Zappa
Aktiv
E-post
Har reservert en Pilips 37PF5320 på Elkjøp. De hadde den ikke inne, så jeg måtte vente noen dager. Var innom en annen forehandler. Der sto Eurosport på samme TV'n, med vekselsvis en volleyballkamp og friidrett. Bildet så mildest talt j... ut, og jeg lurte seriøst på om jeg hadde kjøpt den berømte katta i sekken. Plasma TVene så heller ikke bra ut, men feks PA50 var betydelig bedre. Jeg kjempet hardt for å bevare roen og tok med meg en gryende angst videre til en tredje forhandler. Heldigvis så det akseptabelt ut her, og pulsen kom ned mot et tilnærmet normalnivå.
Hvor skal jeg hen? Jo - etter dette lurer jeg på følgende:
1. Generelt virker det som om LCD TV'er blir mest crappy på dårlige analoge signaler. Stemmer dette?
2. Vil i tilfelle denne forskjellen utjevnes etterhvert som man får bedre signal. Vil feks etterslepet jeg så forsvinne og bli tilnærmet lik plasma.
3. Jeg har signal via vanlig kabel, og har tre kontakter i huset. Samboeren min ønsker seg 2 kontkater til. Har hørt at en slik splitting gjør signalet enda dårligere (selv om en ikke har koblet på TV). Kan en i tilfelle gjøre noe med dette (signalforsterker, repeater, ny kabling, etc)
4. En forhandler sa at det ikke var noen vits å skifte til digitale signaler. 'De samme (dårlige) signalene ble bare digitale'. Er dette bare bullshitt - eller?
9kki
Aktiv
E-post
For å svare på noe du ikke spør om
Kjekt å handle hos Elkjøp siden de har 30 dagers returrett
"no questions asked"
Da kan du i ro og mak sjekke ut hvordan tv`n din fungerer hjemme i din egen stue med det signalet du skal bruke den på.
Runel
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
Her mine betraktninger:
1. Det er min erfaring også. LCD stiller større krav til signalkvalitet enn plasma, mye av dette tror jeg kommer av oppløsningen på LCD kontra Plasma. En LCD må scalere bildet mer enn de fleste plasmaskjermer.
2. Vil være tilbøyelig å si nei på dette pkt. Har du en skjerm med etterslep vil dette ikke bli borte selv om signalkvaliteten blir topp såfremt ikke etterslepet er "skygger" ibildet men bedre signal gjør ikke etterslepet større forå si det sånn.
3. Signalet blir dåligere med hver splitting teoretisk 50% for hver splitting, men i praksis pleier det ikke ha så mye å si. Du kan forsterke signalet men gjør det med måte. Har erfart at for mye forsterkning faktisk gjør bildet dåligere.. Bedre kabling kan også hjelpe.
4. Jeg mener bestemt at en får bedre bilder med en digtal tuner på "analog" kabel tv enn uten tuner, men mulig at noen har andre erfaringer?
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Tannoy
Hjemmekinosjef
E-post
Har samme erfaring som nevnt tidligere.
Så denne skjermen med fotball fra Viasat og det så helt forferdelig ut!
Riktignok et splitten dårlig analogt signal her, men som du sier, Panasonic var ikke i nærheten så kresen på signalet.
Tror jeg hadde prøvd ut skjermen hjemme før jeg hadde tatt den endelige beslutningen...er du ikke fornøyd i forhold til prisen, lever den tilbake...slik er Elkjøp genialt...
Det kan kanskje virke som denne modellen er mer kresen på signalet du putter inn i forhold til det du får ut i forhold til flere plasma modeller. Må si at jeg synes denne Philipsen så ut som en av de værste...det behøver likevel ikke bety at det ikke ser bra nok ut hjemme i din egen stue...
Når det gjelder bytting til digitale signaler, kommer dette garantert til å forbedre din seeropplevelse...
Har tidligere bruk parabol, men er nå tilbake til UPC. UPC må operere med noen helt elendlige signaler, det er ihvertfall mitt inntrykk! Det er stor forskjell mellom disse to måtene å formidle signalene på...
Sannsynligvis vil dette også variere mellom leverandørene.
Uansett, gå digitalt om du kan!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/