Logo

En sub - eller to?

Skriv et svar
19.03.2006 12.57.10 #1 av 13
Postet av: Jimmern
Har noen erfaringer med 2 sub i stede for en? Jeg har rigga kinoen min med div utstyr, bla en SVSpb10, men siden jeg elsker bass og trykk, vurderer jeg en til. Har noen testa 2 stk pb10 og kan gi tilbakemelding? Alternativet blir kanskje EN SVSpb12 pluss/2. Hva mener dere om en slik vs 2 stk pb10? Hva vil gi meg mest trøkk i magen? Jeg er overhodet ikke misfornøyd med den ene pb10, den leverer så det holder, og går dypt og fint, men jeg savner likevel det siste lille ekstra... Alle tips mottas med takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2006 21.45.48 #2 av 13
Postet av: Marius305
det holder med 1 SVS 10" men det blir jo seff dobbelt så bra med 2:D

TIPS: Aktive sub'er blir fort ødelagt etter noen mnd.er
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2006 23.31.13 #3 av 13
Postet av: kid
2x10 SVS er noe man kan få vann i munnen av det.. Krever litt kalibrering da! Har du fått kalibrert den ene du har godt nå da?
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 08.51.59 #4 av 13
Postet av: Jimmern
"kid" skrev:2x10 SVS er noe man kan få vann i munnen av det.. Krever litt kalibrering da! Har du fått kalibrert den ene du har godt nå da?


Sliter litt med kalibreringa ja... Hadde jo et optimistisk håp om at jeg etter å ha flytta den rundt om i kinoen, ville finne "The ultimate spot" uten bruk av måleinstrumenter - men noe sier meg at her må man gå dypere i materien :) Dersom noen har "fasit" på kalibrering, ville jeg blitt glad for å høre på fremgangsmåter m.m. Er Radio Shack det beste og mest brukervennlige instrument til dette, eller finnes det andre? Er veldig fersk innen lyd og bilde, og har aldri brukt målere til denne type ting... Finnes det en "enkel" måte å kalibrere - selv for en fersking?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 21.05.12 #5 av 13
Postet av: Flageborg
Ja, jeg har testet med 2 stk. SVS PB10.........og det trykker så det holder.

Du kan alltids kontakte http://www.svspatruljen.no for å optimalisere SUB-trykket i hjemmekinoen. :D

Så kan du få testet med en SVS PB10 i tillegg, uten å kjøpe den først.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 21.33.31 #6 av 13
Postet av: Jimmern
"Flageborg" skrev:Ja, jeg har testet med 2 stk. SVS PB10.........og det trykker så det holder.

Du kan alltids kontakte http://www.svspatruljen.no for å optimalisere SUB-trykket i hjemmekinoen. :D

Så kan du få testet med en SVS PB10 i tillegg, uten å kjøpe den først.....


Høres jo veldig greit ut. Hvordan vil to pb10 levere i forhold til en PB12-pluss/2 ? Hvordan vil disse to alternativene levere hvis de er "optimalt" justert og kalibrert? Er det BETYDELIG større trøkk i 2x pb10 i forhold til en? Vil en stk pluss/2 overgå 2 stk pb10?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 21.42.09 #7 av 13
Postet av: Flageborg
1 stk. PB12Plus/2 er mer brutal enn 2 stk. PB10.

Du vil oppnå en jevnere bassrespons i rommet med 2 stk. SUBwoofere enn 1 stk., uansett merke.

Med 2 stk. SUB kan du få 6dB økning max. SPL, men ferdig kalibrert vil du oppleve mer "headroom" totalt sett fra SUB-systemet.

Har du mulighet for å stikke innom på en demo, så er det bare å gi beskjed.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 21.50.21 #8 av 13
Postet av: Jimmern
"Flageborg" skrev:1 stk. PB12Plus/2 er mer brutal enn 2 stk. PB10.

Du vil oppnå en jevnere bassrespons i rommet med 2 stk. SUBwoofere enn 1 stk., uansett merke.

Med 2 stk. SUB kan du få 6dB økning max. SPL, men ferdig kalibrert vil du oppleve mer "headroom" totalt sett fra SUB-systemet.

Har du mulighet for å stikke innom på en demo, så er det bare å gi beskjed.


Stikke innom blir kanskje verre pga avstander :) Har i dag en pb10, men vurderer en pluss/2 ELLER en pb10 til... Valgets kvaler :) Har etterhvert skjønt at kalibrering av sub er et helv*** på jord (kan være) - så dersom man sliter med EN, ser jeg for meg dobbel dose bannskap og ryggprolaps av all bæringa av disse tunge kassene hvis man skal ha to :D Ville jo være småpent å fått svspatruljen på besøk da ... hvis de ikke har flyskrekk :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 22.07.01 #9 av 13
Postet av: Flageborg
Hvorfor er det nødvendig å fly? Holder du til på Svalbard?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 22.08.32 #10 av 13
Postet av: kid
Grunnet latskap, spør jeg her Flageborg; hvor mye ville det kostet å få besøk i Larvik? Ikke så langt fra Arendal. Tenker da på fremtidig planlegging og innkjøp, nærmer seg vel noen lønniner etterhvert.. Tar du slikt i helger også, eller kun i ukedager?
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 06.57.29 #11 av 13
Postet av: Flageborg
Kalibreringsoppdrag tilpasses i hvert tilfelle - også tidsmessig, men av erfaring bør det ikke være andre familiemedlemmer, så som kone, barn, hunder, katter osv. tilstede - fordi kalibreringen medfører flere "forstyrrende" frekvenser.

Send en epost til svspatruljen@flageborg.no for å motta detaljert informasjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 07.51.13 #12 av 13
Postet av: audiophile trond
"Jimmern" skrev:Har noen erfaringer med 2 sub i stede for en? Jeg har rigga kinoen min med div utstyr, bla en SVSpb10, men siden jeg elsker bass og trykk, vurderer jeg en til. Har noen testa 2 stk pb10 og kan gi tilbakemelding? Alternativet blir kanskje EN SVSpb12 pluss/2. Hva mener dere om en slik vs 2 stk pb10? Hva vil gi meg mest trøkk i magen? Jeg er overhodet ikke misfornøyd med den ene pb10, den leverer så det holder, og går dypt og fint, men jeg savner likevel det siste lille ekstra... Alle tips mottas med takk :)


Hei!

Se min artikkel på test av to stykk DD12 forrige uke på audiophile.no
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378

Metoden med symetrisk plassering foran og bak, virker med alle type suber. Dersom det gjøres rektig, vil du ikke trenge å gjøre noen form for EQ.

Det er en forutsetning at de to subene er like, og er likt konfigurert. Dvs. samme delefrekvens, samme fase, samme nivå og samme delay.

Denne metoden anbefales på det varmeste, det blir en fantastisk tight og fin bass uten noen form for boom eller unoter av noe slag.

mvh

trond
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 10.23.23 #13 av 13
Postet av: Jimmern
"audiophile trond" skrev:
"Jimmern" skrev:Har noen erfaringer med 2 sub i stede for en? Jeg har rigga kinoen min med div utstyr, bla en SVSpb10, men siden jeg elsker bass og trykk, vurderer jeg en til. Har noen testa 2 stk pb10 og kan gi tilbakemelding? Alternativet blir kanskje EN SVSpb12 pluss/2. Hva mener dere om en slik vs 2 stk pb10? Hva vil gi meg mest trøkk i magen? Jeg er overhodet ikke misfornøyd med den ene pb10, den leverer så det holder, og går dypt og fint, men jeg savner likevel det siste lille ekstra... Alle tips mottas med takk :)


Hei!

Se min artikkel på test av to stykk DD12 forrige uke på audiophile.no
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378

Metoden med symetrisk plassering foran og bak, virker med alle type suber. Dersom det gjøres rektig, vil du ikke trenge å gjøre noen form for EQ.

Det er en forutsetning at de to subene er like, og er likt konfigurert. Dvs. samme delefrekvens, samme fase, samme nivå og samme delay.

Denne metoden anbefales på det varmeste, det blir en fantastisk tight og fin bass uten noen form for boom eller unoter av noe slag.

mvh

trond


Takker. Mye fin og nyttig info der :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar