Logo

Erfaringer med Pioneer DV-490 eller DV-696 ?

Skriv et svar
17.06.2006 17.42.32 #1 av 11
Postet av: yallaman
Skal kjøpe surroundreceiver og DVD-spiller med HDMI-utgang i løpet av kort tid, og hadde sett meg ut Pioneers nye modeller, f.eks. receiveren VSX-916 (som jeg tror er ganske så bra til en pris av ca. 3500,-) og spilleren DV-696 eller 490. Jeg startet en annen tråd ang. receiverne, men jeg har etter hvert begynt å interessere meg mer for DVD-spillerne.

DV-490 (696 har visst ennå ikke kommet i handelen) har IKKE fått gode kritikker etter det jeg kjenner til. Omtalen i Hjemmekino var skuffende, og et par andre kilder sier det samme:

* Tråd på AVforums.com: http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=321535&highlight=pioneer+696 (bla mot slutten av tråden!)
* Test: http://www.lyris-lite.net/dv490v_review.html (sjekk spesielt kommentarene om avspilling av PAL på side 3!)

Hvis noen har kjennskap til noen av disse spillerne, så er det sikkert mange her på forumet som ville satt stor pris på kommentarer og erfaringer. Personlig er jeg redd jeg avskriver Pioneer, og leter videre etter andre DVD-spillere i 2000-2.500 kroners-klassen.

Håper OPPOs nye modell (med HDMI m.m.: http://www.oppodigital.com/dv970hd/dv970hd.html) ankommer landet snart :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2006 17.57.23 #2 av 11
Postet av: Rune
Har ingen erfaring med noen av spillerne, men jeg leste med litt skuffelse omtalen av 490. Jeg antar at 696 er bildemessig lik og det var i utgangspunktet den spilleren som skulle bli min neste spiller mens jeg venter på Blu-Ray/HD-DVD.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2006 18.05.58 #3 av 11
Postet av: orso
Jeg regnte også med at det ble 696 på meg, men nå tviler jeg. Har lyst på en svart spiller, så da begrenser det seg. Samsung sine nye kommende modeller virker spennende med faroudja chip. Foreløpig er bare den billigste (860) kommet, men det kommer flere.
Andre alternativer er Denon 1920, Cambridge DVD89 eller en Sony.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2006 18.55.07 #4 av 11
Postet av: yallaman
Denon 1920: dyrere enn de andre jeg vurderer, men helt sikkert god. Har dessverre en del problemer med DivX.

Cambridge DVD89: aktuell, ja. Leste minitesten som er linket fra Hi-Fi-Klubben. Men irriterende at den ikke takler mp3! :shock: (Hi-Fi-Klubben har en notis som sier at mp3-avspilling krever "modifisering"..., skjønt spesifikasjonene på cambridgeaudio.com nevner ikke 'mp3' med et eneste ord)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2006 19.00.20 #5 av 11
Postet av: orso
Ser at du skal bruke spilleren til CD avspilling også. Da bør du etter min mening enten kjøpe en dyrere DVD spiller eller ha en rimelig dedikert CD spiller til den jobben. Disse rimelige DVD spillerne gjør ikke en god nok jobb på musikk. Cambridge Azur 540C v.2/640C v.2 er billige og gode CD spillere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2006 09.52.28 #6 av 11
Postet av: Egga
Dette var kjipt, jeg hadde tenkt å anskaffe med den nye pioneeren, da jeg er veldig fornøyd med 470'en jeg har. :cry:

Så jeg er vel litt på jakt etter alternativer jeg og. Kom du/dere frem til noe?

Den OPPO spilleren ser jo bra ut, men er det noen av "normal" butikkene som tar inn denne? (liker å ha 30dager retur rett).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2006 11.56.17 #7 av 11
Postet av: arntos
Tror ikke de nye pioneer spillerene er dårligere enn 470 på CD avspilling. Spørsmålet er om de er bedre på bildekvaliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2006 15.47.22 #8 av 11
Postet av: yallaman
Egga: om jeg kom fram til noe?
Vel, tilbakemeldinger fra noen få 696-brukere på andre diskusjonsfora (f.eks. http://www.avforums.com) antyder at 696 ikke har samme problemer som 490-modellen. Men jeg stoler ikke på noe annet enn en skikkelig grundig test fra en pålitelig kilde eller magasin! Noen sier at det kommer en test i Lyd&Bilde (og Hjemmekino?) til høsten, men kjipt å måtte vente så lenge :(

Angående Oppo: etter det jeg forstår så er det hyppige firmware-oppdateringer på denne. Dette er jo både negativt og positivt, men etter det jeg har lest på diskusjonsfora og ikke minst i grundige tester, så er en oppdatert Oppo meget bra til det aller meste, spesielt prisen tatt i betraktning! Det er visst ikke slik at den takler noe meget bra og annet dårlig; den er jevnt over meget god (på bilde over DVI i alle fall).
Denne kan forøvrig kjøpes hos Datakjeden.

Avventer flere tilbakemeldinger på Pioneers 696 så lenge...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2006 15.58.05 #9 av 11
Postet av: orso
Tror det kommer en test av Pioneer 696 i neste utgave av Hjemmekino.
Oppo spilleren skal være veldig god bildemessig i forhold til prisen, men fungere dårlig som CD spiller. Den er dessuten veldig plastikkaktig og har hatt litt software problemer.
Panasonic har også kommet med ny rimelgi DVD spiller med HDMI.
Personlig har jeg litt tro på Samsung sine nye. Vi for håpe det kommer noen tester snart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 06.07.24 #10 av 11
Postet av: sax
"bomholt" skrev:Tror det kommer en test av Pioneer 696 i neste utgave av Hjemmekino.
Oppo spilleren skal være veldig god bildemessig i forhold til prisen, men fungere dårlig som CD spiller. Den er dessuten veldig plastikkaktig og har hatt litt software problemer.
Panasonic har også kommet med ny rimelgi DVD spiller med HDMI.
Personlig har jeg litt tro på Samsung sine nye. Vi for håpe det kommer noen tester snart.


Tror den er testet i den utgaven av Hjemmekino som er ute nå. Bladet ligger hjemme mens jeg er på jobb. Skal få sjekket dette til i morgen.
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 06.07.11 #11 av 11
Postet av: sax
"sax" skrev:
"bomholt" skrev:Tror det kommer en test av Pioneer 696 i neste utgave av Hjemmekino.
Oppo spilleren skal være veldig god bildemessig i forhold til prisen, men fungere dårlig som CD spiller. Den er dessuten veldig plastikkaktig og har hatt litt software problemer.
Panasonic har også kommet med ny rimelgi DVD spiller med HDMI.
Personlig har jeg litt tro på Samsung sine nye. Vi for håpe det kommer noen tester snart.


Tror den er testet i den utgaven av Hjemmekino som er ute nå. Bladet ligger hjemme mens jeg er på jobb. Skal få sjekket dette til i morgen.


Jeg tok feil. Var bare en liten notis om at denne kommer snart...
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar