kjellerstue2.jpg kjellerstue2.jpg ( 42,2978515625 KB) Vist 2808 ganger kjellerstue1.jpg kjellerstue1.jpg ( 39,875 KB) Vist 2807 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 22.58.51 #2 av 35
Postet av: boly
Utgangspunktet ditt er jo kjempe bra. Her bør du få det riktig bra. Kjekt med en far som er snekker også :)

Hvor mye spon kontra gips har og si hos deg er vanskelig og si helt sikkert, da alt det andre som er inne på kinoen vill hjelpe til med og dempe lyden.
Du kan jo skru gips utenpå sponplater, da slår du to fluer osv...
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 23.14.27 #3 av 35
Postet av: Rune
Ser jo ut som et utmerket rom å starte med. Blir spennende og følgte utviklingen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2007 00.30.54 #4 av 35
Postet av: Cadger
Nå har det skjedd litt mer siden sist. Her følger et par bilder. Har noen fler rør jeg må trekke før jeg kan isolere ferdig og tette igjen vegger og tak. kjellerstue4.jpg kjellerstue4.jpg ( 55,7939453125 KB) Vist 2773 ganger kjellerstue3.jpg kjellerstue3.jpg ( 44,4560546875 KB) Vist 2777 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2007 09.54.14 #5 av 35
Postet av: Typhoon7
Spennende. Kjør på med bilder underveis. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2007 10.41.43 #6 av 35
Postet av: petre2006
Enig med Typhoon7, og jeg selv sitter å drømmer ett år tilbake da jeg gjorde mye av det samme du gjør nå :-) Lykke til, dette ser kjempelovende ut!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2007 11.19.10 #7 av 35
Postet av: Berit
Blir spennende å følge utviklingen her ja :)

Og som "alltid" oppfordrer jeg til å legge den ut her:

http://min.hjemmekino.no/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2007 15.50.33 #8 av 35
Postet av: orso
Hva med å bruke varmekabler og parkett framfor fliser?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2007 16.06.20 #9 av 35
Postet av: kWern
"bomholt" skrev:Hva med å bruke varmekabler og parkett framfor fliser?

Er ikke det litt uheldig med tanke på uttørking av treverket og sprekkdannelser, og i ekstreme tilfeller; Brann?

Teppe er fy-fy for mange, men det er vel det beste i en kino? Finnes mange fine vegg til vegg tepper som er tettvevde og regnes som bedre enn parkett for astmatikere.
Perforert gips i taket hadde vel også vært noe? Kanskje også felter på vegg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2007 16.17.14 #10 av 35
Postet av: orso
Teppe kan være bra til hjemmekino som trenger mye demping. Til musikk lytting, så kan derimot teppe gjøre rommet for dødt. Hvis det er mulig å legge varmekabler under furu gulv, så tror jeg det er enda bedre enn parkett. Lunere også. Fliser vil skape mye harde refleksjoner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2007 20.57.14 #11 av 35
Postet av: MindWaste
varmekabler og parkett er ikke noe problem sålenge ikke overflate-temperaturen på parkett overstiger 28 grader.
Eksempelvis vil ett tykt teppe oppå parkett medføre en stor økning i parkettens overflatetemperatur...
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2007 21.43.55 #12 av 35
Postet av: Cadger
Hovedårsaken til at jeg har valgt fliser er at det er i kjelleren. Om det skulle komme noe fuktighet noe sted så tåler flisene det best.

Hadde det vært et annet rom ville jeg valgt gulvbelegg, det synes jeg er best på gulvet (i alle fall med små barn i huset). Men jeg vil ikke akkurat tette igjen kjellergulvet med belegg eller teppe.

Men jeg kan jo legge ut et par matter etterpå. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2007 07.13.57 #13 av 35
Postet av: petre2006
Hva med å trekke teppe i hele rommet som jeg gjorde? Gulv, vegger og tak er ferdig teppet igjen, og det fungerer veldig bra for lyd og lys demping.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 00.49.44 #14 av 35
Postet av: Cadger
Jeg innså etterhvert at det antakelig vil bli dårlig plass i kjellerstuen. Jeg har sett for meg å ha en del ting der, men kinoen vil ta veldig mye plassen jeg egentlig trenger til andre ting. Etter et par våkenetter kom jeg frem til at jeg dropper kinoen i kjellerstuen. Jeg lager heller et kinorom ved siden av!

Så jeg har dratt ut igjen nesten 100 meter med rør som jeg hadde lagt opp til høyttalere og sånt. Og i stedet har jeg begynt å planlegge kinoen i rommet ved siden av. Rommet vil bli ca. 315x510 og med 205 cm takhøyde. Jeg begynner vel å fore ut veggene nå over nyttår.

Jeg kan komme tilbake med mer snart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2008 19.52.51 #15 av 35
Postet av: Cadger
Det er vel på tide å oppdatere denne tråden litt. Jeg har fått gjort litt mer i kjellerstuen som dere ser på bildet. Og hvis dere ser oppe til høyre på langveggen så ser dere døren til rommet hvor kinoen kommer.




Jeg legger ved noen bilder av kinorommet. Jeg har fått gjort litt der også. Jeg satser på å isolere ferdig og begynne og plate igjen denne uka.





Jeg har tenkt til å bruke litt filt på veggene. Jeg legger ved et par skisser jeg har laget av den ene langveggen (den med vinduet). Jeg tror jeg liker den blå versjonen best.


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar