Logo

Fersking trenger hjelp til PC-TV oppsett - formater/innst

Skriv et svar
28.08.2006 17.35.28 #1 av 6
Postet av: hbakken
Hei.
Jeg trenger hjelp til mitt oppsett av PC > LCD tv og innstilling av oppløsning og formater.
Har søkt litt på forumet, men finner svar som ”passer meg”.

Her er mitt oppsett og problem jeg trenger hjelp til.

-Stasjonær pc med 19” Dell LCD skjerm
Skjermkortet i pc’en er Radeon x300 med DVI utgang Kabelen som orginalt fulgte med en ”split” kabel der jeg kan koble på to skjermer. Bruker Ati Catalyst control center for å styre skjermoppsettet.
Har et Amoi 32” LCD tv (hd ready) – koblet til via DVI-HDMI.

Jeg kjører mye filmer (dvd’er som iso,img eller rippede) og serier via pc og til tv. Jeg har klonet skjermene.

Problemet jeg har er størrelse på videobildet på Tv. Jeg får sjelden utnyttet hele widescreen skjermen til tv’en. Får seg regel to svarte striper.

Innimellom ser jeg nedlastende filmer som gir med dobbelt opp av svarte stiper. Da blir tv bildet veldig lite. Dette har jeg ikke funnet ut av hvorfor skjer – noen tips?

Ettersom pc skjermen er 4:3 og tv’en widescreen lurer jeg på om dette er grunnen til svarte striper i utgangspunktet – eller om det er filmene som er spilt inn i det formatet?

Håper på god hjelp til en fersking som må ha det inn med teskje..
--------------------------------
Mvh Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2006 06.58.40 #2 av 6
Postet av: hbakken
Lite tips å få.......
--------------------------------
Mvh Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2006 07.06.30 #3 av 6
Postet av: arntos
Det kan godt være at filmene er spilt i i et format som ikke er 16:9. Kjent poblem på WS TVèr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 00.51.39 #4 av 6
Postet av: scirocco
Tips 1: Dropp den klonegreia og sett opp Windows med to uavhengige skjermer. Med kloning må skjerm2 ha samme oppløsning som skjerm1, noe som skjelden er heldig.

Tips 2: Dropp MCE for avspilling av film. Benytt Zoom Player, hvor det er svært mye enklere å sette opp zoom og aspekt ratio (16:9, 4:3 etc). Du kan laste ned en gratis prøveversjon her, og se om det er noe for deg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 14.02.21 #5 av 6
Postet av: hbakken
1.Med to uavhengige skjermer, mener du utvidet skrivebord? (har ikke vært borti andre funksjoner enn kloning og utvidet skrivebord.)
Et lite problem med utvidet skrivebord er at pc'en står i et helt annet rom enn tv'en. Dermed er det praktisk med kloning slik at jeg kan styre pc'en fra stua.

2. MCE? Er det Windows Media player du mener? Jeg bruker i hovedsak Powerdvd og av og til mediaplayer.


Zoom player skal testes.
--------------------------------
Mvh Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 19.42.03 #6 av 6
Postet av: scirocco
Tenker på utvidet skrivebord ja. Kan være litt kinkig når sekundærskjermen er en TV-skjerm. Løsningen her er å lage noen små batchskript som svitsjer mellom primær- og sekundærskjerm i forhold til hvilken skjerm du ønsker å jobbe med. Sitter du i stua er TV-skjermen primærskjerm og vica verca. Alternativt et batchskript som deaktiverer og aktiverer arbeidsskjermen. Det smarte her er å å lage en snarvei på skrivebordet til disse skriptene, eller å tilordne en hurtigtast til dem. Programmet Ultramon kan f.eks. brukes til å lage slike skript. Mulig det finnes andre gratisprogrammer også (se google).

PowerDVD og MediaPlayer er to av markedets dårligste DVD-avspillere på billedkvalitet. Et godt oppsatt Zoom Player løsning er milevis foran, samtidig som du har full kontroll på aspekt og zoom (som nevnt). WinDVD er et alternativ som er noe enklere å sette opp med nesten like god billedkvalitet, men som mangler egenskapene til Zoom Player når det gjelder aspekt og zoom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar